Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Bedankt
     
  2. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat je vooral niet mag is maar deels terug te vinden, de statuten van waterschappen, recreatiegebieden en natuurgebieden zijn zeer lastig op internet te vinden als ze er al zijn. Het enige dat goed terug te vinden zijn de beperkende luchtvaartregels.
    De goedwillende wildvlieger loopt door deze slecht te vinden informatie nogal snel het risico een Boa tegen het lijf te lopen die zijn dag niet heeft en je een verbaal aan je broek geeft.

    De huidige regelgeving heeft voor mij meer weg van een inderhaast ingesteld ontruimingsplan dat niet toegespitst is voor het betreffende gebouw waar het hangt.
     
    dutchcommando vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je bedoeld dat natura 2000 gebeuren?
    Dat zijn een stelletje stiekemerds.
     
  4. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ook de lokale recreatieschappen, buiten de luchtvaart regels om is het spoorzoeken geblazen. Het is bekend dat in de meeste recreatie gebieden niet met rc gevaren, gereden en gevlogen mag worden. Maar vind de informatie hieromtrent maar eens op het internet. Als wildvlieger ben je daardoor nogal snel in overtreding, dan heb ik het nog maar niet over de onwetendheid van vele handhavers.
     
  5. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    In mijn geval als ik op het kaartje van de drone no-fly zones kijk moet ik om te beginnen 15 km fietsen om buiten de straal van den Haag airport te komen, en daar te plekken iets vinden wat dan ook weer geen recreatiegebied is, om dan twee accu`s leeg te vliegen, inpakken en weer 15 km retour.
    Ik vraag mij af waar de forum leden uit mijn omgeving zo al gaan vliegen?????

    groet vleugel
     
  6. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben in de omstandigheid om de fiets in de schuur te laten en 10 km met de auto af te leggen naar een plek (plek dat net nog onder een recreatieschap valt) waar officieel niet gevlogen mag worden, maar door de Hermandad en Boa gedoogd wordt.
     
  7. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    er zijn maar weinig forumleden uit mijn omgeving die hier over willen praten lijkt wel? misschien vliegt het merendeel wel in de huiskamer met hun mooie dure drone`s.
    Evert C bedankt.
     
  8. Lhoornweg

    Lhoornweg

    Lid geworden:
    8 jan 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Almelo
    ik denk niet dat iedereen er blij van wordt zijn vliegplekken op het web te delen.
    zeker niet als er ook verklikkers en speurders zijn...
     
  9. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Met al dat natura2000 gebeuren in zeeland is er voor ons weinig meer wild te vliegen zonder problemen te krijgen, wel mogen we het geluk hebben een aantal boeren met veel grond mee te hebben en daar met toestemming boven te mogen vliegen, geen bebouwing of natuurgebieden, regels zo goed mogelijk hanteren en zorgen dat er niemand gaat zeuren
     
  10. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    In de omgeving waar ik woon is het slecht vliegen door regels en inderdaad de vliegplek(ken) koesteren wij, dat is geen onwil maar bittere noodzaak.
     
  11. RoadRunnerRik

    RoadRunnerRik

    Lid geworden:
    23 mei 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Prof Utrecht
    Ik heb het geluk dat ik de fiets mag laten staan en bij mij thuis (platteland) zorgeloos kan vliegen. We wonen hier niet in een vliegzone. De buren rondom vinden het alleen maar leuk, gebeurt er ook nog eens wat.

    Tevens ben ik het met Evert C. eens. Informatie qua vliegen bij recreatie gebieden is zeer slecht tot niet makkelijk te vinden voor een leek.
     
  12. Mavic

    Mavic

    Lid geworden:
    31 jan 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoezo regelgeving. Kijk nu op Ned.2 het programma Bolwerk, daar vliegen ze gewoon over dorpen en om kerken en boven straten waar auto onder de drone door rijden. Mag dan dat wel dan.

    Handhaving lach ik nu mee.
     
  13. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Gaat het daadwerkelijk om drone beelden? Ik was laatst aan het werk in Sluis en daar vlogen 2 helikopters wild boven de stad in de rondte, leek me een soort filmset achtig iets
     
  14. Mavic

    Mavic

    Lid geworden:
    31 jan 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat is zeker een Drone geweest, want die vloog tussen twee kerk torens door.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Bijna in elk programma zie je wel drone beelden. Ja dat mag, mits je de juiste papieren hebt en eventueel vergunning.
     
  16. Mavic

    Mavic

    Lid geworden:
    31 jan 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eindhoven
    Aaneengesloten bebouwing mag niemand vliegen, en over de gebouwen en autoverkeer mag ook niemand vliegen. Ook niet met papieren en vergunning, ze doe het gewoon. Er word niet op gehandhaafd, dus dan ga ik niet voor ROC Light op. Dat geld kun je ook sparen.
     
  17. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Bijna waar...
    De definitie (volgens ILenT) voor aaneengesloten bebouwing is 3 of meer bij elkaar geplaatste gebouwen (woningen).
    Je kunt via een ROC een ontheffing krijgen om hier legaal te mogen vliegen.

    Vwb autoverkeer.
    In de basis geldt dat je minimaal 50m van voertuigen moet blijven.
    Ook hier Kun je binnen een ROC ontheffing voor krijgen. Bijvoorbeeld als je voor een autoreclame wilt vliegen etc.

    Vwb handhaving.
    Waar baseer jij het op dat men niet handhaaft?
    Het afgelopen jaar hebben wij 3x bezoek gehad van handhavers tijdens onze werkzaamheden.
    Er word dus wel degelijk gehandhaafd.
    Dat er meer gehandhaafd moet worden ben ik met je eens. Maar helaas is het niet eenvoudig voor de handhavers om iemand heterdaad te 'spreken'.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe kwam die handhaving tot stand? Doordat (vergunning) bekend was dat jullie daar vlogen, of doordat de politie over jullie struikelde?
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    In 2 van de 3 gevallen werd de waterpolitie 'getipt' door de havenmeester (1x Harlingen en 1x IJmuiden). Daar werden wij bezocht door de waterpolitie die in samenspraak met de luchtvaartpolitie de papierwinkel (Brevet, Medical, ROC) doornam. In de basis mag er niet in haven of industrie gevlogen worden tenzij je middels je ROC daar een uitzondering op hebt (en die hebben wij).

    In het 3e geval was het 'toeval' dat de Luchtvaartpolitie tijdens een natuurshoot in the middle of nowhere met de heli voorbij kwam en ter controle een veld verderop aan de grond de ging. Ook hier voldeden wij aan de binnen ons ROC gestelde voorwaarden dus ook hier niets aan de hand...

    Persoonlijk hebben wij een en ander als positief ervaren.
    De heren handhavers waren redelijk tot goed op de hoogte en de controle verliep professioneel en naar behoren.

    foto: controle Harlingen (TV - Ruben en de Idioten / Geubels en de Idioten)
    13494932_1048148135275308_2790988338083912602_n.jpg
     
    Jonkje en ron van sommeren vinden dit leuk.
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb zelf 2 keer tijdens het recreatief vliegen bezoek gehad van een agent. Mogelijk omdat ik op een afgelegen plek vlieg, waar tijdens de nachtelijke uren naar verluid ook wel eens gedeald wordt. Nu vlieg ik in principe niet 's nachts, maar blijkbaar staat deze plek staat mogelijk al op een surveillance-route.

    In beide gevallen had de agent een paar vragen die toch meer op beroepsmatige interesse leken te duiden. In ieder geval bij één gelegenheid, toen werd me ook gevraagd om een landing te demonstreren. Waarschijnlijk om te kijken of ik een beetje de basisbesturing onder de knie had en geen "cowboy" was die even zijn net gekochte nieuwe "power drone" wilde uitproberen, zonder enige vorm van voorbereiding. Ik zou mezelf geen top-piloot willen noemen, maar heb wel genoeg ervaring om ook als anderen toekijken, nog netjes en met goede controle te kunnen vliegen. Kort daarna werd me nog een fijne avond gewenst, en ging de agent weer verder.

    Dus of het een bewuste controle op het vliegen was, of toevallig, laat ik in het midden. Er waren wel anderen die eerder ook op deze plek vlogen, en met hoge snelheid wel op te korte afstand van bebouwing of doorgaande wegen kwamen, dus mogelijk waren deze controle bezoekjes toch ook deels ingegeven door meldingen vanuit de buurt. En wilden de agenten vaststellen of het om dezelfde personen zou gaan, of om een andere modelpiloot, die geen overlast zou veroorzaken.
     

Deel Deze Pagina