Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Vader zwaargewond. En er werd niets naar de heli gegooid volgens de laatste berichten.

    Tasz, sorry, wist niet dat jij dat al gepost had. xD

    Ash.
     
  2. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ohja klopt het was de vader! Een hoofdwond.
    Het lijkt erop alsof er iets wordt gegooid naar de helikopter:

    LiveLeak.com - FREAK ACCIDENT:18-MONTH-OLD GIRL KILLED IN REMOTE CONTROL HELICOPTER MISHAP

    Op 00:25 zie je iets naar de heli gegooid worden waarna deze vrijwel direct neerstort.
    Of dit de oorzaak was of niet is niet helemaal zeker. In het filmpje wordt dat "object" wel meerdere malen benadrukt.
    Eerst lijkt het erop dat het niet raak is gegooid maar wel toevallig dat direct daarna de heli neerstort.
     
  3. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Die versie had ik nog niet gezien, dank je. Beetje vreemd aangezien wat er wordt gegooid de heli niet eens raakt. Denk eerder dat de piloot afgeleid werd.

    Ash.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie ook
    Juridische vraag: is dashcam in Nederland illegaal?

    ... en ...
    Als het mogelijk was dat mensen iets naar zijn heli gooiden, vloog hij op een ongeschikte locatie, want mensen ongecontroleerd in de buurt, en dat is wat mij betreft ook onkunde.
     
  5. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    even een kopie van een engels talig forum Orgineel gepost door ene mckrackin

    gewoon geen begrip daarvoor, ik bedoel voor de piloot. Snap best dat je je mooie speeltje wilt laten zien maar zo.......

    Voor de vader en moeder alle sterkte met de vreselijke verwerking hiervan.

    __________________________________________

    Wat de wet betreft. Ik zou gewoon een soort vliegdiploma verplichten. Net als een rijexamen, eerst oefenen bij een geselecteerde club en wat lessen nemen van ervaren mensen. Dan als je kan vliegen pas een diploma halen waarmee je ook buiten die club mag vliegen, dan natuurlijk niet in een stad of een dergelijke plaats maar in een weiland. Al zal de realisatie wel moeilijk worden en zal het die cowboys nog niet weg halen maar wel een aantal onervaren mensen die even voor de lol zon ding kopen en maar gewoon in het plaatselijke parkje gaan vliegen. Voor de cowboys mensen, tja, misschien eens even een paar lessen gezond verstand geven :?. Al zullen de gekken wel nooit verdwijnen, je kunt ze op zn minst proberen bewust te maken van al de gevaren.

    PS: Bezit nog geen quad of iets en ben gewoon aan het inlezen geslagen omdat ik er wel intresse in heb. Toen kwam ik dit tegen, dus mijn excuses als ik iets raars zeg. Denk er dan even bij na dat ik nog geen ervaring heb :D.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat laatste geeft ook geen garantie. Je zal dan een systeem moeten gaan bedenken waarbij je de instructeurs eerst opleid en examineerd, dan pas kun je die instructeurs nieuwe mensen laten trainen waarna ze een gecertificeerde toest af moeten leggen voordat ze hun modelvliegbrevet krijgen, of hun "drone" vliegbrevet. (chips, dat klinkt als iets wat lijkt op waar de werkgroep instructie en veiligheid van de KNVvL mee bezig was voordat die stilletjes werd opgedoekt door iemand)

    Trouwens voor het vliegen met profesionele drones is er al een regeling met brevetering.............. een oud leerling van mij in het modelvliegen heeft dat vorige week behaald en mag nu bijna overal ter wereld met die drones vliegen, en ja ook boven publiek en zo.
     
  7. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik zou je huiswerk nog maar eens een keer doen.
    Brevet bestaat idd maar is NOG niet verplicht.

    Boven publiek??? Echt niet!!!!
    Ik denk dat jij drones bedoelt in de form van militaire doeleinde oid

    En al zou het mogen dan nog ben je niet goed bij je hoofd en er is ook geen verzekering die dat dekt.
    Bij mij staat het zelfs apart in de polis voorwaarde.

    Ik geloof dus helemaal niets van je verhaal
     
  8. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    ik heb even op youtube zitten kijken naar de 700 t rex waarmee gevlogen werdt........ echt totaal onbegrip voor de piloot van de heli. Gewoon, ja, wat moet je zeggen. Je verzint toch niet om daarmee boven een publiek te vliegen. Ik , nou ja, tja, gewoon onbegrijpelijk, vooral als je ziet hoe het soms afloopt als het ding tegen de vlakte klapt.

    Nou ja, terug bij de regelgeving. Zoals ik al zij zal het zeker niet makkelijk zijn maar wel noodzakelijk. Zeker nu alles zo veel goedkoper wordt en het zelfs voor mij betaalbaar is om morgen een multicopter aan te schaffen. Met mij ook nog m`n halve school (beetje smartphone is duurder dan de HK modelletjes van 110 dollar), waarbij echt wel heel wat kinderen zitten die het begrip gezond verstand nog niet begrijpen of er naar willen luisteren. Dus ja, er moet wat gebeuren. En dat zal inderdaad wel geldt gaan kosten, beter als zwaar gewonden door ongelukken. Een multicopter blad in je gezicht zoals in dat filmpje van op de dam bijna gebeurde, zou toch wel heel erg vervelend zijn afgelopen, en het scheelde maar een paar centimeter (rond 1:06).
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Nope, commerciele drones. En de verzekering is geen probleem voor deze omdat het om bedrijven gaat, daar is het verzekeren anders geregeld als bij particulieren. De drones waar ik het over heb zijn trouwens geheel voorgeprogrameerd, een "modelbouwzender" is er niet meer voor nodig, wel een pc, laptop of tablet-pc. En ja, het is een Nederlands product. Deze drones zijn zelfs goedgekeurde luchtvaartuigen.
     
  10. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik heb geen bedrijf zeker :s

    Hier praten we toch echt over andere soort drones. Geen multicopter oid die een fototje schieten. Want autonoom vliegen mag ook niet namelijk alleen defentsie heeft daar toestemming voor
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Puur uit intresse, waar kan ik info vinden over de door jouw bedoelde Drone's?
     
  12. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Probleem met brevettering is dat er zo veel van die dingen, inclusief toys worden verkocht dat er bijna niet te controleren, noch te handhaven valt.
     
  13. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Zelfs speelgoedwinkels verkopen quadcopters, vliegtuigjes en helicopters. Dit zijn geen monsterlijk krachtige machines maar toch. Een brevet is dus geen garantie dat alleen die mensen die over dat brevet beschikken gaan vliegen.

    Ik blijf erbij dat zoiets moeilijk te controleren valt en dat logisch verstand en rationeel denkwerk de enige zekerheid kan zijn.

    Voor een vuurwapen heb je ook een vergunning nodig en toch kun je ze relatief makkelijk aanschaffen. Weliswaar illegaal.

    Nu dus blijkt dat de piloot van de heli in Maleisië boven het publiek aan het vliegen was is mijn mening wat veranderd. Dat de heli is bekogeld doet er niet meer toe, die man had NOOIT boven het publiek moeten vliegen.
     
  14. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Eerder gepost door digitech. Die speelgoed dingen mogen dan überhaupt niet meer behalve op de club
     
  15. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    De meeste mensen weten niet hoe gevaarlijk een propje of een rotorblad kan zijn.
    Een heli is een moordmachine!! Levensgevaarlijk, die dingens moet je met respect besturen en je hoofd erbij houden.
    Al ben je een goed piloot er kan nog altijd iets verkeerd gaan...

    Wat propjes betreft , in ieder club zie je wel een paar leden die vingertjes kwijt zijn..
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ken jij een multirotor club?
     
  17. MarkoeZ

    MarkoeZ

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Tilburg
  18. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    Uit Den Haag
    samsung tablet :) met een illegale app noem ik niet een echte goedgekeurde RC controller
    Zero uav erop
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Haha daar komt de aap uit de mouw
     
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    dat zijn toch geen drones? dat zijn multirotortjes voor hobbyisten door hobbyisten:)
     

Deel Deze Pagina