Ik heb een Spektrum DX4C zenderset en een tijd geleden is het veertje van mijn stuurwiel gebroken. Ik hoorde best een flinke tik en voelde direct daarna een slap stuurwiel. Hiermee is niet te rijden, de auto is bijv. niet op het rechte stuk te houden. Ter plekke is door een clubgenoot een nieuw oogje aan het oude veertje gebogen waarna ik deze weer ingebouwd heb. Ik heb de voorspanning zo laag mogelijk gezet en tot nu toe werkt het weer. Ook heb ik al een nieuw veertje in huis. Als ik het nieuwe veertje monteer en de voorspanning omhoog breng kan ik echter wachten totdat ook deze het begeeft, het is nl. een algemeen voorkomende kwaal van Spektrum ben ik inmiddels achter via o.a. YT. Ik heb het plan om het nieuwe veertje een uur of 6 in de oven te leggen op 230 graden (hoger gaat de oven niet) om het materiaal hopelijk wat taaier te maken. Nu is mijn vraag of dit zin heeft, is de temperatuur daarvoor hoog genoeg? Is er iemand met veel verstand van verenstaal die hierover iets kan zeggen? Alvast bedankt, Leo
Spektrum D is heel coulant in t sturen van reserve veertjes. Bij de modelbouw winkel en Spektrum UK moest ik ervoor betalen, D stuurde wat later gratiz. Heb nu voor de DX9 4 veertjes in voorraad
Hoi Niek, Ik wil de zender zo hebben dat ik geen reserveveertjes meer nodig heb. Kost je je wedstrijd als je pech hebt.
Dan gebruik je toch een ander veertje? Als je bv. een oude floppydrive of CD drive open sloopt kom je genoeg van dat soort veertjes tegen.
Dan loop je, als je echtgenote/verloofde/partner in crime/vriendin (doorhalen wat niet van toepassing is) aan het kledingshoppen is, eens bij een computerwinkel naar binnen. Niet zo'n dozenschuiver, maar een zaak waar ze nog spullen repareren. Wedden dat je zakken tekort hebt als je vraagt waar je naar zoekt? En waarschijnlijk nog gratis ook...
Ik wil morgen (schuur is nu te donker) wel even in mijn 'verenbakje' kijken. Kun je me de afmetingen en treksterkte geven?
Bedankt, De lengte inclusief de ogen is 9,5mm (binnenzijde ogen op maximale afstand). Aantal windingen is 9, buitendiameter is 4,5mm, draaddikte 0,35mm, lengte van het wikkelingenpakket is ca. 3,15mm Ogen zitten aan de zijkant van de windingen. Veerconstante zou ca. 1,08 N/mm moeten zijn denk ik aan de hand van de maten van dit veertje (gok dat het RVS is). Ik heb het idee dat de "lostrekspanning" (trekveer) nul is, dus hij begint direct te verlengen bij belasting.
Leo, Het exacte veertje heb ik niet. Ik kan je evt. een paar andere toesturen. Met wat gehobbie moet daar best wat van te maken zijn. Volgens mij komt het niet zo precies.
Hallo, mij is vanavond hetzelfde gebeurd. Ik heb ook een Spektrum DX4C en het veertje is gebroken van het stuurwiel. Ik krijg alleen die zender met geen mogelijkheid open!! Zoiets simpels, maar ik weet niet wat ik fout doe. Alle schroeven heb ik los gemaakt maar hij blijft steken bij het batterij vak, onderkant zender. Nog truukjes waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt voor de hulp.
Het is inmiddels gelukt om hem open te maken en het stuurmechanisme te repareren. Ik heb onderstaande tutorial gebruikt. Alleen heb ik uiteindelijk geen elastiekje gebruikt maar de afgebroken veer gerepareerd door er een nieuw oogje aan te buigen. Een heel prielwerk maar ik hoop dat hij er weer even tegen aan kan!
Veren zijn van...verenstaal. Ga je die verhitten zal het materiaal niet beter van worden. Eerder dat je het "geheugen" van de veer om zeep helpt. Niet doen dus. Zoals voorgesteld of via leverancier of zelf passend alternatief zoeken. Een reservezender kan je in een wedstrijd ook verder helpen.