Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rob2, 27 jun 2013.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi werk Rob!

    Waar ik tegenaan loop met het maken van figuren is dat ik de klei door het vasthouden uit model druk (bijvoorbeeld bij zo'n hoofdje).

    Gebeurt dat bij jouw klei niet?
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoi Hans,
    neem aan dat je daar last van hebt wanneer je de klei probeert te vormen in je hand? en dan op een gegeven moment merk dat iets anders weer helemaal fout zit?

    Doordat ik bij de meeste handelingen klei toe voeg, hoef ik niet zo'n kracht te zetten. alleen even bij de ogen en neus.
    Bij de rest plak ik extra klei erop en dan hoef ik minimaal de duwen. Vaak merk ik dat het resultaat beter word als ik klei toe voeg, dan dat ik probeer de bestaande klei te vormen...
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Beetje bescheiden Rob, zonder enig talent kun je prutsen wat je wilt, maar krijg je het nooit voor elkaar! Je doet het gewoon erg mooi dat schilderwerk:thumbsup:
     
    Rob2 vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Inmiddels doe ik het ook in etappes, maar ik gebruik fimo. Wellicht is jouw merk toch wat steviger.
     
  5. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    heb volgens mij ook nog fimo liggen. Zal binnenkort hier nog eens mee proberen te werken. Laat je wel weten wat de verschillen zijn...
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik was al aan het kijken geweest waar ik de klei kon kopen
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ben heel geinteresseerd of jouw methode van herhaald bakken ook met Fimo werkt. Ik gebruikte Fimo maar na bakken is het nog wat taai en moeilijk te bewerken. Na enige tijd wordt het hard en kan je beter bewerken maar ik weet niet of je er dan nog wat op kan plakken en opnieuw bakken.
    Ben dus benieuwd naar jouw resultaat.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, dat werkt wel zo. De fimo blijft even nog wat taai na het bakken en wordt daarna hard.
    Met nieuwe lagen erop kun je alles nogmaals in de oven stoppen, dat gaf geen probleem. Ik heb het tussendoor dan niet aan elkaar gelijmd.
     
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik heb net een tijdje zitten experimenteren met fimo, had dit nog in de kast liggen.

    Ik vergelijk fimo soft met sculpey III.
    • fimo is iets brozer, het scheurt makkelijker. als ik een neus probeer te maken zie je mini scheurtjes. sculpey blijft glad.
    • sculpey is zachter dan fimo. Ik moet met fimo best wel wat kracht zetten om dit te bewerken.
    • fimo heb ik net als Hans last van vervorming als ik iets anders ga bewerken. Als ik bv het haar maak zoals hier boven, heb ik bij fimo opeens een platte kant in het gezicht. Denk dat het is omdat het harder is, en ik automatisch harder druk.
    • met fimo zijn de randen net iets strakker. sculpey lijkt wat elastischer waardoor het een fractie ronder wordt
    • Na het bakken lijkt het of ik makkelijker met een mesje stukjes sculpey kon afschaven. Fimo had ik weer net wat meer kracht nodig.
    • Flexibiliteit na afbakken lijkt met dit onderdeel ongeveer het zelfde.
    hieronder een foto van iets dat ik met alle 2 heb proberen te maken. het bruine is de fimo. Sculpey is transparant/wit
    • fimo lijkt meer op klei (korreliger),
    • sculpey meer op een plastic...?
    hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

    [​IMG]

    het woord lijkt strakker bij de fimo, maar na het afbakken wordt tijdens het schilderen duidelijk dat het in de praktijk te ondiep is om de was in te laten vloeien. Resultaat is dus dat de letters niet te schilderen zijn. Dit is natuurlijk te verbeteren als ik het nog een keer zou doen met fimo.

    [​IMG]

    Ik zat wat te testen qua kleur van de wash met de letters. Deze is te donker geworden, dus ga het nog een keer maken.


    Ik ben natuurlijk bevooroordeeld omdat ik al een hele tijd met sculpey werk. Sculpey komt erbij mij duidelijk uit als favoriet, misschien ook omdat ik eraan gewend ben. Maar het is makkelijker (voor mij althans) om te bewerken. Vind fimo persoonlijk te hard.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga binnenkort zeker de Sculpey aanschaffen, heb ook nog wat kleinigheidjes te kleien
     
  11. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Weer een stapje verder. Ik heb onder de ramen extra versiering aangebracht, hoofdzakelijk om een kiertje te verbergen. Net boven de gordijnen zit nu weer wat extra goud om iets meer evenwicht hier aan te brengen. En als laatste de wimpel met de naam van de stad.
    Ik weet nog niet wat ik met de ramen zelf ga doen, of ik er nog iets mee ga doen.... zie ik wel als ik de zijgalerijen ga versieren.

    [​IMG]

    Opvulling naast het mannetje

    [​IMG]

    versiering onder de ramen en een versiering met de naam van de stad

    [​IMG]
     
    Gerko511, Marcus Botanicus, SjorsZ en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Mijlpaal

    Ik heb aan de zijkant nog iets toegevoegd bij de tros druiven om alles weer iets meer in evenwicht te krijgen.
    En bij deze vind ik de spiegel redelijk klaar. Ik moet natuurlijk nog even wat zaken bijwerken en de touwen van het roer maken en de luiken, maar qua versiering ben ik redelijk tevreden.

    Het zou nog kunnen dat ik iets doe bij de ramen, maar dat hangt ervan af hoe het met de gallerijen gaat lopen.

    Nu eerst een foto van de kit
    [​IMG]


    En nu de stand van zaken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet zeggen dat ik best een beetje trots ben :koud:
     
    Gerko511, Marcus Botanicus, SjorsZ en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    :beer: met zo'n resultaat mag je ook zeer wel trots zijn op jezelf
     
    Rob2 vindt dit leuk.
  14. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Het is inderdaad zeer mooi geworden.
    groet Ton.
     
    Rob2 vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt rob
     
    Rob2 vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig zeg!
     
    Rob2 vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Rob, dat is bijna een kunstwerk aan het worden, maar dan wel een met een grote “K”:koud::koud:
    SUPER mooi
     
    Rob2 vindt dit leuk.
  18. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Volgende stap, ik zal het weer stap voor stap posten.
    Ik vond dit best een lastig stuk, aangezien ik niet precies voor ogen had wat ik hiermee wilde.

    Deze ornamenten zijn van de kit:

    [​IMG]

    De benodigde beelden zijn een stuk kleiner, dus lastiger te maken. Door eerst het beeld op een ondergrond van plastic te maken bleef alles goed liggen. Later haalde ik het met een mesje los, en vouwde het over een ronding voor het afbakken.

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    SjorsZ, Hoosterw, janzwart en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost of gereageerd heb.
    Medisch een lastige periode thuis, maar hopelijk komt alles weer goed. Ondanks dat ik hier niks heb gepost, ben ik wel bezig geweest met de bouw. Hierbij de laatste vorderingen:

    Het overzicht:
    [​IMG]
    Alleen de rechterkant van het schip heeft de reling, links moet ik het nog plaatsen.
    Ben ook al een klein beetje begonnen met de masten, omdat ik het leuk vind.
    De kanon luiken zitten er nog los op, moet alles nog stellen en vastzetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik heb op de luiken een leeuwshoofd gemaakt (tenminste dat moet het voorstellen ;))


    [​IMG]
    De 2e vis is gemaakt

    [​IMG]
    Het galjoen heb ik verder gemaakt. De bodem ligt er nu in

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    En hier ben ik nu nog mee bezig.
    Ik moet de linker kant van het schip eerst nog afmaken en heel veel kleine zaken afwerken op het dek en romp. Allemaal kleine karweitjes die stiekem heel veel tijd kosten.
    Dat is het voor deze keer, hopelijk snel weer een update.

    Nu eerst de vorderingen in de andere verslagen lezen :D
     
    SjorsZ, JanZMC, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi werk Rob!
    Ik ben onder de indruk van je kneedwerk :)
     
    Rob2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina