Wanneer is een lipo (in dit geval 1S) leeg (ook in het kader van levensduur)?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Peter Brand, 26 feb 2018.

  1. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik gebruik in mijn heli een 220 mah 1S lipo. In de handleiding van de heli staat dat je de zender moet instellen op een timer van 5 minuten bij het gebruik van de standaard 150 mah lipo.

    Als ik die tijd extrapoleer dan zou ik dus voor een 220 mah lipo een vliegtijd kunnen aanhouden van ruim 7 minuten. Een kennis, die er zeker weten verstand van heeft, raadt echter aan om bij de 220 mah een vliegtijd van 5 minuten aan te houden om de levensduur van de lipo te verlengen. Hij zegt ook dat je ze niet verder moet ontladen dan 3,8 volt wat neer zou komen op een restinhoud van 20% (dus 80% gebruiken).

    7 minuten of slechts 5 minuten vliegen is best een groot verschil.

    In het topic op dit forum 'wat is een lipo en hoe gebruik je die' staat dat je een lipo niet verder moet ontladen dan 3 volt.

    Het wordt er eerlijk gezegd niet echt duidelijker op, want als ik google kom ik 3 volt bij belasting tegen, maar ook 'gewoon' 3 volt, 3,7 volt, 3,8 volt enz.

    Is het verstandig om de 80% regel aan te houden? En zo ja, hoe kom ik er dan achter wanneer een lipo voor 80% leeg is? Welke voltage hoort daar dan bij? Is dat dan de genoemde 3,8 volt? Of 3,7 volt?

    Ik heb een lader die de spanning van de lipo aangeeft. Hij geeft ook aan hoeveel mah hij er, als de lipo opgeladen is, ingestopt heeft.

    Graag hoor ik, als daar een regel voor is, hoe ik er nu achter kom of ik mijn lipo netjes slechts 80% leegvlieg en of dat überhaupt nodig is.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.928
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik houd aan "minimaal 3,3 V onder belasting", onbelast 3,7 V is 'leeg'. 3,8 V voor bewaren.
    Wegleggen met meer spanning bevordert electrochemische erosie van de - electrode.
    Mijn timer staat op 4':20" en dan komt ik vrij goed op 3,7 V uit.
    Desondanks krijgen die celletjes in onze kleine heli's flink op hun duvel.

    De 80% regel pas ik zo goed mogelijk toe op de 4S-3200 accu's van mijn F2B model. En het gaat precies!
    Ik heb de timer zo ingesteld dat de motor 15-20 sec na de laatste vliegfiguur wordt uitgeschakeld.
    Is het koud weer (< 15 °C), dan lukt dit niet meer. Tja, wedstrijd model, hè.....:D;)
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.943
    Locatie:
    Woerden
    Kijk alsjeblieft niet naar hoeveel procent er nog in de accu zit. Dat is namelijk een vrij onzinnige waarde omdat twee verschillende meters ook twee verschillende waardes aan zullen geven. Het is heel gewoon dat de ene meter bijvoorbeeld 85% aan geeft en als je dan een ander meter neemt geeft die plotseling 90% aan en weer een andere misschien maar 70%.
    Waar je wel op moet letten is de spanning van de accu. Een volle accu is 4,2V per cel en een lege accu ongeveer 3,3V per cel. Die laatste waarde hangt sterk af van hoe zwaar de accu wordt belast! Bij een heel lage belasting moet je ophouden bij een spanning van 3,5V per cel, soms zelf nog hoger. Bij een heel hoge belasting kan je soms wel tot 2,8V per cel ontladen!
    De bewaarspanning (Storage voltage) is ergens tussen de 3,6V en 3,9V per cel. De meeste laders staan op 3,8V ingesteld wat een prima waarde is. Ga je een accu die tot de spanning van 3,8V is opgeladen met een capaciteitsmeter testen dan kan je elke waarde tussen de 30% en 90% verwachten. Daar heb je dus niet zo veel aan. Die 80% is dus een erg arbitraire waarde waar je eigenlijk niet veel mee kunt. ;)
     
  4. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    De spanning onder belasting weet ik niet. Op een gegeven moment zegt de heli dat de lipo leeg is en daalt ie. Maar volgens mij is dat veel te laat dus niet echt een graadmeter.

    Gisteren even geprobeerd met 2 volle lipo's.

    De 1e gestopt na 05:00 minuten. De restspanning was toen 3,78 volt (na even gerust te hebben) en de lader gaf aan er na het laden 127 mah ingestopt te hebben.
    De 2e gestopt na 05:20 minuten. De restspanning was toen 3,76 volt (na even gerust te hebben) en de lader gaf aan er na het laden 127 mah ingestopt te hebben.

    Ik ga nog wel een beetje spelen met vliegtijden en kijk dan na welke vliegtijd de lipo onbelast 3,7 volt is en houd dat dan als vliegtijd aan :)

    Bedankt voor de antwoorden. De vuistregel is dus onbelast 3,7 volt is leeg en 3,8 volt voor bewaren.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    5.928
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zo heb ik mijn Lipo's inderdaad het langst goed gehouden. En boven de 15° houden.
     
  6. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Voorlopig vlieg ik in de huiskamer en daar is het, gelukkig :D, ruim boven de 15 graden.
     

Deel Deze Pagina