Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rob2, 27 jun 2013.

  1. Germt

    Germt Guest

    Ik heb géén opmerkingen hoor Rob, maar alvast voor straks;
    Denk aan het vloerje voor je 2 achterste (retaite) kanons, die staan nergens op de tekening.
    Maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

    Germt
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Bedankt,
    ben inderdaad vanplan om een dekje te plaatsen wanneer alles vast zit.
    Zijn dat trouwens het zelfde formaat kanons als de rest van het dek?
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Yep

    Germt
     
  4. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat vloertje heb ik er ook in gemaakt maar volgens mij kom je er later niet meer bij dus zullen dat vermoedelijk wel enkel luikjes worden.
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Ik heb de rolpaarden van het kanon wat daar komt te staan al vastgezet toen ik met de beplanking op die hoogte was, zelfs nog gezekerd met een messing staafje door het rolpaard en het vloertje zodat het nooit meer los kan;)
    Dan hoef je later alleen nog maar de loop er in te leggen, en dit kan bij al mijn kanons:cool:

    Germt
     
  6. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat is ook 'n goed plan Germt,ik kan er nog net bij en zal dat ook nog doen dan kanik eventueel later nog wel zien wat ik doe.
     
  7. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Geloof dat ik tegen een klein probleempje aanloop...

    misschien zie ik het verkeerd.
    Zoals te zien is is nr 25 de hoge die boven moet en 15 de lagen.

    [​IMG]

    Maar als ik ze op de doorsnede tekening leg, dan past de nr 25 (de hoge) precies op doorsnede nr 15 en andersom

    [​IMG]

    Als ik nr 15 (de lage) op de plek zet van nr 25 dan past het ook precies op het schip

    [​IMG]

    Heb dus het idee dat ze de hoogtes van de 2 onderdelen hebben gewisseld
    Zie ik het nou fout???
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Inderdaad;)
    De onderdelen zijn qua nummer niet verwisseld hoor!

    De laagste komt onder in de uitsparing van de valse kiel.
    De bredere komt daar boven.
    De brede is ook dikker, niet veel, maar toch.
    Als je ze past dan komt de onderste dus verder terug te liggen dan de bovenste.
    M.a.w. De bovenste steekt iets voor de onderste uit.
    Dat klopt, want dat wordt weer in vorm geschuurd als je straks de spanten e.d. gaat afschuinen.

    Even 2 foto's uit miijn oude verslag op gezocht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je ziet dat de bovenste boven de spanten uitsteekt, en ook dat moet.
    Allemaal een beetje lastig utleggen, maar als je de binnenverschansing die daar hoort er even tegen plaatst, dan zie je dat de bovenzijde van dat blok en de bovenzijde van de binnenverschansing één lijn volgen.
    Alles wordt duidelijk als je even de tijd neemt om het volgende dek incl. de benodigde dekbalken daar even in dry-fit plaatst.
    Moet je bij dit schip vaker doen om fouten te voorkomen.
    Dus heel goed dat je hier twijfeld:)

    Ik zag op een ander forum dat men daar begon over dekken weken voor een zeeg e.d. plaats (bark) berghouten e.d.
    Niet gaan aanpassen hoor: Jouw motivatie klopt, en gewoon zo doorgaan.
    Mijn bovenste berghouten heb ik al uitgemeten op de romp, die afstanden onderling staan in de bb en zijn gemeten van het onderste berghout en ik kom exact, tot op de mm, op het juiste punt uit;)

    Succes, en als je er niet uitkomt hoor ik het wel, maar het klopt allemaal hoor;)

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Germt

    Germt Guest

    Ik heb nog een duidelijke foto gevonden, maar moet ik even re-sizen.

    Dit is wat ik bedoel, de spant direct achter dat "boegblok" zit lager dan het blok zelf.
    Als de binnenverschansing er op staat vormt die dus één lijn met het blok.
    Dat wordt opgeheven als je voor het volgende dek de dekbalken plaatst.
    Op de tweede spant achter dat blok zie je zo'n balk, als daar je volgende dek op komt ligt alles vlak

    [​IMG]

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoi Germt,

    Bedankt voor het antwoord :D. Zit nu even te relaxen na een tijdje gefrustreerd hiermee bezig te zijn geweest, ga straks weer rustig even kijken.

    Waar ik tegen aan loop is niet dat de nr zijn verwisseld maar de hoogtes.
    Nr 25 is hoger dan 15 en dat klopt. Wat ik zie op de tekening komt volledig overeen met jou verslag.

    Maar het lijkt alsof ze de vorm hebben verwisseld van mijn blokjes. Zoals je op mijn onderste foto ziet past (qua vorm) nr 15 (smalle) perfect op de plek van nr 25 en andersom. Als ik ze op de tekening leg, dan past nr 25 (de hoge) perfect op de vorm van nr 15. En andersom ook....

    Hoop dat je gelijk hebt en ik het gewoon verkeerd zie, maar anders moet ik de hoge door de midden zagen om er nr 15 van te maken. En moet de smalle ophogen om er 25 van te maken.

    Ga zo nog even rustig kijken met jou foto's erbij
    Zal dan even wat foto's plaatsen (of het bericht dat het toch gelukt is:D)
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Rob, voor je gaat zagen:schrik::schrik:

    Kijk even naar het verslag van Dick, die had ook problemen met die twee stukken, en heeft de oplossing op zijn verslag staan.
    Eerlijk gezegd bij mij paste het perfect:confused:

    Germt
     
  12. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Zit inderdaad zijn verslag ook door te nemen. Volgens mij had hij het zelfde probleem.

    Even een duidelijke foto:

    [​IMG]
    onderstuk is te groot


    [​IMG]
    bovenstuk te klein.

    Als ik nr 25 op doorsnede 15 leg
    en 15 op doorsnede 25
    Past het perfect:

    [​IMG]

    en

    [​IMG]


    Dus ze hebben de verkeerde hoogte gebruikt voor de onderdelen.
    nr 25 heeft de hoogte van 15 en andersom.
     
  13. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik heb 2 mogelijke opties.

    1.
    Zoals Dick, dus bovenste stuk opvullen met balsa en onderste stuk schuren.

    Maar het nadeel is dat het bovenste stuk veel te dik is, dus dat moet ik dan ook flink schuren. en het onderste stuk is te dun, en zal niet mooi aansluiten omdat het te weinig "vlees" heeft

    [​IMG]

    Je ziet hier ook een gaap.

    2.
    Dikke stuk zagen zodat hij past op de positie van het onderste stuk (1 zaagsnede)

    Dunne stuk hoger maken met balsa.
    Voordeel is dat het onderste stuk meteen past en de juiste dikte heeft om mooi aan te sluiten op het bovenste stuk. en Bovenste stuk dat ik hoger maak heeft meteen de juiste dikte.

    nadeel is dat het dunne stuk flink hoger gemaakt moet worden.




    Ga er maar eens een nachtje over slapen voor ik iets ga doen. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Germt

    Germt Guest

    Nou, het lijkt er op dat er een serie is waar die stukken niet deugen:confused::confused:

    Ik wijs er nogmaals op dat de beide stukken aan de voorkant niet in liggen, verticaal gezien dan, maar dat met schuren de juiste bocht krijgt.
    Ook de knie aan de voorzijde in het midden loopt niet tot de bovenkant van det blok door, en ook dat is correct.
    Het bovenste stuk steekt ook eerst (voor het schuren) over het onderste blok uit, dat komt ook met het in vorm schuren van de boeg weer goed
    Aan de binnenkant steekt het bovenste stuk ook over het onderste stuk uit, maar dat komt weer goed als het dek er in ligt.
    Kortom; beide stukken verliezen na het schuren een flink deel van hun huidige vorm
    Althans zo was het bij mij.:confused:

    Germt
     
  15. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Optie 2 lijkt me makkelijker. Ik weet niet of het qua vorm lukt, maar je zou het overschot van het gezaagde blok op het te lage blok kunnen plakken. Stukje fineer ertussen om te compenseren voor de zaagsnede en je hebt de correcte hoogte weer te pakken. Daar kan je dan weer wat balsa uitvullen naar de vorm van het onderste deel.

    Erik
     
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat zat ik inderdaad ook te denken, het overschot dikker is lijkt redelijk te passen.
     
  17. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198

    Snap wat je bedoelt, en voor ik iets ga doen zet ik dry fit het bovendek erop. Morgen nog maar rustig kijken. Maar aangezien Dick precies het zelfde probleem had, vermoed ik dat het inderdaad een productie probleem is.
    Als de onderdelen conform de tekening waren zou het precies zo zijn als jij beschrijft, en hoefde ik het inderdaad alleen in de juiste boegvorm te schuren.

    Bedankt voor het meedenken
     
  18. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Rob, de stukken kloppen idd. niet wat vorm betreft maar je moet ze wel volgens tekening plaatsen en opvullen tussen bovenstuk en spant met balsa.
    Oké, er zit wel veel schuurwerk aan maar is volgens mij de enige oplossing.
    Er ontstaat dan wel 'n stuk loze ruimte op aan de voorkant van het onderste blok tot aan het bovenste blok maar daar kan je gewoon overheen beplanken, je hoeft daar geen bang voor 'n deuk te zijn.
     
  19. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Kwam er 2 weken terug achter dat de 2 rolpaarden miste in de kit en 9 wieltjes :(
    Meteen het kombuis gebeld (hier heb ik de kit gekocht) en de missende onderdelen lagen keurig 2 dagen later op mijn mat :D


    Heb ondertussen het hoge vulstuk gezaagd en het dunne opgehoogd, was gelukkig weinig balsa extra nodig.

    [​IMG]

    Heb de spanten ook grof in vorm geschuurd, nu rustig alles nalopen en fijn schuren.

    [​IMG]

    Vind de techniek van Dick er erg goed uitzien om de scheg met een latje ertussen alvast vast te maken, dus denk dat ik het maar schaamteloos ga kopiëren ;)

    De scheg past nog niet helemaal. Als ik de tekening bekijk, dan heb ik het idee dat de scheg niet helemaal juist is van vorm (zit boven te veel hout). Iaw, ik ben van plan om de scheg iets bij te schuren en het vulstuk zo te laten. Als ik het vulstuk verder zou schuren hou ik niks over, en passen de boven dekken niet meer.

    [​IMG]
     
  20. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Je neemt maar over Rob, daar is 'n forum toch voor? :D
    Bij mij paste de scheg ook niet en heb er ook nog al wat af geschuurd en dat latje ertussen werkt perfect.
     

Deel Deze Pagina