Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rob2, 27 jun 2013.

  1. Germt

    Germt Guest

    Ik heb het idee dat ik wat lager ben uitgekomen, maar dat zal niet veel zijn.

    Germt
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Zal nog even proberen om het iets lager toe doen zonder dat het hout gaat torderen
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    rob als dit de loop van het onderste berghout moet voorstellen ( wat ik dus wel denk ) zit je niet echt goed.

    op het grootspant moet het breghout juist onder het dek komen te liggen dus daar zit je veel te laag. onderkant triplex zou goed moeten zijn . kijk eens naar de eerste foto van je eerste post. dan komt de vulling ( het hout tussen het 1 en het 2 berghout iets hoger dan je dek zitten +/-2 mm en daar komt dan het 2 berghout boven.

    aan het voorsteven lijk je denk wel goed te zitten.
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Daar heeft Dirk een punt.
    Ik heb daar indertijd ook een beetje mee lopen stoeien.
    Ik men mij te herinneren dat mijn berghouten ook iets hoger liggen.
    Dat kun je zien op de volgende foto.
    Het berghout aan de achterzijde ligt op de romp gelijk met het berghout op de achtersteven.
    Dus ik dacht dat ik het berghout juist Boven de markeringen had liggen.
    (foto komt zo, even uploaden)

    Hatseflats: zo komt je berghout iets hoger te liggen.
    Wel zaak dat je e.e.a. even goed uitmeet i.v.m. je geschutspoorten

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Germt

    Germt Guest

    Nu ik even goed kijk, lijkt het wel oké te zijn, je berghout komt namelijk boven de markering.
    Je zit met je eerste plank exact hetzelfde als bij mij.
    Dat zie ik aan de snijpunten van die plank langs je valse dek. (foto's vergeleken)

    Germt
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Wacht even.

    Zodat we allemaal over het zelfde praten.
    De lat die ik op het schip heb zitten zit onder het merkteken, en komt dus onder het Berghout.

    Zoals te zien is op de volgende foto, het berghout komt er boven en is 2 keer zo breed als de planken (8mm)

    [​IMG]
     
  7. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dirk, neem aan dat dit wel redelijk klopt?
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Helemaal juist (volgens mij)
    Zie mijn vorige post.

    Germt
     
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Gelukkig :)
    als jullie meer zien, vooral zeggen ;)
     
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    a sorry rob ik wist niets van de merktekens en dacht dat dit het berghout was.

    wat je nu aan de zijkant doed moet je vooraan aan de boeg ook doen . dus bovenkant berghout is bovenkant van je dek.

    m.a.w zit je aan de boeg te hoog en is het in het midden waar je het laat zien goed.

    je moet je latje dus vanaf het grootspant tot vooraan de boeg overal de zelvde +/- afstand van bovenkant dek hebben.
     
  11. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoi Dirk, bedankt voor het commentaar.

    Als ik het goed begrijp zeg je dat het berghout dus vanaf de grootspant horizontaal loopt?
    Mijn dek is bijna volledig plat.
    Ik dacht altijd dat het berghout iets (klein beetje maar) oploopt na de grootspant. maar wel horizontaal tegen de scheg aankomt.
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Bij mijn weten is jouw veronderstelling juist.
    Het berghout loopt iets omhoog, maar aan de boeg loopt hij nagenoeg horizontaal naar de scheg.
    M.a.w vanaf het grootspant is de zeeg beduidend minder.
    Bij mij loopt hij niet helemaal horizontaal, omdat ik hem daar met geen mogelijkheid in de juiste vorm kreeg, daarom is het overwegen van makkelijker te buigen hout aan te raden
    Je kent vast de discussie nog wel.
    Graag laat ik de feitelijke kennis betreffende de juiste loop aan Dirk over:cool:

    Germt
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    hoi rob omdat je dek er al ligt omdat het een kid is en je het ook niet kunt veranderen moet je het dek volgen zoals het er in ligt.

    normaal / gaat het dek in de boeg een 1 a 2 voet omhoog zodat het water goed weg kan.
    daarom zit het berghout normaal ook 1 a 2 voet hoger bij de boeg als bij het grootspant.

    als je dek nu horizontaal loopt en je gaat je berghout 2 voet omhoog zetten dan ga je problemen krijgen met je jaagpoort , je kabelgaten komen te hoog zitten .

    als je voorsteven hoog genoeg is kan je dit mischien wel doen maar daar ga je dan eerst naar moeten meten.

    je gaat dus zelf moeten uitmaken wat er kan en niet kan, maar normaal loopt het berghout op de zelvde lijn als de overloop. dus je gaat een compromie moeten sluiten met je zelf het dek volgen of tog maar 1 a 2 voet hoger leggen.
    als het iets hoger ligt is het wel mooier natuurlijk en komt het ook beter over visueel
     
  14. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Bedankt heren,

    Ik ga morgen even rustig kijken, maar denk dat ik het inderdaad laat oplopen.
    Visueel is dat het mooiste, zoals duidelijk te zien is bij Germt ;)
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    rob nog een klijne rechtzetting het berghout loopt niet effen met de bovenkant dek maar zit er de dikte van het berghout onder.

    mijn exuzes voor de foute info : de reden dat het er de dikte van een berghout onder zit is omdat tussen de 2 berghouten de waterafvoer van het dek zit.
     
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Was erg druk op mijn werk, en ben net 2 weken op vakantie geweest :D zonder internet. Ben nu druk bezig om bij te lezen op het forum.

    Er is dus niet heel veel gebeurt de laatste tijd.
    De achterkant is beplankt en het kanon is geplaatst met het deukje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het beplanken gaat erg traag doordat ik lang moet wachten tot de planken droog zijn.

    [​IMG]

    Zal de komende tijd ook niet veel gebeuren. Heb promotie gemaakt op mijn werk :cool: en dat gaat de komende paar maanden erg veel tijd en energie kosten. Ga zeker proberen af en toe een plank te plaatsen, maar hard zal het niet gaan.

    Rob
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Gefeliciteerd. betekent dat dat de WvH ook zijde zeilen gaat krijgen? ;)
     
  18. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Welkom terug Rob,

    gefeliciteerd met je promotie. Laat de bouw maar een afleiding zijn om naar uit te kijken in tijden van drukte, het tempo maakt uiteindelijk niet uit. Spiegel ziet er trouwens goed uit!

    Grt
    Diederik
     
  19. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Bedankt heren :D

    Dat is 1 van de plannen. ;)
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Gefeliciteerd met je promotie Rob:D
    Maar de WvH ziet er netjes uit hoor!
     

Deel Deze Pagina