Walkera HM040; Dragonfly 40 (opzoek naar onderdelen)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Basy, 3 jul 2017.

  1. Basy

    Basy

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Dag Allen,

    Een tijdje terug kreeg ik een rc-heli van mijn zwager. Hij kon er niet mee vliegen en weet weinig van modelbouw af. Het gaat om het volgende model dat ik kreeg:
    Walkera HM040 ook wel Dragonfly 40 (http://www.xheli.com/wa6dr40adcc3.html <--Dit is dezelfde) genoemd geloof ik. Er valt niks meer te vinden qua onderdelen voor dit model lijkt het (of vanuit verweggistan zag toevallig wel iets te koop, het was in Indonesiƫ geloof ik).

    Maar weet iemand toevallig of er heli's zijn die veel lijken op dit model zodat ik die onderdelen
    (zoals het main blade hm040-033) kan gebruiken op mijn model?

    Ook ben ik opzoek naar een batterypack voor dit model. De originele is een:
    fullymax FBC6105C Ni-MH 44AAA650mAh P 12.0V
    Nu zat ik te denken aan een lipo, maar vraag me dan af welke lipo goed en geschikt is voor dit model?

    Ik hoop dat jullie kennis en ervaring mij verder kunnen helpen.

    Met vriendelijke groeten,
    Bas
     
  2. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua accu, je kunt ook de stekker van het toestel knippen en er een andere (gangbare) stekker op zetten.
    accu's komen vaak met eigen stekkers. bij mij moeten die er altijd af, en moet ik mijn eigen stekker erop zetten.
    iig, dan ben je wat vrijer in je accu keuze.

    aangezien jouw accu al 12V is, verwacht ik weinig problemen met een 3 cel lipo.
    eventueel kun je nog voor een life accu kiezen, dat voltage is een tik lager dan bij een lipo.

    qua onderdelen, hoofdbladen zijn vaak wel te matchen als je de goede lengte kan vinden.
    ze zitten allemaal doorgaans gewoon met een schroefje vast.
    alleen even opletten met de dikte van het blad, hij moet wel in de bladhouder passen.
    te dun kun je oplossen met vulringen, te dik niet.

    qua lengte zul je waarschijnlijk bij de 450 maat heli's moeten kijken.
    die bladen zijn normaal 325 mm lang, de jouwe zullen een tik korter zijn?
     
  4. Basy

    Basy

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor de reacties!
    Op rcvliegshop.eu staan inderdaad wat onderdelen, maar helaas geen accu of origineel mainblade.

    Die accu's met 3 cellen zijn vaak 11,1V. Ik gok dat dit niet uitmaakt aangezien de originele 12v is? Die stekkers komt wel goed.
    Ik ga inderdaad opzoek naar een lipo die passend is. De orginele accu is ongeveer 5mm x 4,4mm x 2mm. In 3 cel lipo is dat formaat niet te vinden lijkt het. Als ik een ander formaat eronder vast maak, gaat dat goed met de balans van de heli of is dat groot en deels te corrigeren met het afstellen?

    Het originele mainblade is inderdaad korter. Hij is 280mm lang en 4mm dik bij kant van de bladhouder. Maakt het veel uit als ik bijvoorbeeld een blad neem die 250mm of 325mm lang is? (oftewel korter of langer dan origineel?) en de dikte is dan gewoon gokken, want dat wordt nergens vermeld. (En anders de bladhouder opening iets groter vijlen? :p)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    die maat van je accu kan eigenlijk niet kloppen...
    das kleiner dan een mini knoopcel..
    in de regel zijn lipo pakketten wel anders van vorm, maar niet perse veel groter.

    daarnaast, de spanning op een accu is altijd nominaal.
    voor een lipo geven ze een nominale spanning op van 3,7 volt per cel.
    MAAR: een lipo is volgeladen 4,2 volt per cel (12,6 volt voor een 3cel), en zal bijna de gehele duur van de accu boven de 3,7 volt per cel zitten.

    een nimh accu is volgeladen misschien 12 volt, maar zakt vrij snel in elkaar tot 10 volt, en die 10 volt houdt hij dan lang vol.
    dus effectief zal de electronica langer het hoge voltage voor de kiezen krijgen.
    en soms, als de electronica nogal stevig kritisch op elkaar is afgestemt, kan dat problemen geven.

    Dingen om rekening mee te houden:
    - een lipo is kapot als je hem echt leeg vliegt. je zal een lipo alarm moeten installeren (lamp of zoemer die afgaat onder een bepaald voltage). OF je zet er een andere regelaar op, die zelf een lipo afslag heeft.
    - een lipo heeft een speciale lader nodig. hang je een lipo aan een nimh lader ontploft hij, met een grote vuurzee als gevolg. check youtube ;-)

    Qua balans, het is en blijft modelbouw he:D
    kan een beetje prutsen zijn soms. gewoon iets moois voor maken indien nodig. balsa (licht type hout) is daar goed voor, maar kan ook met ty wraps, onderdeel van een lege fles, etc.
    wees creatief ;-)

    Hoofdbladen: 325 kun je daar niet op zetten.
    je bladen worden dan 4,5 cm langer, waardoor de hoofdbladen waarschijnlijk je staartbladen zullen gaan raken.
    daarnaast gaat de heli stevig meer vermogen vragen, waar jouw motor en regelaar niet voor zijn berekent (=plof)
    en doordat de bladen langer worden, komen de tips van de bladen ook eerder in de buurt van de staart. je zal de eerste niet zijn waar de gehele staart eraf wordt gehakt (tailstrike)

    bladen van 280:
    http://www.rcheliparts.nl/nl/23649-130mm---280-mm-bladen

    voor wat betreft te dikke bladen, ik zou even opletten met vijlen in de rotorkop.
    haal je daar teveel materiaal weg, wordt de kop zwakker, met kans dat de bladen in vlucht de heli verlaten.
    om te weten of dat mogelijk is, zou ik echt wat details van de kop moeten zien..


    Stel..
    je wilt verder in de hobby..
    kan het misschien handig zijn om ook even rond te kijken naar een 450 maat heli..
    de trex of clones.
    kost wel even meer dan je nu kwijt gaat zijn aan deze heli, maar de onderdelen zijn er. Accu's zijn overal te halen. en vliegt VEEL strakker.
    maar dat is een keuze, die mag je voor jezelf maken :D
     
  6. Basy

    Basy

    Lid geworden:
    3 jul 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor je info! Je hebt gelijk de maten kloppen niet. Ik bedoelde centimeters ;) Het scheelt dat mijn broer ook een aantal lipo's heeft dus die weet dat van het laden en dergelijke. En hij heeft ook zo'n zoemer om de lipo niet leeg te trekken. Ik koop een maat die goed is en knoop dat er dan onder.

    Wat die bladen betreft neem ik inderdaad die maat van 280 denk ik. Dan zie ik vanzelf of het past. Ik gok van wel en anders verzin ik daar wel wat op.

    Maar inderdaad het is ook de vraag of ik er verder in wil. Ik heb altijd al een heli willen hebben en kon deze krijgen. Ik ken het model verder niet en weet ook niet goed hoe het vliegt. Het is wel een oud model inderdaad. Wat ik wel weet is dat ik geprobeerd heb om ermee te vliegen in een schuur. Puur om te testen. Tijdens het zweven boven de grond (ca 1 meter) deed hij ineens gek. Hij leek toen uit zichzelf te crashen. Ik gok een stoorzender in de buurt ofzo. Hij vloog ineens hard omhoog terwijl ik niks deed. Ik hoop dat dat niet terug keert.

    Ik zal eens kijken naar die trex of clones waar je het over hebt. Ben benieuwd!

    Bedankt voor jullie hulp. Ik ben goed op weg geholpen! :)
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Tip gebaseerd op ruime ervaring met "grotere Walkera CP" heli's:
    vuilisbak open - heli erin - vuilnisbak dicht.

    Er zijn heel wat goede, niet te dure, CP's te koop waar je prima mee kunt (leren) vliegen. :thumbsup:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat spontaan omhoog kan vanalles zijn, van storing tot statische electriciteit..
    Speling, etc.

    Punt bij heli's is dat alles 100% moet zijn, anders komt hij neer.
    En een fout, zonder oplossing is een recept voor herhaling...
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ff verder pratend over je storing.
    wat voor zender heb je, welk kanaal vlieg je mee?
    zit er een lange antenne aan de ontvanger (50 cm of wat meer) of een korte (+/- 10 cm)

    de lange antenne geeft aan dat het een 35 of 40 mhz zender is, en die hebben nog wel eens last van staalconstructies, electromagnetische velden (hoogspanningskabels) etc.
    ander puntje is dat de antanne aan de ontvanger vrij moet hangen, wat natuurlijk vrij lang is op een kleine heli.
    alleen mag oprollen absoluut niet, omdat je daar ontvangsttechnisch de antenne mee inkort, en je bereik ernstig verminderd.
     

Deel Deze Pagina