Waarom solderen als krimpverbindingen beter zijn?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tbird2, 26 feb 2018.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Als je van nul af begint kan je volgens mij beide zaken goed onder de knie krijgen. Voor beide methoden heb je goed gereedschap en de juiste materialen nodig. Daarnaast natuurlijk de nodige handvaardigheid maar dat is te leren en te oefenen.
    Maar..... Voor solderen is veel meer gereedschap en materiaal tegen een redelijke prijs te koop en als je het de eerste keer niet helemaal goed doet kan je het los maken en overnieuw doen. Doe je een krimpverbindig fout dan moet je die fout pen afknippen en een nieuwe aan de draad knijpen. De draad wordt korter en die pennetjes koop je ook niet per kilo. Ze zijn naar verhouding nogal prijzig. Zeker als je er drie moet weggooien om er één goed te krijgen. ;)
    Daarom neig ik er toe om te zeggen dat solderen voor veruit de meeste hobbyisten het snelste en goedkoopste onder de knie te krijgen is. Maar het komt je zeker niet aanwaaien! Je zal echt moeten oefenen en zelfs dan maak je best nog wel eens een foutje. Na meer dan 40 jaar "in het vak" maak ik echt nog regelmatig een foutje, maar ja mag dat als je dagelijks duizenden solderingen maakt? :rolleyes:
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Soleren alvorens te crimpen is inderdaad niet goed, maar in het RCG bericht wordt koperdraad met een enlekel micrometers dun (electorlytisch) tinlaagje bedoeld. Draad dat verkocht wordt is soms blank koper, en soms op deze mannier vertind. Het is dit vertinde draad dat ook gekrompen kan worden.
     
    MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  4. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals ik het zie, is het heel simpel: Een Crimpverbinding is alleen goed als de crimp huls precies past bij de draad, en de tang precies goed is voor de te maken crimp verbinding.
    Heb je de zelfde draad-diameter, maar fijnaderig of grofaderig, heb je eigenlijk al een andere crimphuls nodig, want de samendrukbaarheid is anders.
    Moet je twee draden van verschillende diameter of verschillende grofheid verbinden dan kan dat al niet meer met een huls en moet je eigenlijk twee verschillende ader-eindhulsjes gebruiken met een kroonsteentje of terminalblock er tussen.

    Dus hardstikke prachtig, dat crimpen, maar het is eigenlijk alleen echt practisch, als je "industrieel" bezig bent: een schakelkast bedraden met 100 verbindingen allemaal met dezelfde draadsoort en dezelfde hulsjes. Dan kun je nog eens een beetje lekker vlot doorwerken, en is de kans op fouten beduidend kleiner.

    In onze hobby, waar je vaak bijvoorbeeld een nieuw servosnoertje aan een servo zet, is het gewoon niet practisch, want vaak zijn de twee snoertjes die je met elkaar wilt verbinden net een tikkie verschillend van elkaar.
    Kun je beter solderen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was dus :rolleyes: precies mijn punt....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uit
    anyone crimp instead of soldering? - RCG

    RCG gebruiker Denny Vollrathd hield zich beroepsmatig bezig met grote stromen en hoge spanningen.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2018
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is een mooie test, mooi alle variabelen er uit gehaald of gelijk gemaakt tussen solderen en krimpen.
    Dit bevestigd dus dat een krimp verbinding beter bestand is tegen mechanische slijtage (beweging / trilling).
    Nu is het nog leuk te weten welke verbinding de hoogste treksterkte kan hebben, en welke verbinding de laagste overgangs weerstand heeft, dan hebben we het plaatje compleet.
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De test geeft precies aan wat we zien.
    In deze opstelling is de krimpverbinding minder gevoelig voor vermoeiing.
    Jammer dat de tester er niet bij verteld dat de soldeerkontakten niet voor niets gemaakt zijn voor gebruik met een huls als trekontlasting. De ribbels op de kontakten zijn er niet voor niets.

    Mijn samenvatting zou zijn (en zo gebruik ik het ook):

    Krimpen bij draad een de stekkers waarbij dan vaak ook nog de isolatie mede gekrompen wordt met een apart deel van de stekerhuls. En dan alleen als je (ik) een goede krimptang ervoor heb.

    Solderen van draden aan draden, waarbij de verbinding altijd met 1 of twee krimpkousjes wordt afgewerkt.
    Altijd een krimpkous die langer is dan de las plus het deel van de draad waar nog soldeer in vloeit. In de filmpjes is dit deel goed te zien. Als de draad én/of de isolatie erg stug is gebruik ik nog een extra krimpkousje die wat langer is. Daardoor wordt de trek/buig-ontlasting wezenlijk verbeterd.

    Voor wat de overgangsweerstand betreft is eea niet erg makkelijk in zijn algemeenheid te zeggen.
    - Het extra solderen van een aangekrompen servo of andere stekker is uit den boze ivm vermoeiing.
    - Bij het aan elkaar maken van twee losse draden zal de extra overgangsweerstand minimaal zijn bij een overlap lengte van ongeveer 3 draaddikten. Wel voor zorgen dat het koper goed tegen elkaar zit bij het solderen.
    - Bij gebruik van kroonsteentjes (nooit in een model toepassen!) is een goed gekrompen aderhuls (zie filmpje) van voordeel. De draden zullen niet rafelen onder de schroef van het kroonsteentje. Het vertinnen van draden die in een kroonsteentje komen, komt het vaak voor dat de soldeer gaat vloeien, waardoor de draad alsnog los komt.
     
  13. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    Voor mijn verbindingen maak ik gebruik van weidmüller draadhulzen
    en heb daar maar één tang voor nodig .Deze draadhulzen worden
    veel gebruikt in de industrie voornamelijk voor het aansluiten van
    Multi cores . Men kan er verkrijgen vanaf 0,25mm². geen AMP gedoe meer.
     

Deel Deze Pagina