Wasabi e900 setup

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 19 mei 2016.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik zit er aan te denken om de as toch te solderen.

    Ik loop overigens tegen een ander probleem aan.
    Ik wil de boot aan de binnenzijde lamineren met carbonweefsel. Snij alles netjes op maat maar tijdens het plakken valt het nogal snel uit elkaar en of vervormd het. In iedergeval vallen de buitenste weefsels vaak uit elkaar.

    Iemand ervaring met het bekleden met carbon?
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    1464537502396-745727903.jpg 1464537536524-1754838518.jpg

    Ook blijft het op sommige plekken doorschijnen na 2 lagen.
    Ik koos juist voor carbon omdat dit er meestal netjes uitziet.
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoe breng je het aan? Je moet het weefseltje vast deppen/drukken, dus geen strijkende beweging maken met een kwast. Daarmee trek je het weefsel namelijk uit elkaar.

    Je kan ook een rollertje gebruiken. Ik gebruik zelf altijd een kwast om het weefsel goed te verzadigen met epoxy en met het rollertje verdeel ik dan de epoxy evenredig.
     
  4. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Andere manier is om in de langsrichting 1 of 2 vuren latjes (bv 3x7mm) te lijmen om de bodemplaat te verstevigen. Daarna alleen dunne laag epoxy aanbrengen over bodemplaat en zeker ook de spanten.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Op de manier zoals je het nu doet breng je hoofdzakelijk extra gewicht aan in plaats van stevigheid; de houten delen tussen de matjes carbon vormen nu de 'Sollbruchstellen' zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen.

    Door het carbonweefsel in te spuiten met haarlak voorkom je het uitrafelen, de haarlak doet geen afbreuk aan het hechten van de epoxy.

    Maar, zoals gezegd, het doet op deze manier niet veel.
    Een laag glasweefsel en epoxy op de buitenzijde is efficiënter.
    Of zit die er al op?

    Groeten, Jan.
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
     
  7. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Goede microvertande schaar en de nodige voorzichtigheid met je weefsel doen wonderen aan dat rafelen.
    Hoe breng je de epoxy aan? Als je eerst het te lamineren oppervlak eerst bevochtigd met epoxy daarna je
    stuk weefsel daarop legt en het daarna aandrukt (niet vegen) met een kwastje ligt je weefsel meteen vast en kan het niet
    raffelen.
     
  8. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    De buitenzijde wordt nog gelamineerd. Het carbonweefsel aan de binnenzijde deed ik alleen maar voor het gezicht. Maar nu is het geen gezicht ;-(.
    Ik wil wil voordat ik de bodem aan de buitenzijde lamineer de stringers aanbrengen op de bodem, maar ik wordt er niet echt wijs uit.
    De maten snap ik wel op de tekening maar ik plak er toch geen vierkant latje tegen aan of wel. Hij lijkt schuin te zijn maar weet het niet zeker. Iemand hier ervaring mee. Ik ben ook reuze benieuwd naar de manier waarop de stringers de juiste hoek hebben verkregen.
     
  9. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Niemand die zelf de Wasabi heeft gebouwd?
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Correctie dit heet volgens mij sprayrails.
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Zojuist alle carbon verwijderd van de bodem helaas. Ik kwam niet tot het gewenste resultaat en het leverde zo alleen maar extra gewicht op.
    Van de week ga ik langs 2 brothers om de sprayrails te kopen en te bevestigen. kennelijk kan ik beter een paar 3 hoek latjes kopen en deze een beetje bijschuren.
    Ben benieuwd daarna kan ik snel verder met bouwen. Ik ga waarschijnlijk een tp motor 4060 6d bestellen. Of heeft iemand nog betere advies kwa motor.
    Is het beter om met sensor te kopen of zonder en is een vlakke kant op de motoras goed of beter rond bestellen?
    Hoop dat iemand mij wat advies kan geven hier over.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    In een boot van dat formaat is dit wel een joekel met 92 mm canlengte, de 3050W van de 4060 6D lijkt me ook lichtelijk overkill in een 90 cm romp, maar ik weet natuurlijk niet welke snelheden je wilt kunnen halen...
    Je hebt dan ook een knaap van een regelaar nodig...

    De SSS4074-1600Kv op 6S zou ook goed werken:
    http://www.tfl-hobby.de/Motore--Hal...0-mm/4074/BL-Motor-TFL--4074-1600KV---5D.html

    Deze motor zou je zelfs met de nieuwe 150A regelaar van Flycolor kunnen varen:
    http://www.ebay.com/itm/Flycolor-Waterproof-150A-Brushless-ESC-with-5-5V-5A-BEC-for-RC-Boat-Cool-W6O8/351783929159?_trksid=p2047675.c100623.m-1&_trkparms=aid=222007&algo=SIC.MBE&ao=1&asc=37182&meid=f5c53221ce004825b4fd48353a282309&pid=100623&rk=3&rkt=6&sd=141944856772
    Ik heb deze regelaar net zelf aangeschaft om te gebruiken in mijn 80 cm Jetchopper30 (80 cm) met een SSS4074-2200Kv motor op 4S.

    Een motor met sensor is ongebruikelijk in een speedboot; je gebruikt de goede regelbaarheid op lage toeren toch niet, tenzij je wilt kunnen manoeuvreren als met een sleper (iets wat met een oppervlakteaandrijving nog best lastig is...).

    Als je een verenstalen as met koppeling van modellbaupirat gaat gebruiken, dan zou ik een gladde as nemen (hoewel die ook op assen met een vlakke kant toepasbaar zijn. http://mbp-rc.de/Praezision-Starrwellenkupplung-SWK-5x25mm
    Ga je voor een 'traditionele' knelkoppeling en een flexas, dan heb je bij deze geen platte kant nodig: http://mbp-rc.de/Spannzange-5x47mm
    Bij een knelkoppeling met stelboutjes is een platte kant aan te raden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2016
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Jaja de wasabi is weer van stal gehaald. 20170621_123022.jpg De strangers liggen er los op. Maar het begin is er. Hoop dat ik hem deze zomer af kan bouwen.
     
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb nul verstand van de motoren in de boot. Ik ben nu wel op een punt gekomen dat ik er een moet gaan bestellen ivm plaatsen van de flexas en stinger. Is de tp 4060 een overkill of niet?

    Dit is wat ik heb aan onderdelen. Wat kan ik het best gebruiken als koppeling en komen er trimtabs op?
    20170622_173616.jpg
     
  15. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Een 4060 lijkt me niet echt nodig voor dit formaat,een 4050 zal zeker volstaan voor een meer dan behoorlijke snelheid (90 plus)
    En je hebt nog een 180 v2 esc dus dat gaat perfect werken, kies iets rond de 1600kv om op 6s te varen
    Ik gebruik koppelingen van H&M of MBP die zijn iets duurder maar daar krijg je dan ook iets voor ,zou ik niet op bezuinigen
    Succes
     
  16. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Waar zijn deze koppelingen te bestellen?
    Ik heb het idee dat ik nog iets mis voor de aandrijving. Hoe wordt de flexas bijvoorbeeld geplaatst? Dan doel ik vooral op het gedeelte bij de spiegel. Wordt de messing buis verlijmd in de spiegel of steekt deze er nog iets door. Als ik de motor bestel en een koppeling moet de motor dan een ronde as hebben of een afgevlakte motor as
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  17. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
  18. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    TP motoren hebben een vlakke kant op de as
    De mbp koppelingen kunnen zowel op een ronde as als op een as met plat kantje gebruikt worden(wel opletten hoe je ze dan monteert,lees de instrukties !)
    De h&m zijn voor assen met een plat kantje
     
  19. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Op de tp site had ik de mogelijkheid om te kiezen. Vandaar mijn vraag waar de voorkeur naar uit gaat vlak of rond.
     
  20. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de 4060 D6 met afgevlakte as besteld. Deze komt samen met mijn 180 Amp regelaar in de boot.
    Omdat ik aan beiden kanten genoeg ruimte heb in de boot wil ik deze waarschijnlijk op 2x 3s laten draaien.
    Tenzij iemand zegt nee dit moet je absoluut niet doen en neem 1x 6S.
    Welke lipo`s heb ik nodig voor deze setup op 2x 3s of 1x 6S?
    Ik doel hierbij op hoeveel c en mAh hoop dat iemand mij hierin goed kan adviseren.
     

Deel Deze Pagina