Wasabi e900 setup

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 19 mei 2016.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Vuistregel is om de voorzijde van de prop op 10-13% van de romplengte van de spiegel te hebben; met de meeste strut/stinger constructies kom je daar wel bij in de buurt en anders maak je er een vulklosje tussen.
    Roerblad bij voorkeur naast de prop zodat je de propwalk tegen gaat.
    Of je de aandrijflijn rechts van de hartlijn monteert, is een kwestie van overtuiging; een boot met één prop zal altijd naar rechts willen afwijken, door de aandrijving rechts van het midden te monteren, werkt de aandrijving deze afwijking naar rechts tegen.

    Op de foto de spiegel van mijn Arowana, daar staat de (starre as + motor) 5 mm rechts van de hartlijn.

    Asgat.jpg
    Achteraf blijkt dat te weinig, bij vol gas rechtuit moet ik nog steeds naar links sturen om de boot rechtuit te laten varen...

    Als je voor een stinger gaat, dan kun je die in het midden zetten en als blijkt dat de boot naar rechts trekt, kun je de stinger met een vulplaatje naar links laten wijzen om die afwijking te compenseren.

    Koelwater inlaat.
    In een aantal van mijn boten heb ik een drukloos koelsysteem; twee pijpjes onder een hoek van 10° in de bodem, ééntje wijst schuin naar voren, de andere naar achteren:

    Drukloos.jpg

    In de romp ligt een bocht voor de inlaat, plat op de bodem; hoe lager de buis in de romp, hoe lager de weerstand om het systeem te vullen.
    In- en uitlaat.jpg

    Omdat de uitlaat ook onder water zit, ontstaat hier onderdruk die het water aanzuigt.

    Nagenoeg geen weerstand ten opzichte van een inlaat in het roer, werkt al jaren perfect.

    Groeten, Jan.
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dat ziet er goed uit dat, is ook een mooie oplossing voor het koelsysteem.
    Komt het roer rechts of links van de prop?
    en hoelang moet het roer zijn? Komt deze voorbij de prop ervoor of op gelijke hoogte?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Ik heb het roer rechts van de hartlijn, links wordt lastig vanwege het gat van de vloedkamer.
    Mijn roerblad is een mes en is 123 mm lang:

    Maten schroefas..jpg
    Zoals je op de foto kunt zien steekt de prop een stukje uit achter het roerblad; had ik dat verder naar achteren willen hebben, dan had de aluminium kiel tussen de uithouder en de (schuine) spiegel van de Arowana dikker moeten zijn, zulk dik materiaal had ik niet tot mijn beschikking.
    Óf ik had de schroefaskoker minder ver moeten laten uit steken, keuzes, keuzes...

    Groeten, Jan.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Heb je het roer zelf gemaakt? Ik was aan het kijken voor een roer maar het roer is nog duurder dan de stinger! Snap er niks van. Misschien maak ik het roer ook wel zelf. Is ook wel een uitdaging. Koop ik alleen het blad.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Ik heb proefondervindelijk vastgesteld, dat een wigvormig roer nogal wat weerstand heeft ten opzichte van een mes als roerblad, zeker als er ook nog waterinlaten in zitten.
    Vandaar dat ik bij mijn wedstrijdboten een mes als roerblad in zet, dat scheelt in snelheid, maar de boot wordt er, door het gebrek aan drag aan het roer, wel iets onrustiger van, het is een keuze.

    Mes als roerblad.jpg
    Zoals je kunt zien is mijn bevestigingsbout dikker (M5 i.p.v.M4) zodat ik die strak genoeg kan aantrekken (zonder de bout te breken), zodat het roerblad opklapt bij een aanvaring, maar normaliter op z'n plaats blijft

    Voor boten van dit formaat gebruik ik zoiets:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12699__In_Line_Strut_Rudder_Assembly_Large_.html
    Ik laat de strut weg en maak langere aluminium hoekprofielen om het roer naast de prop te kunnen krijgen het roerblad kun je natuurlijk wisselen voor een exemplaar zonder waterinlaat.
    Achterste boutje vervangen door een kunststof exemplaar, anders breekt bij het over rotzooi heen pletteren op snelheid eerder je roer uit de spiegel, dan dat het roerblad opklapt...

    Deze zou ook kunnen, desgewenst op een vulklos:
    http://www.horracing.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=26

    Groeten, Jan.
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor lipo`s Nu weet ik niet zo goed wat een goede keuze is. 1 lipo op 6s of 2 op 3s en dan in serie kan ook toch?
    Wat zijn de voor en nadelen? en wat heb ik nodig voor lipo`s voor de tp motor 4070 1620kv max amp 180, max volt 35,8.

    Ik moet overigens ook nog een lipo hebben voor mijn Hydromite een 3s het zou dus mooi zijn als de wasabi op 2x3s kon varen dan kan ik deze lipo ook gebruiken in mijn hydromite.
    Tenzij dit niet kan dan bestel ik een aparte lipo.

    Hoop dat iemand mij hier wat uitleg over wil geven.
    Meest hardware is overigens besteld in Duitsland roer, stinger, flexas etc zodra het binnen is schiet ik een paar plaatjes. Bodem van de Wasabi is nu bekleed. Nu is het wachten op de epoxy.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  7. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    2 stuk, verdeel je het gewicht aan 2 kanten en benut je je ruimte beter. Als je 1 6s neemt, moet je alles in het midden bouwen, wat meer prusten kost. Wel moet je dus 2x laden als je een lader hebt die 1 tegelijk laad...
     
  8. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    Hi , mbt de lipo's , is het niet gebruikelijk om lipo's in serie te gebruiken en ook als enkel , waarom dit is heeft te maken dat de cellen gebalanceerd geladen dienen te worden en dat de cellen worden " gematched" door de lader , als je nu bij serie laden de lipo's (3S) als enkel gaat gebruiken is er kans dat er onbelans ontstaat tussen de twee lipo's (2x 3S) wat weer kan resulteren in slechte lipo's en dat de ene lipo zwaarder wordt belast als de ander ......
    Nu is dit vaak bekritiseerd en zijn de meningen hierover verdeelt, ik zelf doe serie laden is ook serie ontladen ...

    De beoogde motor kan dus maximaal 180 A vragen van de ESC en die weer van de lipo's , nu zal dit in piek zijn en worden, deze waarde's beetje overtrokken , maar wel iets om rekening mee te houden , de lipo's zullen dus , in serie : 3S (beide)en circa 100A continue moet leveren , bv 40C 3000Mah , of 30C 4000Mah (40x3000= 120000=120A) .

    Of je 1 of twee accu's moet gebruiken is afhankelijk van de balans in de boot , wil je een enkel pack, zal bij geen kantelkamer de accu in het midden moeten hebben, bij twee lipo;s kan je links en rechts een accu plaatsen, nog een voordeel , vaak/soms is een 6S lipo duurder dan 2x 3S .
    Met in serie varen kan je vaak een betere balans in de boot krijgen als met enkel, dmv van links en rechts gewicht(lipo) , wel zal je moeten proberen om beide lipo's link en rechts op dezelfde plaats neer te leggen , maar ik weet niet of het voor de recreant van invloed zal zijn , maar zal zeker toe bijdragen aan goede vaar eigenschappen .

    Het 1 en ander is een persoonlijk advies, ongetwijfeld zullen andere Mbf'ers ander adviezen hebben .

    Ik vaar zelf met een enkele lipo maar ik heb ook een kantelkamer .....

    misschien ter overvloede, hier nog wat info over lipo's :

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/

    advies zou zijn; laden zoals ze ook belast worden , dus niet enkel en daarna in serie belasten ,dit verkort oa de levensduur ...
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Veenendaal
    Het idee om dezelfde 3S lipo's te gebruiken voor de Wasabi en de Hydromite gaat niet werken. Voor de Hydromite past maximaal een 3000-3300mAh 3S lipo. Voor de Wasabi heb je minimaal 5000mAh nodig om de gevraagde stroom te kunnen leveren.

    Persoonlijk zou ik voor 1 6S lipo gaan als dat kan. Ik heb een 2x 2S lipo setup gehad in mijn 1/8 buggy en ik vond het laden maar een gedoe. Al heb je wel printjes te koop met stekkeraansluiting waarmee je ook met simpele laders 2 dezelfde lipo's parallel kan laden.
     
  10. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    1x 6s 5000mAh voor je motor die verplaatsbaar is in de lengte voor met je zwaartepunt te spelen.
    Regelaar links en al de rest (ontvanger, servo, ....) rechts.

    De hardware die ik je gelinkt heb is MTC hardware. Die is inderdaad duur. Ik heb vroeger heel lang gevaren
    met chinese hardware. Zo'n roer kost je 20 euro. Eens je die MTC set in je handen hebt gehad wil je niets anders
    meer. Ik in elk geval toch niet :)
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor lipo's. Wat is nu een goede keuze hierin. 1 6s lipo
    Heb het besteld bij mtc. Kan het maar 1 keer uitgeven. Dus dan maar goed gelijk.
     
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    als je half je boot moet slopen om minderwaardige hardware te vervangen ......niet prettig
    beter van in het begin deftig materiaal inbouwen : goed idee!
     
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb zojuist alle hardware binnen gekregen. Nu heb ik volgens de site een normale linksdraaiende flexas besteld. Maakt het nog uit hoe om deze in de boot komt? En hoe maken jullie de as vast aan het deel waar de prop op komt?

    Hoop dat iemand mij wat advies kan geven.
     
  15. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    De as kun je solderen of lijmen met loctite of UHU Endfest bijvoorbeeld.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Linksdraaiend als je van achteren tegen de boot aan kijkt is standaard, vanuit de motor gezien (zoals o.a.Graupner redeneert) draait de prop dan rechtsom.

    De flexas kun je in het eindstuk verlijmen, Loctite voor sterke hechting, of hard solderen (zilver solderen).

    Groeten, Jan.
     
  17. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Zilver solderen nog nooit gedaan. Misschien een goede optie dan kan het inprincipe ook weer los. Wat betreft de as die is gedraaid ik bedoel daarmee dat de draden in een bepaalde manier omwikkeld zijn. Omdat de as specifiek linksdraaiend is. Hoe weet ik dan hoe om de as gemonteerd moet worden? Of maakt dat niks uit?

    Ik zal er als ik thuis ben even een foto van maken.
     
  18. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Nee draai hem maar eens om, dan zie je dat de draairichting gelijk blijft ;-)
     
  19. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    As solderen is echt niet moeilijk, je hebt nodig:
    -zilverzachtsoldeer (drinkwatersoldeer)
    -S39 voor RVS
    -staalborstel
    -ontvetter
    -dremmel met slijptol
    -brandertje.

    Eerst je as even langs de slijptol halen zodat hij ruw is en met de staalborstel er eens over gaan. Daarna ontvetten. S39 aanbrengen en verwarmen. Daarna flex schoonvegen en verwarmen maar niet rechtstreeks in de vlam en ook niet warmer dan nodig zodat hij niet bros wordt, daarna met wat zilversoldeer over je flexas gaan. Loopt er normaal netjes in/rond. Stukje van je flexas dat in je einstuk komt volledig op deze manier verzilveren/vertinnen.
    Vervolgens meet je een stuk zilversoldeer af dat 3x in je eindstuk past. Dus als je as 1 cm diep is, is je stuk zilversoldeer 3 cm lang. Makkelijkste is om een stuk zilversoldeer in je eindstuk te stoppen en daarna een S te plooien. Daarna beetje S39 in je eindstuk aanbrengen samen met het zilversoldeer en verwarmen met je brandertje tot alles goed warm is en je zilversoldeer gesmolten is. Hierna je flexas in het eindstuk stoppen en blijven verwarmen tot hij er netjes helemaal is ingezakt. Daarna laten afkoelen en klaar :) Duurt in zijn geheel max 10min en je bent zeker dat het goed vast zit in tegenstelling tot lijmen wat bij toch altijd voor wat onzekerheid zorgt.
     
  20. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    als je dat met loctite zou bevestigen dan krijg je dat ook weer los door gewoon even een brandertje erop te houden hoor
    succes
     

Deel Deze Pagina