Wasabi 800

Discussie in 'Speedboten' gestart door Aprilia, 6 aug 2014.

  1. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Denk het eerlijk gezegd niet. Laatste bootje dat ik gelamineerd had, een delta force 26, heeft 1 laag carbon/aramide 200g en ik laagje carbon gehad 200 gr. Met glasweefsel denk ik eerder aan 3 laagjes 163gr weefsel bijvoorbeeld. 2 laagjes 50gr weefsel is goed als begin maar daarmee ga je er niet komen denk ik.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    50 grams weefsel is wel heel licht... Maar de epoxy trekt uiteraard ook nog in het hout waardoor dat weer een stuk stijver wordt.

    Als je goed advies wil omtrent houtbouw boten moet je gebruiker Jurriaan ff opzoeken en een pb sturen , dat is een hele goede houtbouwer die je vast de goeie kant op kan sturen. De RBC Flatcat is zijn ontwerp b.v. ;)
     
  3. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    2 laagjes 50 buitenkant en 1 laagje 50 binnenkant is genoeg . Ik zelf doe carbon aan de binnenkant dat is eigenlijk niet nodig maar het staat mooi.
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Zoveel mensen zoveel meningen :) In mijn ogen worden rompen vaak extreem stijf gelamineerd. Een goed aangebracht weefsel geeft een enorme sterkte en stijfheid winst aan je romp.
    Ik ben zelf een fanatiek houtbouwer en lamineer mijn boten altijd met een weefseltje van binnen en buiten.

    De buitenkant zou ik lamineren met een laagje 100gr/m2 glasweefsel doek en daarover nog een 50gr/m2 om het oppervlak mooi strak te krijgen. De binnenkant moet je ook niet vergeten. Een carbon weefsel geeft makkelijk 2x zoveel stijfheid als een glasweefsel van gelijke zwaarte. Vaak wordt de binnenkant van grotere rompen met een carbon of aramide weefseltje gelamineerd. Met een 100-150 grams carbon weefseltje zit je prima. Je krijgt dan echt een stijve romp, doordat het hout gesandwiched is tussen 2 laminaten.
     
  5. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Na nogal een lange doorlooptijd van de bouw van mijn Wasabi 800 is deze eindelijk zo goed als af. De boot heeft zijn “doop” al gehad in de badkamer om the kijken of hij uberaupt wel bleef drijven ;). Dat was gelukkig wel het geval alleen werk de kantelkamer niet altijd goed. Als je de boot namelijk netjeas onderste boven in het water legt blijft die zo liggen en pas met wat golven draait de boot terug. Dit heeft met de ontluchting van de kantelkamer te maken en nu is mijn vraag waar kan ik het beste wat gaten bij boren om de de kantelkamer beter te laten werken? Ik wil de gaten als het kan wel bescheiden houden. Verder nog een ander puntje: Na het testen van de kantelkamer stond de boot toch wel half vol water L. Ik er een truc om te kijken waar wat water vandaan komt. Ik vermoed dat ik de boot niet helemaal goed had afgetaped maar ik vont het toch wel erg veel water….
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ontluchting in/nabij het hoogste punt van de kantelkamer als ie op z'n kop ligt.
    Heb je de flexas ingevet? De gaten waar boutjes doorheen zitten afgekit of rubber gebruikt tussen romp en hardware?
     
  7. Aprilia

    Aprilia

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Overpelt, Belgie
    Ik neem aan dat ik geen ontluchtings gat in de bodem van de boot moet maken. De huidige gaten zitten netjes aan het einde van kantelkamer alleen aan de bovenkant wat de onderkant wordt als die flipt.
    Ja ik heb alle hardware netjes gekit en ook de flex as ingevet alleen met niet zoveel vet.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Aprilia,

    Een monohull moet je altijd iets linkslastig trimmen; enerzijds om het koppel van de aandrijving te compenseren, en anderzijds om het vollopen van de vloedkamer te helpen.

    In mijn 80 cm Arowana zit een vloedkamer met een inhoud van 3 Liter, omdat een Arowana een platte bak is, heb ik daar van de voorzijde vloedkanaal op de bodem (bovenzijde als de boot op z'n dak ligt) een buisje moeten inbouwen naar de ander kant van de romp, omdat anders de lucht niet uit het voorste deel van de vloedkamer wilde ontwijken en de boot keurig op z'n dak bleef drijven...
    Desondanks moest er nog lood bij, uiterst linksachter, om het terugkantelen betrouwbaar te krijgen

    Halfvol water na een test in bad? Ik zou alles nog eens goed nalopen op waterdichtheid en m'n afplak kunsten op een hoger plan tillen, want anders zou de eerste run voor (met name) de elektronica ook wel eens de laatste kunnen zijn...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina