Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rob2, 27 jun 2013.

  1. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ergernis....

    De fabrikant heeft bij deze kit de onderste 2 berghouten van 8x3 noten gemaakt!!!!:stout: Bijna onmogelijk om goed te buigen, laat staan mooi strak tegen de romp te krijgen. uiteindelijk is het gelukt, maar ben minder tevreden met hoe ze lopen. Aan de voorkant lopen ze nu iets te vlak naar mijn mening. eraf halen is geen optie meer, aangezien ze echt goed vast zitten.
    Ik heb eraan gedacht om ze te vervangen voor zachter hout, of ze in lagen op te bouwen. Maar aangezien ik ze niet zwart maken, maar gewoon wil beitsen, moeten ze wel van noten worden.

    Dus, voor iedereen ;) die er aan denkt om zelf kits op de markt te brengen: GEEN 3x8 Noten gebruiken!!!!

    [​IMG]

    Het 2e probleem dat ik had was dat ik toch besloten heb om de lampen (achterop) nu alvast aan te brengen, dit is makkelijker om de romp goed te krijgen. Zoals je op de foto ziet werkte alles top, maar 2 dagen later stak ik de stekker weer in het stopcontact en de middelste deed het niet meer, zucht :rolleyes:
    enige optie was:

    [​IMG]

    uiteindelijk heb is het losse contactje gevonden. beter nu dan wanneer het dekje erop ligt zullen we maar zeggen :)
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2016
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad Rob die drie bij acht was een ramp, maar ook mij is het gelukt. Daar ben je dan ook
    modelbouwer voor :banana:
    De foto's zijn bij mij niet zicht baar, kun je daar nog wat aan doen?
    gr Ton
     
  3. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    was inderdaad een uitdaging ton.
    heb weer wat veranderd in google, hopelijk werkt het nu wel.
    wordt gek van google, makkelijker maken ze het niet....:rolleyes:
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hmm - maar aan 1,5 x 8 mm noten komen is ook niet makkelijk...
    En uit ervaring - met ieder houtsoort zo scherp buigen is een uitdaging.
     
  5. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Toch wel een mooi gezicht Rob die verlichting. Bij mij ga ik er niet mee verder denk ik, de lampjes zullen weinig of niet branden en dan ik het werk beter achterwege laten.
    Maar mooi is het wel.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er mooi uit met die verlichting Rob, jammer van dat ene lampje, maar beter nu als bij een compleet afgebouwd schip.
     
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Kennen jullie deze al? Ik ga hem in ieder geval aanschaffen. Lijkt me een superding. Er komt ook een test in de volgende modelbouwer te staan.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Is een superding. Ik heb dat ooit eens voor een paar euro op de vrijmarkt aangeschaft. Werkt zeer goed! Ik gebruik het ding ook precies zoals getoond wordt in het filmpje.
     
  9. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Een mooi ding echt geweldig, maar te laat voor mij :koud:
    gr Ton
     
  10. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ondertussen ben ik weer iets verder. Ik ben ondertussen de reling er aan het op zetten.

    [​IMG]

    De leeuw zit in de basis verf, die moet ik nog afmaken. Onder de buik van de leeuw zou een gat zitten volgens de kit. Dit vind ik zelf niet zo mooi, dus ik heb hier een blokje hout geplaatst, dit moet nog vlak geschuurd worden.

    [​IMG]

    De knieën van de berghouten naar het galjoen kon ik niet vinden in de doos, dus deze heb ik zelf gemaakt. Ik ben nog met de vorm aan het stoeien, dus alle tips zijn welkom.

    [​IMG]

    De kit heeft geen ruimte voor de versiering die normaal achter de leeuw begint. Dus het plan is wanneer de knieën aan weerskanten klaar zijn, om dan een gat (het gearceerde gedeelte) te maken en zelf iets te verzinnen.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Wat een prachtig vakwerk Rob!!!
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Rob,

    Kun je iets met het ornamentje zoals we dat voor de Batavia maken? Ornament Galjoen.jpg
     
  13. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    top, dat gaat zeker helpen. Du nog zorgen dat het gat er netjes uit komt te zien ;)
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wat een vakwerk Rob, mooi hoor
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    mooi , alleen geen foto zichtbaar.
     
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik heb redelijk veel kunnen doen aan de linkerkant van het schip. De berghouten zijn ingezaagd voor de kanons gaten, en de bescherming voor het anker is aangebracht.

    [​IMG]

    Ook heb ik de lassen aangebracht. Geen idee als je het nog goed ziet na het beitsen...

    [​IMG]

    Bij de boeg zijn de kniestukken aangebracht. Ik heb een gat gemaakt waar de versiering in de boeg is ingezet.

    [​IMG]

    En helaas een tegenvaller. Waar ik laatst last had van een los contact bij het middelste lampje, had ik nu opeens last van een flikkerend ledje bij de rechter. Ook weer een los contact. Na wat testen kom ik tot de conclusie dat het losse contact in de lantaarn zelf zit. Aangezien ik creatief het ledje in de lantaarn moest aanbrengen, wist ik dat het punt waar het pootje van het ledje in het metaal van de lantaarn zat een zwak punt zou zijn. Kennelijk is door het trillen tijdens het werk aan de romp dit punt toch los gekomen.

    Aangezien de lantaarn goed gelijmd zit, kom ik hier niet meer bij zonder de hele lantaarn kapot te maken.
    Op dit ogenblik zie ik geen andere optie dan alles te verwijderen en zelf 3 nieuwe lantaarns te scratchen. Hierdoor worden ze wel correcter, maar het is wel zonde van de tijd die ik heb besteed aan de huidige lantaarns.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
    pietsan vindt dit leuk.
  17. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    ondertussen heb ik een nieuwe lantaarn gemaakt. Ik heb ook de bevestiging aan het schip iets veranderd zodat ik de lantaarns pas later in de bouw hoef te plaatsen :yes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    De nieuwe lamp ziet er ook wel heel goed uit, persoonlijk vind ik deze mooier als de rode.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Hillegom
    Rob,
    Ik heb ook ledjes in de lantaarn aangebracht. De lantaarn staat op een messing buisje (bij jou ook?) en ik heb heel dun koperdraad aan de twee (heel kort geknipte) aansluitingen van het ledje gesoldeerd. Beide aansluitingen lopen dus door het buisje. Het buisje zelf gebruik ik dus niet als aansluiting.
    Geen problemen mee gehad.
     
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik had bij rode lantaarns niet zulk dun draad dat ik 2 draden door het buisje kreeg. Bij mij loopt nu de plus als draad, en de - is het buisje. Zit nu vlak bij het schip een extra uitloper op het buisje. Ziet er mooi uit en hierdoor kan ik straks heel makkelijk de min hier op solderen.
     

Deel Deze Pagina