Wanneer is een lipo (in dit geval 1S) leeg (ook in het kader van levensduur)?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Peter Brand, 26 feb 2018.

  1. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Uiteraard met jullie hulp,anders was ik er niet uitgekomen.;)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... dan heb je blijkbaar de "low voltage cut off" in je auto niet goed staan, want zo laag mag je helemaal niet kunnen komen....
    Jouw ladertje herkent als ik me het goed herinner inderdaad een te lage cel als "kapot" en dan vertikt hij het soms om te laden, maar dat zou met een waarschuwing in het display gepaard moeten gaan.

    Zet je regelaar in de auto op een LVC van 3V, of 3,3V, dan blijft er meestal nog een veilige 20% restlading in he accu (dan laadt je lader dus weer ongeveer 4000 mAh terug), en dan zou de boel gewoon goed heel moeten blijven.
     
  3. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    De "cut off" van mijn regelaar stond keurig op 3V.
    Maar het was errug koud buiten.
    Dat kan ook meegeteld hebben denk ik.
    Maar wat mij verbaasde is dat ik gewoon door kon rijden nadat de auto ineens langzamer begon te rijden.
    Maar ik heb ook nog een los LiPo alarm op de auto waar ik de accu op aan kan sluiten.
    Dus dit gebeurt geen 2e X.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.
    kan eigenlijk niet.

    die kou zorgt ervoor dat een accu minder vlot zijn amperes kan leveren.
    de cellen kunnen minder leveren, dus dan gaat het voltage omlaag onder belasting (lager dan wanneer je hetzelfde doet bij warm weer)
    Maar, de volle capaciteit zit nog steeds in de accu. hij kan het alleen niet uit de cellen krijgen door de kou.
    dus, volgas rijden vind de lipo niet leuk, kan zijn dat hij dan "inkakt" omdat hij gewoon het vermogen even niet kan leveren (en het voltage laat zakken)
    maar, zou je halfgas of kwartgas rijden, kun je die accu nog steeds leeg maken.
    stel. hypotetisch ;-)

    ALS de accu zakt in voltage onder belasting, en jij stopt met rijden, springt dat voltage vrij vlot weer een heel stuk omhoog.
    zo snel, dat als jij de meter erop zet (auto stilzetten, meter pakken, kap eraf, pennen ertussen friemelen/accu loshalen) dat hij al weer 0.2 of meer volt omhoog is gegaan.

    Als jij 2,55 volt meet op de stekker.. en hij gaat niet omhoog binnen een minuut...
    is die lipo veel verder leeg getrokken.
    door het stoppen met rijden is hij weer omhoog gesprongen, en is die hoge waarde 2,55...
    Goede kans dat hij tijdens het rijden op 1 volt of lager heeft gestaan. niet zo raar dat de auto dan opeens stopt met rijden.

    En linksom of rechtsom.
    2,55 en 2x 2,95 is dik onder de 9 volt waar hij af moet slaan.
    Als hij op 9 volt af zou slaan, kun jij na 1 minuut nooit een waarde onder de 9 volt meten.

    Dus, vermoedelijk staat je regelaar op nicd of nimh. of hij heeft de automatische afslag niet opgeslagen. want hij doet het niet.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja... dat betekent dat je dus dwars door de LVC heen aan het rijden was....
    Dat moet ook wel, want als je LVC op 3 volt stond, had je auto bij die spanning langzamer moeten gaan rijden (deed hij ook, zeg je) en had je toen ONMIDDELIJK op moeten houden... En DAT deed je dus niet ("het verbaasde mij dat ik gewoon door kon rijden").
    Want anders komt je accuspanning echt niet onder die 3V uit, en daar zat je naar eigen zeggen toch echt fors onder.
    Het is namelijk zo, dat als jij met je auto rijd, en de accu spanning is belast 3 Volt, dan moet je stoppen, en dan is onbelast, de accuspanning hoger dan 3V.
    Dat was hij niet, DUS heb je door gereden, en méér dan "een klein beetje", want je zit echt niet zomaar op 2,5V....

    In het vervolg, bij de allereerste waarschuwing van je regelaar, ONMIDDELIJK stoppen....
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Iets klopt er dus niet, want de regelaar moet de boel gewoon afkappen. Nu is het dus nog steeds mogelijk om de lipo te slopen met alle gevaren van dien.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoveel kwaad kan het nu ook weer niet als ie even onder de 2,5 Volt komt.
    Het is niet goed maar als je met een koude lipo gaat rijden is dat veel slechter dan dat ie even onder een bepaalde spanning komt.
    Als je hem meteen weer oplaad tot minimaal 3,8 Volt is er niks aan de hand.
    Mijn lipo's zijn wel eens onder 2V geweest, deden het daarna het hele seizoen nog prima.

    Gewoon even goed de instellingen van de regelaar bekijken en zo nodig opnieuw instellen.

    GJ
     
  8. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    En nog eens goed naar de instellingen van de regelaar kijken.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua 2,55 volt: fabrikanten spelen een beetje met de waardes. tegenwoordig zie je in de handleiding staan dat 3 volt of 3,3 het laagste is wat een cel mag zijn.
    dat komt weer voort uit heel veel mensen die dachten dat die 2,4 een veilige onderwaarde was. Dus werden er veel accu's gesloopt.

    vroegah stond er in alle handleidingen dat de laagste waarde 2,4 volt was.
    dat is toevallig ook de werkelijke ondergrens van de lader.
    als 1 cel onder die 2,4 zit, zal de lader nooit gaan laden met de balancer aangesloten.
    reden: daaronder ben je dus gekke dingen aan het doen met zo'n accu.
    kans op bijzondere gebeurtenissen tijdens laden en zo.

    Ik heb er ook wel eens eentje vanaf 1 volt gereanimeerd.
    Hij deed het daarna wel, maar hij was toch wel veel van zijn enthousiasme kwijt..
    en die cel bleef altijd zwak.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Fabrikanten spelen niet met waardes.
    Waardes liggen vast door de manier waarop de cellen gebouwd zijn (chemie).
    Iedereen staart zich blind op de dingen die in modelbouw beweerd worden, je kan veel beter in de industrie gaan kijken.

    Er zijn 2 spelers, fabrikanten en degene die hun naam erop plakken.
    Vaak denken mensen dat een lipo (noem een merk) bij dat merk gemaakt word.
    99% van de keren is dat niet zo.
    Er zijn lipo-fabrieken die hun batterijen maken voor een bepaalde afnemer.
    Wat die afnemer dan op die batterij zet hoeft niet de mening van de fabrikant te zijn.

    Probeer maar eens bij een fabrikant in China een lipo te vinden die een rating heeft hoger dan 10C.
    Dat lukt je niet.
    Dat soort hoge ratings worden door de fabrikant niet gemaakt maar de afnemer zet het wel op de verpakking.
    Normaal gesproken garandeert een fabrikant een aantal laad- en ontlaadcycli, dat is bij elke soort accu zo.
    Bij lipo ligt dat op ongeveer 2000.
    Maar zodra je de cellen zwaarder gaat belasten word de levensduur duidelijk korter, geen 2000 maar 200 cycli.
    Zie het als dat je een motor opvoert.
    Een normale automotor kan eeuwig lopen.
    Zodra je hem flink op gaat voeren gaat ie nog maar 1000 km mee.
    Dus, zwaarder belasten kost levensduur.
    Een lipo kan best een paar keer onder de 2,5 Volt komen, kost je wat levensduur, als het lager word dan komt het niet meer goed.

    GJ
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, dan is gewoon mijn betiteling even niet goed.
    de uiteindelijke leverancier (de merknaam op de wikkel) speelt met de waardes.

    ik heb het ook een keer gepresteerd om 2500 ma terug te laden in een 2200 mah 3 cel lipo.
    het grapje wil, dat alle cellen niet onder de 3 volt zaten.. het vliegtuig gaf ook nog geen al te gekke verschijnselen.
    Geeft meteen aan wat 1 van de trucjes is om een hogere C rating op de accu te krijgen

    En die 2,4 volt kun je inderdaad best een keer onderdoor.. ligt aan de staat van het pakket hoe leuk hij het vind.
    en hoe kort het is inderdaad.
    toch raad ik wel altijd aan om die waarde niet op te zoeken... Ze vinden het echt niet leuk...
    En het kost je een keer een pakket.

    Ik heb er een paar op de club die echt op het lipo alarm vliegen..
    dan hoor je bij gas geven dat ding gaan piepen, en bij omlaag komen stopt het weer..
    toch heeft minimaal eentje daardoor al een keer geen ontvangersspanning meer gehad..
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En daarom moet je nooit BEC gebruiken.

    GJ
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Precies, dat is het grote probleem. Het spanningsverloop tijdens het ontladen van een LiPo blijft gedurende een groot deel van de ontlaadtijd behoorlijk vlak, het daalt wel iets maar niet zo gek veel. Raakt de accu echter leeg dan daalt de spanning steeds sneller.
    Hoeveel de spanning daalt hangt mede af van hoeveel stroom je uit de accu trekt. Bij een lage stroom al de spanning heel weinig zakken en is de accu leeg als de cel spanning tot 3,3V is gedaald. Gebruik je de accu voor de aandrijving en trek je er tientallen ampères uit dan zal de cel spanning tijdens het ontladen al tot 3,3V kunnen dalen maar dan is de accu nog echt niet leeg. Het kan dan best gebeuren dat de accu leeg is bij een cel spanning van 2,5V. Maar je zal zien dat de cel spanning binnen korte tijd weer tot 3,5V op zal lopen wanneer je stopt met ontladen.
    Het is een ander verhaal als de cel spanning 2,5V is en daar blijft. Dan is het zaak om de accu zo snel mogelijk weer tot minimaal de bewaarspanning te laden. Als je zo'n ver ontladen accu niet laad kan hij binnen een dag naar de vaantjes zijn. Het kan ook "goed" aflopen maar je zal hoe dan ook (behoorlijk) capaciteitsverlies merken.

    Een aparte ontvanger accu is inderdaad een goed idee en als het kan doe ik dat ook bijna altijd. Helaas is het niet altijd mogelijk en dan is het zeker zaak dat je de spanning waarbij de regelaar de motor stopt goed instelt. Je moet er echt zeker van kunnen zijn dat je nog voor een minuut of 10 "stroom" hebt om je model veilig te kunnen landen. Meestal zal je het model ruim binnen die tijd landen maar ik heb liever 8 minuten over dan 30 seconden te weinig tijd. ;)
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De cut-off van je regelaar staat misschien wel keurig op 3V/cel, maar staat hij ook ingesteld op 3 cellen??

    Stel hij staat op 2 cellen ingesteld, zal de regelaar pas bij 2x3V=6V afslaan, dat is natuurlijk veel te laag voor een 3-cellen pakket.
     
  15. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Ff een updatetje.
    De balancer laad nog steeds keurig door naar 4.6V
    Morgen voor het eerst serieus het terrein in met de auto.
    Ben benieuwd hoe de accu's zich houden en of de cut-off nu wel zijn werk doet of dat ik ergens de instellingen nog eens na moet kijken.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat moet een typefoutje zijn...
     
  17. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Klopt. Ik bdoelde 4.2V.
    Snorry. :oops:
     

Deel Deze Pagina