Warte auf Lipo . . .

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jan brilman, 10 okt 2015.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb ondertussen de lader van HobbyKing.

    Werkt allemaal vlekkeloos.

    De handleiding is echter vrij karig, en een ding wordt me niet duidelijk.

    Stel ik heb een accu geladen, maar wil die bij nader inzien opslaan ('storage' programma).

    Moet ik die accu dan eerst ontladen, voor ik het storage programma kan starten?

    Of 'ziet' 'ie zelf wel hoe of wat?


    jan.
     
  2. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    de meeste laders van dit type gaan in storage mode vanzelf ontladen of laden naargelang de accuspanning.
    volle accu's zullen dus ontladen worden naar de storage waardes.
    ook hier de balancer aansluiten.

    ik breng na het vliegen al mijn accu's in storage, de gebruikten worden dan bijgeladen, de niet gebruikte ontladen naar 3.85V per cel.
    de lader kijkt zelf wel wat er moet gebeuren, wel het aantal cellen goed invoeren!
    en even opletten wat je als maximale laad en ontlaadstroom wilt gebruiken.

    groeten johan
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Okay, duidelijk.

    Bedankt!


    Jan.
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Waar je misschien nog even naar moet kijken is of er bij de instellingen een maximale ontlaad/laad tijd staat die je kunt aanpassen, bij volle accu's kan het wel even duren voor die ontladen zijn en dan is de ontlaadtijd te kort om deze op storage te brengen. Maar dat merk je snel genoeg als hij staat te piepen dat de tijd overschreden is.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Nou, serieuze problemen.

    Laden en store gaan prima (raar dat als je voor het storage programma kiest, je zelf het voltage (3,85 V) moet instellen. Dat kun je toch programmeren?)

    Anyway, ik dacht, weet je wat, laad ik de zender even opladen.

    Daar zit volgens mij een 8 cellen NiMh Eneloop pak in.

    Dus ik kies het juiste menu, 8 cellen, capaciteit 1.800 mA, beetje lage laadstroom (1 A), en de delta-piek zoals aangegeven in het handleidinkje op 7 mV.

    Welnu, dat leek even (enkele seconden) goed te gaan, toen begon het enorm te stinken en heb ik de stekker er maar uitgetrokken . . . :eek:

    Wat doe ik fout? Wat is hier aan de hand? :weetnie:

    (Laadapparaat maar weggooien? Hij doet het nog wel, maar ik ruik nog wel wat en iets in mij zegt mij dat die dampen ongelooflijk ongezond zijn. . . )


    jan.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Eneloop cellen met 1 ampère laden is geen goed idee. Daar kunnen ze niet zo goed tegen. Eneloop laad je het beste met 1/10 C, in dit geval 180 mA gedurende 14 uur.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Okay.

    Ja nu je het zegt . . . :hammer:

    Was het allemaal na een winter niks doen blijkbaar allemaal weer vergeten . . . o_O

    Maar daar gaat de lader dus kapot van, van laden met een te hoge stroom?

    Het was volgens mij toch echt de lader die zo stonk . . . :hammer:

    (Ik begin me ondertussen ZO te schamen voor wat ik allemaal voor stommiteiten uithaal op dit gebied . . . :( )


    jan.
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik ga er vanuit dat je het juiste (NiMH) laadprogramma gekozen hebt. Weet niet of de lader zonder problemen (d.w.z. zonder verbreken garantiezegels en de juiste schroevendraaier) open te maken is, maar als dat zo is zou je kunnen kijken naar verbrande of opengesprongen componenten. Heb je daar geen verstand van, laat dan iemand met verstand van deze zaken even kijken. Weet niet of dit gedekt wordt door garantie. In deze toestand gebruiken is een risico.
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Kan het niet een onderdeel ( ik ben even de naam kwijt ) in de zender zijn?
    Die beperkt de laadstroom en beschermt het circuit bij eventuele ompolingen geloof ik.
    Diode?
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat zou wel heel fout zijn om een accu in de zender te laden met een externe lader (d.w.z. eentje die niet specifiek voor deze zender is gemaakt). Altijd de accu uit de zender halen en loshalen als je die wilt laden met een externe lader!

    Edit: Dit geldt alleen voor zenders die voorzien zijn van een ingebouwd laadcircuit met een bijbehorende AC-adapter! Sla altijd de handleiding van de zender erop na als je de accu wilt laden voor de juiste methode.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De lader zou niet defect moeten raken door het laden van eneloop cellen. Wel zo een beveligingsdiode in de zender defect kunnen raken, maar die kunnen meestal wel 1 ampere aan.

    Als de rook uit de lader kwam, zou ik die niet meer gebruken (rook er uit, apparaat defect). Garantie claimen bij de leverancier???

    Kwam de rook uit de zender dan zou ik daar even een deskundige naar laten kijken.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Absoluut. Ik kan nog wel een NiHm van een LiPo onderscheiden . . .


    Absoluut niet.


    Nee, absoluut niet.

    Op dit moment wordt m'n zender-accu (in de zender!) geladen door m'n ouwe Orbit 'Micro-lader'.


    Worden er laders specifiek voor bepaalde zenders gemaakt? Dat wist ik niet.

    Zou trouwens wel een toestand zijn: iedere keer de zender open maken en de accu er uit halen.

    Overigens: we hebben het hier over een Robbe FX-18.


    Het was geen rook, maar er smeulde/schroeide/werd iets (veel) te warm.

    Ga hem zeker niet meer gebruiken . . .

    Wat zal ik de vrienden bij HK nou eens als acceptabele grond voor het toesturen van een nieuw exemplaar vertellen?

    (Tenslotte: we wonen niet heel erg groot, maar toch; zo ongeveer de hele benedenverdieping (daar heb ik m'n hok) stinkt naar die schroeidampen. Deuren tegen mekaar opengezet . . . je ruikt het nog steeds!
    Is niet goed . . . )


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2016
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Oh, ik ging er vanuit dat laden in de zender met een externe lader niet meer gebruikelijk was omdat moderne zenders vaak een ingebouwd laadcircuit hebben tegenwoordig en dan heb je de bijbehorende AC adapter nodig om te laden. Maar met een ouder model zender als de FX-18 is dat inderdaad nog niet van toepassing (heb even de handleiding opgezocht). De laadaansluiting zit in feite direct op de accu aangesloten, al dan niet via de schakelaar.
    Was dus te stellig met mijn opmerking. :frustie:

    Als je zeker weet dat je alles goed (volgens het boekje) hebt gedaan, dan is het gewoon een foutief exemplaar geweest. Kan voorkomen natuurlijk.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je zult vermoedelijk bedoelen, dat tegenwoordig veel zenderaccu's een ingebouwde beveiliging hebben tegen o.a. een te hoge spanning. Daarbij is de AC-adapter de bijbehorende lader. Een lader in de zender is namelijk gelukkig al meer dan 30 jaar geleden verboden. Het werd toendertijd een beetje te gevaarlijk gevonden om 220 Volt op een zender aan te sluiten, ook al was dat via een randaarde steker.

    In de FX18 zit overigens geen beveiligingsdiode, maar een polyswitch tussen de laadplug en de accu. Deze mag worden opgevat als een elektronische zekering. Bij een te hoge stroom gaat zo'n ding open.

    De elektronische lucht zal dus ongetwijfeld uit de lader afkomstig zijn en wat daarvan de oorzaak is, is uiteraard een goede vraag. Nu is het uiteraard terecht, dat Jan zich schaamt voor al z'n stommiteiten ;), maar in dit geval is het m.i. een kwestie van domme pech. Nu kun je uiteraard zo'n lader openschroeven om te kijken wat er verbrand is, maar meer dan een beetje mistroostig koekeloeren zal het niet worden. De oorzaak zul je er niet mee achterhalen. Als ik een gokje waag zal er een condensator loeiheet en mogelijk ook geploft zijn, maar aan die wetenschap heb je uiteraard ook niets.

    Mogelijk, dat een verontwaardigd briefje richting HK helpt, waarin wordt vermeld, dat bijna het hele huis was afgebrand. Zoiets maakt indruk. Een eerlijk verhaal kan natuurlijk ook, wordt eerder geloofd en daarop wordt meestal wat positiever gereageerd.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dag Corrien,


    Dank voor de vriendelijke woorden.

    'Domme pech': tsja . . . :(

    Ik moet gewoon toch maar een briefje boven de laadplaats hangen met per type batterij het laadvoorschrift: ik was echt even helemaal vergeten hoe je NiMh laadt . . . Zal de leeftijd zijn . . . :weetnie:

    Overigens: als ik ingeef NiMh, 8s en een capaciteit van 1.800 mAh, dan weet dat apparaat toch wel dat de laadstroom niet hoger mag zijn dan een tiende daarvan? Stom ding . . . :mad:

    Heb net al even gechat met een medewerker van HK, maar toen ik even de andere kant op keek was de hele chat verdwenen. :hammer:

    Andere vraag: wat voor lader zullen we nu eens kopen? Zal de diverse draadjes eens doorspitten . . .


    jan.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Die Nimh. cellen mag je best op 1A laden hoor, mijn zenderpakket mag ik zelfs 2A laden (volgens de Robbe sticker) Je hebt dus niets fout gedaan !
    Welliswaar kun je beter de zenderaccu langzaam laden, mocht de lader niet afslaan heb je tenminste niet meteen een verkoolde zender.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dat is goed nieuws, over dat laden van NiMh cellen. Klopt, staat overal op internet.

    Was ik net een schadeformulier op HobbyKing aan het invullen: server time-out! :hammer:

    Kan ik weer overnieuw beginnen . . .


    jan.
     
  18. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Die server time out is een bekend sabotage trucje van Hobbyking. Altijd leuk!
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Simpel te overkomen door je tekst eerst op je eigen computer op te stellen, bijvoorbeeld in Word of het kladblok. Dan met kopiëren en plakken zet je het op de site. Dat werkt sneller en als het niet "overkomt" heb je de tekst nog en kan je het nog een keer proberen.
    Dit doe ik bijna altijd als ik iets op het www wil plaatsen, ook met de meer uitgebreide reacties die ik hier op het forum plaats.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2016
  20. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Doe ik ook altijd Ernst, goede tip.

    Echter die server time out kan soms oneindig duren. En ik geloof absoluut niet dat dat toeval is.
    De aanhouder wint.
     

Deel Deze Pagina