Wat betekend het aantal turns.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door 806, 8 dec 2017.

  1. 806

    806

    Lid geworden:
    2 nov 2010
    Berichten:
    58
    Hoi,

    Na een paar jaar niet gereden te hebben wordt het nu weer tijd voor een nieuwe auto.(xray xb2).
    Nu probeer ik te bepalen welke motor ik moet hebben voor carpet te rijden. Ben echter wat info vergeten.

    1. Wat betekend turns ook alweer.
    2. KV staat voor het aantal toeren per volt.

    Kan iemand me op weg helpen. Kan het ppp het forum niet echt duidelijk vinden.

    Bedankt
    John
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Turns staat voor het aantal wikkelingen per pool. Veel brushed motoren hebben een 3-polig anker en veel brushless motoren een 3-polig stator.

    Kv staat idd voor het aantal toeren per volt. Online zijn er wel tabellen te vinden welke hoeveelheid turns in de orde van een Kv draaien.
     
  3. 806

    806

    Lid geworden:
    2 nov 2010
    Berichten:
    58
    Roelof bedankt voor de info. Hebben het aantal turns ook nog invloed op koppel.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, minder turns geeft meer toeren maar inderdaad minder koppel (de sterkte van een elektromagneet is immers afhankelijk van het aantal wikkelingen) Overall met de juiste vertanding is er met minder wikkelingen wel meer prestaties te halen.

    Maar dat is ook de reden dat je van een standaard setup (bv een Tamiya met een mabuchi 540 motor) nooit zomaar een supersnelle motor in kan lepelen met hetzelfde motor tandwiel. Je zult de tandwielen ook moeten aanpassen. Gelukkig zijn er op het net ook tabellen te vingen met een aanbevolen overbrenging of verplaatsing bij welke motor. Ook moet je opletten dat veel auto's zoals Tamiya ook beperkt is in de mogelijkheden van tandwielen en moet je eerder de motorkeuze aanpassen aan wat het model qua vertanding kan verwerken.
     

Deel Deze Pagina