Warping voorkomen.

Discussie in '3D Printen' gestart door mig 3, 9 okt 2017.

  1. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    854
    Goedendag.

    Is het een goed idee om warping te voorkomen door op een getekend ABS STL bestand aan het
    einde van een werkstuk steunberen in te tekenen die men naderhand kan verwijderen?

    Groet:Robin
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    Groningen
    Dat kan je altijd proberen, maar beter is een behuizing en hoge temperaturen rond de print. Eventueel een tocht wand mee printen?
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  3. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    854
    Mmmmmm.

    Ik zat vooral te denken aan een vleugeldeel.

    Uw voorstel van een anti tocht behuizing van een vleugeldeel begrijp ik.
    Kost wel veel filament en extra tijd.

    Plus:warping problemen vinden toch vooral plaats IN het werkstuk door temperatuur verschillen van buitenaf?

    Groet:Robin
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    Groningen
    Warping komt doordat lagen afkoelen en krimpen. De laag op het bed blijft warm door het bed maar erboven kan koele lucht (van de fan, tocht edg) de hogere lagen laten afkoelen en krimpen. Daardoor trekt het krom en krijg je grote spanningen in de print.

    Voorkomen dat de hogere lagen snel afkoelen is dus belangrijk. De printer tochtvrij afschermen is dan een goede oplossing met een hoge temperatuur op het verwarmde bed.

    Als je de eerste laag al goed vast kan krijgen kan (afhankelijk van de vorm) kan er toch vervorming optreden in de lagen erboven.
     
  5. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    854
    De ABS geprinte benchy is te klein en minder vatbaar voor het warping?
    A56EE7B8-6AF4-47CA-BB15-E493B6233C1D.jpeg
    Zijn er nog andere soortgelijke modellen die meer kunnen laten zien op het gebied van warping met ABS?

    Groet:Robin
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    Groningen
    Als de bodem perfect vlak is (lastig te zien bij de benchy) dan zit het wel goed. Dit model is erg gevoelig voor warping in de bodem.
     
  7. mig 3

    mig 3 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    854
    ?
    E54B7C45-BB48-44EB-993B-B5D65048B323.jpeg
    Groet:Robin
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt vrij recht. Je eerste laag is nog wel wat rommelig. Wellicht iets lager beginnen nog?
     
  9. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    242
    Locatie:
    roterdam
    Temperatuur is belangrijk bed temp 90 tot 110 graden.
    Bij de jippyjahe winkel 5 platen gekocht voor onder bodem laminaat deze
    zijn een zijde schuimplastic andere kant zilver of goud folie
    Kubus van gemaakt en met ABS dit over de printer resultaat geen warping
    Temperatuur van de binnenkant houden op 60 graden.
    Klepje boven zijde die je kan open schuiven.
    Voorkant een venster ingesneden en een stuk doorzichtig plastic van
    blister verpakking in gemaakt

    zo doen we dat op de print club gr Martin
     
  10. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb van 5mm depronplaat een omkasting met een afneembaar dak gemaakt maar dat idee om er een kijkglas in te maken vind ik wel een goede☺
     

Deel Deze Pagina