Wasabi 800

Discussie in 'Speedboten' gestart door Aprilia, 6 aug 2014.

  1. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Na enige jaren met RC auto's te hebben rond gereden lijkt het mij leuk om er een RC boot(je) bij te hebben. Na al vrij veel te hebben gelezen lijkt het mij leuk om een Wasabi 800 mm te bouwen. Waarom deze grote? De "originele" 900E lijkt mij iets aan de grote kant en de 600mm die hier op het forum ook wel eens langs komt lijkt mij wat klein (ook door de verminderde vaareigenschappen). Nu wil ik eerst het kostenplaatje een beetje rond hebben alleen zit ik met nog wat vragen hoofdzakelijk m.b.t. de aandrijving. Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen :). Het hoeft niet super low budget (want dat gaat toch niet ;)) alleen wil ik er toch niet een vermogen aan uitgeven (ik denk aan wat HOR racing en HK spul).

    Van mijn RC auto's heb ik 2 en 3S lipo's. Nu is 2S natuurlijk te weinig maar aan welke snelheden moet ik aan 3S denken bij dit formaat boot? Een andere optie is natuurlijk een tweede 2 of 3S erbij en dan naar 4 of 6S gaan. Kan je met een boot nog vrij gemakkelijk van 3S naar hoger met dezelfde motor, ESC en prop?

    Aan welke diameter flexas moet ik denken? Bijv. 4 mm of 3/16"? Zo op het eerste gezicht is er wat meer keus in props bij "inch" maten.

    En dan mijn laatste vraag aan wat zijn de richtlijnen voor prop diameter en pitch en is 2 of 3 bladen beter?
     
  2. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo aprilla,

    Ik zou voor die 900mm gaan, hoe groter, hoe beter dat het vaart :)

    Motor: TP 4050 4Y 1680kv (tp europe)
    ESC: Turnigy marine 180A
    Drive: MTC powertrimm V te koop bij Hydro&Marine
    Flexas: 3/16 (vergeet geen messing +teflon bij te bestellen)
    Roer: HOR Racing
    Trimtabs en Turnfins kan je ook bestellen bij HOR RACING.
    Lipo: 5-6s 8000mAh 30C zippy.

    Vergeet die 2s en 3s lipo's maar. Auto's verbruiken redelijk weinig stroom bij een boot ligt dat wel even anders. Je kan met dit formaat beter op 6s (of hoger) gaan varen en om de lipo's te sparen liefst 8000mAh (of meer). Die 8000mAh zippy's gebruik ik zelf ook en ze zijn echt heel goed voor hun prijs.

    Wat de kosten betreft, denk toch maar snel richting 500 euro. Je kan wel besparen op de motor en de drive maar dit gaat gewoon beter varen. Voor mij is dat die 100 euro extra waard maar dat is voor iedereen anders.


    Gr,

    Roy
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2014
  3. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Bedankt voor de eerste feedback.

    Eigenlijk had ik een budget van 200 Euro in gedachten ;). Ik weet dat dit moeilijk is, maar ben vrij handig dus misschien kan ik hier en daar nog wat zelf maken :). Ook zal ik niet super vaak varen dus hier en daar kwalitatief iets minder moet kunnen. Het is natuurlijk wel zo dat ik niet te veel op het vaargedrag wil bezuinigen.

    Na nog wat meer gelezen te hebben is 6S inderdaad the way to go. Dan kan ik er een 2de 3S bij kopen en in serie zeten (heb dan 5000mah).

    Wat betreft het roer moet ik zeker voor de 3 3/4" arm length (97mm) gaan?

    En voor de aandrijving zou een van deze geschikt zijn?:
    HOR Racing
    HOR Racing

    De Turnigy marine 180A stond al op mijn lijstje maar die zie ik niet meer in de EU store van HK en ook in China zijn ze niet voorradig (en ook niet te backorderen) :(. Ik zag in een ander topic dat er goedkope (heli) esc's van waterkoeling werden voorzien. Daar zal ik nog wat verder naar kijken.

    Dit leek mij wel een leuke motor:
    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Voor een bootje van 80cm kun je ook de Aquastar 3974 op 5s pakken.
    Als je de boot netjes bouwt zit je dan zo aan een km of 80 per uur ;)

    Mijn 82cm MHZ Tsunami met een 3974 , 180A Turnigy en een CL-08A hobbyking propje:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Budget is wel zonder LIPO(s).

    Aan wat voor servo moet ik denken? Ik zie adviezen van 3 tot 10 kg en maakt snelheid nog uit bij een bootje?
     
  6. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    De Aquastar 3974 is dan ook een optie (maar dan waarschijnlijk op 4S want dan kan ik een tweede 2S bij kopen:)). Scheelt ook weer een koel mantel. Jou MHZ Tsunami ziet er snel zat uit :D.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Niet te snel en voor een boot van 80cm minimaal een kilo of 10.
    Ergens rond de 0.15 sec. is wel leuk , sneller wordt al gauw zenuwachtig bij een boot.
    Een wat langzamere servo stuurt wat soepeler dan een supersnelle.
     
  8. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    200 euro wordt krapjes..

    Denk maar even mee, 5000mAh 6s geeft een vaartijd van 4min tegen een redelijke snelheid (70km/h). Reken dus maar gauw op 3 extra lipo's want met 1 setje lipo's
    ga je niet ver komen. Daarnaast volgt nog een motor, regelaar, epoxy, glasvezel, hout,
    servo, hardware, ...

    Je kan daarnaast besparen op je motor en drive maar weet dan wel dat je ook krijgt
    waarvoor je betaald hebt. Die HOR drive set van 45 dollar is diegene die je moet hebben. Om alles waterdicht te maken moet je dan wel 2 gaten dichten. Het eerste gat zit langs onder, de opening tussen je spiegel en de drive. Als je die niet dicht kom er water door je messing buis naar binnen. Verder zit er langs de bovenzijde van de as onder de bout om de hoek te veranderen ook een opening. Die kan je best ook afsluiten met wat kit. Zo'n MTC drive is gewoon heel erg goed, gemakkelijker in gebruik vind ik zelf en de flexas heeft veel minder wrijving. Ze zijn misschien wel duurder maar ze zijn ook gewoon beter.

    Daarnaast kan je gaan voor een goedkope koppeling (HOR) maar ik raad die van modellbaupirat aan. Die koppelingen zijn ultra gebalanceerd en geven veel minder
    onbalans dan de goedkope koppelingen van HOR. Als je zo'n slecht gebalanceerde
    koppeling neemt en die begint rond te draaien tegen 30.000 toeren/minuut krijg je trillingen
    in de motor. Je kan je wel voorstellen dat dat niet ideaal is. Om even met een
    voorbeeldje te illustreren. In de motormount van mijn Buster zitten 2 vijzen met een
    simpele 6 kant moer op. Ik heb met zo'n HOR koppeling gevaren en het resultaat was
    na de vaart altijd hetzelfde: de moeren waren van de vijzen los getrild. Daarna heb ik
    die koppeling vervangen door zo'n MBP koppeling. Geen enkele moer is verschoven. Je hoort ook echt het verschil, vroeger hoorde je de onbalans omdat de flexas tegen de messing buis aanschuurde als gevolg van de onbalans van de koppeling. Dat is nu ook
    volledig verdwenen. Koop vanaf de eerste keer de juiste dingen, dat bespaard je geld ook al dat ze inkoopprijs misschien in eerste instantie duurder uitkomen.

    Gr,

    Roy
     
  9. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    200 Euro is inderdaad krapjes, lipo's zitten niet in het budget dus dat scheelt. Bij een snelle optelsom zit ik al rond het bedrag en ik ben vast iets vergeten ;). Ook wil ik voor de romp 3 mm watervast triplex gebruiken wat ik nog heb staan. Ik moet alleen nog kijken of dat niet te zwaar wordt.

    Omdat ik bij HK wat wil bestellen heb ik daar nog even rond gekeken naar een roer.
    Is deze ook goed bruikbaar?

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=15103

    Heeft wel maar 1 water inlaat t.o.v. de 2 van HOR en is een stukje kleiner.

    Wat is verder de gebruikelijke diameter van de koelslangen in dit soort bootjes?
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Das wel een heel lang roer......

    Zou hem eerder ietsje korter nemen , deze is ook bedoeld voor een boot van meer dan een meter ;)
     
  11. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Het roer dat Roy adviseerde was nog langer :).
     
  12. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik vaar al heel lang met die roeren van HOR. Een lang roer geeft stabiliteit. Trouwens, als je het korter wilt hebben plak je het stuk af dat je eraf wilt hebben, dremmeltje en klaar. Denk niet dat daar de problemen vandaan gaan komen :)

    Deze heb ik op mijn Pursuit gehad en die is ook 800mm. Is beetje korter maar
    heeft ook maar 1 waterinlaat: http://www.horracing.com/product_info.php?cPath=35&products_id=64

    Dat lange roer doet zijn werk ook en heeft 2 waterinlaats. Vind je het te
    lang, dan kort je het in maar dan heb je wel 2x zoveel koeling.
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Een roer van een cm of 12~13 lang is genoeg .
     
  14. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Ok, ik houd het HOR roer op mijn lijstje, een stukje er af dremmelen/zagen is inderdaad geen probleem :). Ik zie wel geen informatie over de nippel diameters, is dit standaard 4mm (en moet ik dus 4 mm siliconenslang kopen)?
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik heb de laatste keer de dikke siliconeslang bij HOR besteld dat is 4mm binnen en 7mm buiten.
    Die binnen diameter is lekker ruim voor de flow en door dat de slang leker soepel maar toch dik is knikt ie niet zo heel snel.

    Nippel diameter is niet zo belangrijk , liefst zo groot mogelijk ivm de doorvoer maar uiteindelijk zet je toch alles nog een keertje vast met tie-wraps ;)
     
  16. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik gebruik ook die dikke waterkoelslangen van HOR. Passen over elke nippel hoor maar zoals Savage aangeeft, afdichten met een tie-wrap is een echte must.
     
  17. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Het is al weer enige tijd geleden dat ik hier poste met mijn ideeën over een Wasabi 800. Alhoewel ik nog niet heel veel vorderingen heb gemaakt heb ik toch ook weer niet helemaal stil gezeten ;). Even de stand van zaken:

    - Aanpassen tekening van 900 naar 800 (incl. conversie naar AutoCAD). Viel nog een beetje tegen want de uitsparing voor hoofd stingers e.d. moesten ook aangepast worden. Het is een iets aangepaste versie met kantelkamer (hopen dat die straks ook gaat werken als ik die nodig heb ;)).

    - Frezen van spanten.

    - Hier en daar al wat hardware besteld (details later :))


    Ik ben nu bezig met de bouwplank dus het begint een beetje voor te krijgen. Ik meen mij te herinneren dat ik het beste 24 uurs epoxy kan gebruiken voor het bekleden van de romp. Maar welke “dikte” glasweefsel doek geeft voldoende sterkte. Ik heb een stukje liggen van HK die is rond de 50 gr/m^2 dacht ik. Zou 2 laagjes voldoende sterk zijn?
     
  18. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Nog een vraagje : hoeveel epoxy zal ik ongeveer nodig hebben?
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2015
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat ligt geheel aan de lamineerkunsten ;)
    Maar een beetje op voorraad hebben is nooit erg als je met bootjes gaat spelen:D
     
  20. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Aan mijn lamineerkunsten moet ik nog werken . Zal twee laagjes 50 grams glasweefsel sterk genoeg zijn (buitenkant en waar mogelijk binnenkant)?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina