Warme elko's...

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Bij de maidentrip van m'n nieuw gemotoriseerde Mono II, werd de motor vrij warm, ondanks de koeling, echter de krimpkous rond de elko's op de regelaar was heet geweest, want ingescheurd...

Het grootste deel van de vaart was deellast, omdat ik domweg niet volgas kon/durfde te varen want dan kwam de boot helemaal los (50+ km/h).

Wat kan de oorzaak zijn van die hete elko's?

Boot: Xcalibur van BK
Motor: KB36-60-09 2700KV
Regelaar: Mystery 100A, voorzien van waterkoeling en extra elko's (in totaal 5 stuks 330uF 35V)
Lipo: Flyermate 4S 4500 mAh 20C (niet eens handwarm na 10 minuten varen)
Schroef: Graupner 40,5K.

Groeten, Jan.
 
Te lange accudraden. Alle fabrikanten van borstelloze regelaars zijn het daarover eens. Lange motordraden is geen probleem. Installeer extra condensatoren als je de accu-draden moet verlengen.

Long battery wires will kill ESC input capacitors over time. If you cannot but extend the battery wires, add extra capacitors!

Manufacturer/expert statements, workarounds, wiring tips, rules of thumb, cap. installation manuals, 'watery' explanation:
long battery wires will kill ESC - RC Groups
 
Laatst bewerkt:
Mijn akkudraden heb ik al maximaal ingekort; vanwege de voorgeschreven nood-uit is m'n rode + kabel 28 cm en de min 19 cm.

Is dat dan al te lang?
Hoeveel capaciteit zou ik er dan bij moeten plaatsen om dat te compenseren.
Het is nu al redelijk vol met 5 stuks 330uF 35V...

De regelaar verplaatsen om de kabels nog korter te maken kán wel, maar dan help ik de balans van de boot om zeep en werkt de kantelkamer niet meer...
Daar zou plaklood uitkomst kunnen bieden.

Groeten, Jan.
 
Probeer eerst de plus en min akkukabels zo dicht mogelijk bij elkaar te leggen, zoals schemerlamp tweelingssnoer, dat vermindert de zelfinductie van de bedrading al een stuk. Mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Vuistregels voor elco's staan in de link die ik gaf.
Probeer eens de hele tijd vol gas te varen, de regelaar schakelt dan minder (geen 'chopping'), de elco's zouden dan veel koeler moeten blijven.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor elko's er nu gebruikt zijn maar je moet voor deze toepassing elko's gebruiken met een zo laag mogelijke ESR. Simpel gezegd is dat de inwendige weerstand van de elko. Wanneer die aan de hoge kant is worden de elko's warm en gaan binnen relatief korte tijd kapot.
Zorg er dus voor dat je elko's gebruikt met een zo laag mogelijke ESR.
 
Ik weet niet wat voor elko's er nu gebruikt zijn maar je moet voor deze toepassing elko's gebruiken met een zo laag mogelijke ESR. Simpel gezegd is dat de inwendige weerstand van de elko. Wanneer die aan de hoge kant is worden de elko's warm en gaan binnen relatief korte tijd kapot.
Zorg er dus voor dat je elko's gebruikt met een zo laag mogelijke ESR.

Het zijn dezelfde elko's die de fabrikant erop heeft gezet: Rubicon 330uF 35 lz.

Ik zal er nog eens drie bij plaatsen en testen.
Het zwaartepunt van de boot en de plaatsing van de componenten zorgen voor een compromis in de bekabeling; de min loopt rechtstreeks naar de regelaar, de plus moet via de nood-uit, wat voor extra kabellengte zorgt.

@Ron: vol gas varen is er (nog) niet bij, de set-up is nog niet goed en de boot vaart zichzelf omver als ik boven driekwart gas kom...
Ik zal een (veel) kleinere prop nemen voor het testen met vol gas.

Groeten, Jan.
 
Laat de boot een poosje proberen om de steiger om te duwen, of volgas in de badkuip en voel regelmatig temperatuur van de elco's.
 
Een Mono II volgas in een badkuip geeft een heel natte badkamer en een leeg bad ben ik bang ;-)
Volgas zonder vooruit te varen geeft bij veel boten geen waterkoeling dus ook dat is lastig.
 
Tsja, ik ken die boot niet.
Nieuwe poging:
Vol gas in een korte cirkel varen?

Hallo Ron,

De gracht waar ik test is 20-23 meter breed, met deze motorisering volgas een cirkel varen is fysiek onmogelijk, ik zit binnen driekwart circel in de muur, daar de boot naar buiten drift met volgas.
Aan het eind van een run rechtuit ga ik zover van het gas, dat de boot nog nét in plané blijft en dan haal ik de bocht nét.
Een badkuip hebben we niet.

Voor wie de Xcalibur van BK niet kent een paar plaatjes van juni vorig jaar, met een 700 Neodym en 12 cellen NiMH.
full


full


full


full


Vandaag even wezen testen met een kleinere prop en een iets breder wigvormig roer;
Door de kleinere prop (Ø36mm) was de aanlloop ietsje langer maar de boot springt nog steeds rap in plané.
Ik heb nagenoeg volgas kunnen varen, met een héle korte burst volgas als de boot na de bocht in weer "rustig" rechtuit vaart, de snelheid is beangstigend hoog in zo'n smalle gracht, voorzichtige schatting minstens 60km/h.

Zonder voorafgaande waarschuwing viel de boot stil en heb ik 'm eruit gevist, met een bal aan een touwtje.
Straks eens zien wat er niet meer werkt...
De Lipo was niet eens handwarm, de motor had aardig temperatuur, maar niet extreem de regelaar lauw.
Gelukkig is er zo op het eerste gezicht geen 'magic smoke' ergens uit ontsnapt.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Mijn mystery 100a exemplaar beschikt uit mijn hoofd over 3x450uF(35v) elko's maakt dat dan veel verschil?

hoeveel cellen lipo vaar je op dit moment als ik het vragen mag?

Groetjes,

Jelmer
 
Hallo Jelmer,

Gemiddeld zit er zo'n 1000uF aan capaciteit aan de Mystery regelaars, dus twee stuks 470uF of drie van 330uF.

Om te compenseren voor de langere kabels in m'n boot heb ik er nu 5 x 330uF aan zitten, bij veel deellast varen, zoals bij mijn tests in de gracht worden ze wel heet, maar alles is nog heel gebleven.

Omdat de boot vanavond is blijven liggen (dood) en ik nog niet heb uitgevogeld wat er nu stuk is, wacht ik met het bijplaatsen van meer elko's tot ik weet of de regelaar het nog doet.

Ik vaar op 4S 4500mA 20c Lipo, de accu wordt niet eens handwarm.

Groeten, Jan.
 
Hey,

Bedankt voor de uitleg

heb ik met mijn 1350uF een voordeeltje:D aangezien mijn draden ook iets verlengt zijn.

ook vaar ik op 9,6 volt met 3300mah accu's dit heeft ook voordelen voor de warmte van de elko's

Groetjes,

Jelmer
 
Zeker, ik heb extra Rubicons bijgeplaatst, de layout van de boot gewijzigd voor zo kort mogelijke bedrading en de set-up gewijzigd zodat de stroomvraag niet zo absurd hoog is.

Alles is tot nu toe koel en heel gebleven, eens zien hoe het zondag a.s. in Leusden gaat tijdens de ESH wedstrijden aldaar.

Groeten, Jan.
 
Het is betere een paar kleinere elco's te plaatsten i.p.v. één enkele grote elco. Kleinere elco's kunnen warmte beter kwijt EN de totale weerstand en zelfinductie van die kudde kleine elco's is een stuk kleiner t.g.v. de parallelschakeling.
 
Back
Top