Waarom solderen als krimpverbindingen beter zijn?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tbird2, 26 feb 2018.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Even een kleine "off-topic" maar wellicht ook van toepassing hier, ik ben ook geen fan van solderen dus van daar de vraag.
    Volgens de link is krimpen zelfs beter als solderen, waarom zie ik in de modelbou dan vrijwel geen krimp verbinding (behalve servo stekkers)?
    Ik zou graag 1x een dure tang kopen om daarna nooit meer te hoeven soldeen, maar ik zie ook eigenlijik nooit krimp bussen om kabels te verbinden.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoeft niet duur te zijn, alleen een paar weken geduld op aflevering (kan zomaar 6-8 weken duren, maar meestal 2-3 weken).
    Hulzen (adereindhulzen) bij Conrad, of een all-in-one-set

    Kwaliteit? Vast niet voor professioneel dagelijks gebruik, maar voor de hobbyïst waarschijnlijk prima.

    Maar je mag ook de Nederlandse winkelier steunen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het maken van een goede crimpverbinding is ook geen sinecure. Bus iets te groot en verbinding is brandhout, of adertjes worden doorgesneden. Een crimp is een metallische verbinding.
    En de hobbyist zou meerdere tangen of matrijzen moeten hebben.
    Maar @Ernst Grundmann (voormalig Fokker man) kan hier veeel meer over vertellen.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mee eens!
    De tangen waar ik naar linkte zijn multi-size c.q. one-size-fits-all.
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Interresante info, die gelinkte tangen kosten ook niets te veel (de nederlandse is dan wel weer net gek zat) en ze lijken volledig dicht te knijpen, dus idd one-size-fits-all. Dan komt het er alleen nog op aan de juiste bus te gebruiken. Klinkt toch als een redelijk alternatief voor solderen. Ben toch benieuwd of er negatieve ervaringen zijn. De mechanische verbinding zou beter moeten zijn vergeleken met solderen, gaat dat dan ook op voor de overgangsweerstand? Eigenlijk zouden we deze posten (101 tm 105) moeten importeren naar een eigen topic, om dit bouwdraadje niet te high-jacken, kan dat?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Topic afgesplitst en verplaatst.....

    Als ik het nog goed heb is een krimpverbinding een koudlasverbinding zoals ook wirewrap dat is. Hiermee voorkom je een hoog-ohmige overgang van het soldeertin tussen 2 contacten.
    Helaas is een krimpverbinding blijvend, niet zo handig als je iets makkelijks wilt loshalen of kunnen wisselen.
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Perfect, bedankt voor het verplaatsen.

    Mbt de verbinding, idd krimpen is permanent en solderen kan weer los.
    Maar in dit geval gaat het om kabel verlengingen of eventueel ESC naar motor.
    Kabel los solderen en opnieuw vast solderen gebuerd dan niet vaak en als het moet dan lijkt solderen me meer werk als knip-strip-krimp.
    Enige nadeel is bij elke "knip" verlies je een centimeter.

    Zeker voor de verbinding tussen ESC en motor, deze verbinding word vaak met pluggen gedaan (solderen), de echte ampere jockeys solderen deze zonder plug, maar wat is er tegen een krimp verbinding hier, het lijjkt mij perfect.(en idd dan kan niet makkelijk motor of ESC gewisseld worden, maar hoe vaak doe je dat nou?).

    Ben benieuwd naar ervaringen, anders denk ik toch een tang te bestellen en te gaan proberen.
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    De adereindhulsjes (met isolatie) zoals in " Hoeft niet duur te zijn en all-in-one-set " omschreven kwam ik in mijn werkzame verleden - zowel voor de grotere kracht- als de laagspanning en stuurstromen - nog vaak en veelvuldig tegen in besturingskasten van o.a. (vuilwater) pompinstallaties (de kasten in de wijk of langs de weg met het rode lampje er bovenop).
    Deze kastruimtes hoorde uiteraard droog te zijn maar grenzen soms nog wel eens aan het :eek: ????
    Problemen - in een jarenlange in gebruik zijnde installatie - heb ik op of door die manier van contacten maar zelden meegemaakt.
    De krimptangen die wij gebruikte zagen er iets anders (duurder) uit maar de hulsjes waren vrijwel identiek als hierboven.
    De hulsjes zijn er in meerdere verschillende (ook de hele kleine) diameters te koop en net als bij zoveel dingen is het gebruik van een goede en juiste maat het allerbelangrijkste.

    Dus voor in de modelbouw denk ik dat je het zeker kan gebruiken en het geeft een mooie afwerking van je bekabeling ;).
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2018
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hou er wel even rekening mee dat deze krimpverbindingen gemaakt zijn voor statische toepassingen. Binnen de modelbouw zijn er nogal van toepassingen waarbij de verbinding mechanische stress ondervind als gevolg van trillingen. Je verbinding moet wel bestand zijn tegen deze belasting.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Wel volgens de eerste link van Ron (Wiki) is de mechanische sterkte van een krimp verbinding juist hoger. In combinatie met het bericht van Bert hierboven (proffecionele toepassing zonder issues) word de krimp toepassing alleen maar interessanter.
    Ik snap dan nog steeds niet waarom dit niet veel populairder is in de hobby.

    Als er geen negatieve berichten volgen denk ik toch eens zo'n set te gaan bestellen.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat bericht van mijn staat nog in het oorspronkelijke draadje:
    Verbindingen solderen. Of crimpen zoals in de grote luchtvaart moet, en met duur gereedschap.
    Krimpen (wikipedia), met foto's van foute verbindingen
    &
    Crimpen (wikipedia)
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een geheel foutieve bewering. In de luchtvaart, de "echte vliegtuigen", wordt voor de vele kabels en connectoren vrijwel uitsluitend van krimpverbindingen gebruik gemaakt. Ook in de heel veel moderne auto's wordt veel van krimpverbindingen gebruik gemaakt. Veel connectors in de auto's hebben krimp connecties. Daarbij, ook soldeerverbindingen hebben last van trillingen, misschien zelfs meer dan krimpverbindingen.
    Een goede krimpverbinding is beter op alle gebieden dan een soldeerverbinding.
    Het grote probleem is dat het maken van een goede krimpverbinding veel lastiger is dan vaak wordt gedacht. Er komt meer bij kijken dan zo'n simpele AMP tang, trouwens met alleen een goede tang ben je er niet!
    Wanneer je een draad aan een connector pen of bus wilt "knijpen" moet de draad van de juiste dikte zijn voor die pen of bus. Is de draad te dun dan wordt de draad niet goed vast gekrompen. De verbinding is dan niet ideaal en de draad kan er in het ergste geval zelfs uitgetrokken worden. Je zou denken dat het simpel opgelost kan worden door de pen gewoon iets verder dicht te knijpen. Dat kan binnen vrij krappe grenzen maar zeker niet te veel.
    Een te dikke draad levert ook problemen op. De ader wordt dan te veel samengeknepen en er is een grote kans dat de draad hierdoor afbreekt. Ook hier zou je denken dat het simpel op te lossen is, in dit geval door gewoon iets minder ver samen te knijpen. En ook hier geldt dat dit slechts binnen vrij krappe grenzen kan.
    Wanneer je dus diverse diktes draad hebt zal je een tang moeten hebben met meerdere openingen om te bepalen hoe ver je de bus samenknijpt. De meeste tangen hebben maar een beperkt aantal openingen, zelden meer dan drie. Om dus echt "alles" te kunnen krimpen heb je een flink aantal tangen nodig of een tang met verwisselbare "bekken" en natuurlijk de benodigde "bekken".
    Daarnaast heb je een behoorlijk aantal verschillende pennen en bussen nodig om al die verschillende diktes draad aan te kunnen. Al met al wordt dat een dure hobby!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door capilaire werking vloeit het soldeertin verder in de draad, in het niet gestripte-deel,waardoor deze stug/hard wordt buiten de connector. Grotere kans op afbreken, net op het punt waar het soldeer niet meer komt. En je het ook niet kunt zien vanwege de isolatie.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik beweer ook niet dat een krimp verbinding niet goed is.

    Ik waarschuw alleen dat het maken van een goede krimp verbinding ook niet eenvoudig is.

    Bij voertuigen wordt vaak een krimpverbinding gebruikt waarbij niet alleen de koper draad vastgeklemd wordt, maar ook de isolatie wordt vastgezet aan de connector. Dit om de verbinding beter bestand te maken tegen mechanische stress.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    .
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ach..
    Ik heb een goed soldeerstation.. een mooi bakje met een hele rits maten krimpkous.
    ff strippen, krimpkous erom, 3e handje inspannen, 2 tellen later zit het vast.
    doe je het netjes, heb je een mooie verbinding, die ook nog voldoende mechanische stress kan hebben.

    Met een tang..
    met alle soorten en typen draden die je tegenkomt..
    iedere motor heeft andere draden..
    ik heb in mijn hangar al 4 maten servokabels zitten..
    om dan nog niet te praten van de accu's met alle verschillende maten

    Alles wat ik tot nu toe met krimpspul gedaan heb, was meestal niet om over naar huis te schrijven.
    gemelde zaken.. bus net te ruim, tang te ruim, kabel door.
    of het rammelt na een week uit elkaar.

    Voor mij is het dan sneller om ff te solderen. en makkelijker. en bedrijfszeker.
    en je kan wat simpeler draden samenvoegen tot 1 (aftakking van + oid)
    nog nooit problemen mee gehad.

    Maar.. als solderen niet je ding is..
    zolang je de beperkingen kent, en daar rekening mee houdt, zie ik hier alleen voordelen staan voor de ervaren "krimper"
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad, een goede crimp is iets anders dan draden pletten. De adertjes moeten van alle kanten goed opgesloten en gecomprimeerd zijn.
    Krimpmatrijzen voor tangen zijn niet voor niets duur, precisie-gereedschap.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn vele redenen om voor een krimpverbinding te kiezen maar ik hoop dat langzamerhand we duidelijk is dat het maken van een goed krimpverbinding niet zo eenvoudig is.
    "Student" geeft heel duidelijk de belangrijkste reden weer waarom de overgrote meerderheid van de hobbyisten veel liever voor een soldeerverbinding kiezen. Daarnaast is een goede soldeerverbinding echt niet slecht, wel wordt er helaas heel erg veel gefröbeld. Op "jouwbuis" vindt je naast heel goede "tutorials" over solderen helaas ook heel veel waar mijn nekharen rechtop van gaan staan. Als je zo soldeert kan je met zekerheid wachten op problemen. Dus ook over solderen is nog heel veel te zeggen en schrijven. Dat is zo langzamerhand ook al ruimschoots gebeurt hier op het forum.
     
  19. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Stel dat je van nul moet beginnen : zowel solderen als krimpen heb je nog niet gedaan dan zou ik durven beweren dat je eerder het solderen onder de knie gaat krijgen dan het krimpen?
    Of vloek ik hier?
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je beproefde methoden gebruikt ben je het beste af.
    Dus krimpen we stekkers aan servo draden, of we kopen de kabeltjes netjes professioneel gekrompen.
    Goed solderen van verlengkabeltjes en vermogens draden is ook uitstekend mits voorzien van een goede krimpkous om het buigen van de draad op de overgang van soldering te voorkomen.
    Dit alles met type kabeld die voor dit gebruik hun betrouvbaarheid hebben bewezen.

    Ik heb ook voorbeelden gezien van gebruik van professionele luchtvaart kabels die werden verwerkt op modelbouw manier. Dit ging fout omdat die kabels een hardere isolatie hebben en niet goed mechanisch bevestigd waren. Hierdoor brak de kabel net op de overgang van kern naar isolatie. Die kabels moet je met een heel goede mechanische trekontlasting op de isolatie gebruiken.

    Dus: Alle betrouwbaar gebleken methoden die juist worden uitgevoerd zijn OK.
    Dit houdt dan ook in dat je vooral methoden moet toepassen die je thuis uitstekend kunt realiseren.

    Oefenen baart kunst, maar alleen vliegen met die verbindingen waarvan je zeker bent.
     

Deel Deze Pagina