Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ben zelf geen doemdenker maar heb wel het aantal RC piloten behoorlijk zien groeien de afgelopen 10 jaar.
    Daarmee ook de klachten zien toenemen en mede door wildvliegers.Dus het gaat hier niet om clubvliegers.
    Ben zelf ook een fervent wildvlieger maar probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de locatie waar ik vlieg.
    Dat niet iedereen zich daar als wildvlieger aan zal houden zal voor iedereen wel bekend zijn.
    In dit relatief kleine land is het vrijwel onmogelijk om niemand tot last te zijn als wildvlieger.
    Mensen die last hebben van RC vliegspul klagen al snel en ook om de kleinste zaken zoals jullie weten.
    Ik weet eigenlijk wel zekers dat er binnen afzienbare tijd ( jaren ) er een soort van regelwetgeving komt die deze hobby voor wildvliegers nog meer aan banden gaat leggen.
    En we mogen het allemaal een eigen mening hebben maar let op mijn woorden.
    Hoe ze het doen of wanneer dat weet ik niet.
    Maar je kunt er 100% vanuit gaan dat men het er zekers over heeft als agenda punt.
    En we weten allemaal hoe bekrompen bepaalde regels van de wet in Nederland kunnen zijn.
    Dit muisje heeft zekers nog een staartje en dat gaan we als wildvliegers allemaal merken in de toekomst.
    Vr Gr D
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    DJ41 schreef: Allemaal zaken die niet mogen, maar wat toch gebeurd. Juist omdat het niet mag, is het voor sommige mensen interessant. Allemaal ontzettend gevaarlijk en dom, maar regelgeving gaat zoiets niet oplossen.

    Met alle respect: maar wat denk jij als zo'n officiele regelwetgeving wel tot stand komt?
    Dan kun je geheid een proces verbaal ( = bekeuring ) aan je broek krijgen en ook je RC spullen kunnen in beslag worden genomen.
    Vraag me dan af wie het dan blijft proberen want daar is geen portemonee tegen opgewassen.
    En de stoere verhalen van : mij pakken ze toch niet of ik betaal geen enkele bekeuring is ook een dooddoener.Want betalen zul je na het krijgen van een proces verbaal, links of rechts om.
    Vr Gr D
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    En nee.
    IK ben geen bange kip, maar heb de afgelopen 10 jaar als wildvliegers de nodige zaken meegemaakt.
    Vaak hoor ik van vliegmaatjes dat het allemaal wel meevalt en ach....wat kunnen ze ons maken hoor ik dan.
    Maar ik blijf vinden dat ze daar flink naastzitten.
    En zoals gezegt: let maar op in de nabije toekomst.We plukken als wildvliegers hier allemaal de negatieve vruchten van.
     
  4. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart

    Dat ben ik zeker met je eens.

    Maar overtreders en cowboys hou je altijd. Al heb je 10000 regeltjes.

    Net als dat (enigste) incident van de Arena wat DARPAS aanhaalde in dat interview. Ik vind dat echt bullshit want de huidige regelgeving verbied dat al. Die gasten hadden daar al niet mogen vliegen. Denk je nu echt dat we met nieuwe regels daar vanaf zijn?

    Ik vind ook (spreek uit eigen ervaring) als iemand professioneel vliegt met een UAV van meer dan 8k. Dan ben je echt wel voorzichtig hoor.
    Het zijn juist de hobbyisten met de "goedkope" multi's die de risico's nemen het verpesten in mijn ogen.
     
  5. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    En toch blijft het gebeuren; mensen die 240 op de snelweg rijden, illegale streetraces etc. Sommige mensen denken niet aan de consequenties, zoals in beslag name spullen, boetes, gevaar voor andere mensen of zelfs een gevangenisstraf. Die denken dat ze nooit gepakt worden. Jij en ik denken wel na, maar geloof me, een grote groep gewoonweg niet.
     
  6. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Yeb idd
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik heb ooit eens een paparrazi bij me gehad op de Old-timer fly-in te Schaffen, waar wij een statische show hadden met de club. Mijn hexa stond er ook. De kerel in kwestie wou zonder probleem 20k neetellen voor een hexa waar hij zijn DSLR onder kon hangen. Privacy ? Veiligheid ? Dat lapte hij aan zijn laars. Hij had al een paar keer een nachtje mogen brommen voor schending privacy zei hij. Geen probleem. Gewoon zien dat je een 2e sd kaartje bijhebt en het origineel verstopt voor ze je spul in beslag nemen...
    Er zijn heus wel mensen wiens portefeuille enkele boetes / in beslagnames kan hebben.
    Er zijn heus wel mensen die zich van regeltjes niets aantrekken, geen gezond verstand hebben geen besef van welke schade een copter kan aanrichten en vooral, niet de minste consideratie voor de gevolgen voor anderen.

    Wat doe je eraan ?

    In Belgie mag je al een hele tijd niet wild vliegen. Enkel op erkende modelvliegterreinen mag er gevlogen worden. Volgens onze VML vliegt nog geen 20% van het in belgie verkochte modelbouwspul op een erkend terrein... Tot zover de regeltjes.

    Tasz, ik heb nog geen hobbyist met 'goedkoop' spul op de arena zien crashen, in een drukke straat zien crashen, in een stadion in brazilië zien crashen,... Dat waren telkens toestellen van een paar duizend euro. De filmpjes van deze crashes staan in een ander topic. zoek naar "tss tss, die mannen met hun goedkoop spul toch he... Ow nee, wacht..."
    De zelfbouw hobbyist met goedkoop spul begrijpt meestal hoe het ding werkt en heeft appreciatie voor de tijd die hij erin gestoken heeft. Dit in tegenstelling tot sommige kapitaalkrachtige professionals die geld geroken hebben.
     
  8. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel

    Goed stukje schrijfsel. Ik kan het hier alleen maar 100% mee eens zijn.
     
  9. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Onee??

    En brazilie is geen nederland. Hele andere regelgeving.

    Denk je dan echt dat nieuwe regelgeving dit soort gasten gaat tegen houden??

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor regels. maar ik ben wel een zo nuchter om te weten dat je hier het probleem niet mee oplost.
    En ondertussen de jongens die zich er wel aan houden heel veel geld betalen om aan de eisen te voldoen.
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Je lost het probleem daar inderdaad niet mee op maar de overheid heeft dan wel een handvat om op te treden als er zomaar ergens wordt gevlogen. En geloof me, als er een dergelijke wetgeving komt wordt die zeker gehandhaafd.
     
  11. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ja klopt idd

    De handhaving ben ik nog niet zo zeer bang voor. Maar het volgende probleem is dat je simpelweg niet verzekerd bent.
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    En de eerste die een boete krijgt is degene die met z'n eerste model zeer zorgvuldig een enorm afgelegen locatie heeft gevonden maar een diender treft die net die ochtend naast de vispas preek van de chef een memo-tje onder ogen kreeg met de RC vliegtuigjes regelgeving......en ijverig als hij is speurt hij langs de sloten..... en in de lucht.
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Laat ik hier nu al vele jaren geleden al over geklaagd hebben. Ik heb al veelvuldig de KNVvL en de Limburgse Federatie opgeroepen om gezamelijk hier iets aan te doen. Helaas nog steeds zonder resultaat. De CIV van de KNVvL wil geen strengere regels, terwijl er in het bedrijfsleven van de "drones" hier wel vraag naar is. Ik weet van een groot Nederlands toonaangevend bedrijf dat diverse "drones" (quad en octocopters) ontwikkeld en bouwt werkt aan een wetgeving hiervor. Zij zijn ook voorstander van het maken van verschil tussen de hobby modelvliegen en het profesionele besturen van die "drones" ik heb afgelopen weekend nog met iemand van dat bedrijf gesproken. Wie en welk bedrijf doet nu niet ter zake.
     
  14. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Voor Tasz :

    http://diydrones.com/profiles/blogs/scary-hexa-crash-in-brazil-stadium?id=705844%3ABlogPost%3A1105512&page=3

    Ik ben het eens met Roel wat de veiligheid betreft. Er zijn legio amateurs bezig die zichzelf al wildvliegend denken te kunnen leren vliegen. OOK met helicopters.

    Dat helivliegen risico's met zich meebrengt, zeker binnen, is onlangs triest genoeg in Maleisië bewezen. Ook Hexa en Octocopters zijn gevaarlijk.

    De heren die stoere filmpjes posten waarin ze achter auto's aanvliegen, in de bebouwde kom vliegen of dingen zoals de in mijn ogen Eikels van TBS doen, zijn mede of zelfs geheel verantwoordelijk als het een keer misgaat en er repressieve regelgeving komt.

    Ash.
     
  15. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Wat ik heb begrepen is dat er spullen naar de heli in Maleisië zijn gegooid waardoor deze neerstortte. Hoe onfortuinlijk dat ook mag zijn, onkunde van de piloot was niet de oorzaak.

    Ook ik denk dat een regelgeving niet de oplossing voor het probleem is. "common sense" daarentegen is veel krachtiger. Amateur piloten (zoals ik) die al zigzaggend door drukke straten, over snelwegen en langs mensen vliegen vragen om problemen.

    Ik heb langere tijd met brandstofvliegtuigen op een club gevlogen en alleen binnen straal van 100/150 meter. Als ik er alleen al aan dacht dat mijn nitro vliegtuig neer zou storten in een woonwijk kreeg ik al de rillingen.
    Multirotors zijn net zo gevaarlijk al dan niet gevaarlijker. Gewoon verantwoordelijk en verstandig om gaan met je materiaal. Het is geen speelgoed.

    Mensen die "kwaad" willen doen, doen dat toch wel. Regelgeving of niet.
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
  17. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik weet niet wie je dat wijs heeft gemaakt.
    Maar het was wel degelijk een piloot fout!!!

    Kijk maar naar de led. Die staat op GPS mode. (paars)
    Soms schiet hij ook op fail save (blauw)

    Lekker slim om op gps te vliegen in een stadion

    Maar buiten dat

    -Dit was niet in nederland
    -In nederland is dit al verboden (boven mensen massa vliegen)
    - in nederland had je met z n ding niet eens zonder toestemming het stadion ingekomen
     
  18. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Haha ik denk dat we beide iets anders bedoelen :p
    Dat met die multirotor in een overdekt stadion en dan GPS gebruiken, tja dat is niet slim en dan vraag je erom! Maar die actie bedoelde ik niet in mijn mening hierboven.

    Ik had het over die normale RC helicopter in Maleisië waarbij een kind is overleden en een moeder (naar mijn weten) zwaargewond is geraakt.
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ok sorry verkeerd begrepen
     
  20. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Geen probleem :) Kan gebeuren!
     

Deel Deze Pagina