Warte auf Lipo . . .

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jan brilman, 10 okt 2015.

1. cartoon

cartoon

Lid geworden:
    21 dec 2016
    Kijk, zo leren we elkaar kennen ;)
    XT60_Turningy2.jpg

Bijgevoegde bestanden:

2. cartoon

cartoon

Lid geworden:
    21 dec 2016
    Zo leren we elkaar kennen ;)
    XT60_Turningy2.jpg

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Stiekum snel krimpkous eroverheen gedaan voor de foto ;)

dries_neyrinck vindt dit leuk.
  4. cartoon

cartoon

Lid geworden:
    21 dec 2016
    Haha, had ik wel op tijd aan gedacht, krimpkous. Maar ziet er niet helmaal strak uit nee. Kwam bij de tweede erachter dat ik eerst wat kan krimpen en dan verder de stekker in schuiven. Weer wat geleerd.

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Het is mij meer dan eens overkomen dat ik na een, al zeg ik het zelf, buitengewoon fraaie soldering moest constateren dat ik $#!*&%!!! vergeten was krimpkous van te voren op draad te schuiven. Een ezel ... :frustie:

Nog een tip die ik tegenkwam: voor het solderen mannetje en vrouwtje in elkaar schuiven, dan blijft alles goed uitgelijnd, mocht de kunststof behuizing toch iets zacht worden onder invloed van hitte.
    Pas dan wel op voor kortsluiting aan de open kant! Aftapen of in blokje schuim of balsa steken.

Laatst bewerkt: 1 jan 2017
  6. wim eon

wim eon

Lid geworden:
    27 aug 2009
    Je kunt de metalen delen uit de kunststof behuizing halen ,solderen en isoleren en de delen op de goede plaats weer in de behuizing drukken. vervormd er niets ,soldeerd makkelijker en je vergeet de isolatie niet.

7. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    Dat heb ik bij ec5 stekkers eens geprobeert, moet met de tang gebeuren, maar dan beschadig ik de stekker. Ook moet je dan absoluut niet met soldeer aan de buitenkant van het busje knoeien..... dan lukt het helemaal niet meer. Voor mij gebruik ik alleen nog maar xt60/90 stekkers. Soldeert ideaal.

8. wim eon

wim eon

Lid geworden:
    27 aug 2009
    Bij een xt 60 stekker in een stukje hout een gaatje boren van 5 mm. Met een 4 mm doorslag in het soldeerpunt (waar de kabel in komt) met een tikje van de hamer de pen of huls uitdrijven in dat gaatje . Solderen, isoleren en weer van achteren naar voren terug op zijn plaats drukken. Solderen doe ik met de pen of huls strak in een gaatje in hard hout . En ik knoei niet met soldeer op plaatsen waar het geen nut heeft.

9. cartoon

cartoon

Lid geworden:
    21 dec 2016
    Goed als optie voor een volgende keer, het demonteren. Het solderen aan de stekker uit-een-stuk lijkt me wel de eenvoudigste oplossing.

Precies die kortsluiting gebeurde overigens, ik had mannetje en vrouwtje in elkaar gestoken en maakte kortsluiting toen ik de gesoldeerde connector uit de stalen klem haalde. Bij de tweede batterij heb ik de contacten geisoleerd met krimpfolie.

Afgelopen maandag gevlogen met de Avios Zazzy, daar was het allemaal om te doen. Vliegt heel aardig maar is niet de snelste.

Deel Deze Pagina