Wat is er toch met mijn heli?

Ik heb nu sinds een maand een HBFP gekocht na advies, ik heb misschien 1 keer kunnen vliegen want zodra ik hem op wil stijgen schiet hij een kant op, swash plate is waterpas, balance is prima. Dus de eerste keer gevlogen, hij schoot opeens keihard naar linksvoren dus ik uit paniek tail in en weer rustig nose in en daar lag hij daar dan plotseling, in het gras met alle onderdelen los. Weer onderdelen gevangen en ging ermee vliegen hij hing 5 seconde stil en toen schoot hij weer plotseling keihard naar linksvoren, flybar kapot en weer vervangen. Wil ik weer vliegen, kwam hij niet zo hoog en de achterkant van de heli raakte het gras waardoor nu de tailboom is gebroken.. m'n heli staat nu al een week in de kast (tailboom getaped en kopertje om de breuk gedaan) maarja zo vind ik er ook niks meer aan :S Alle winkels bij mij in de buurt zijn dicht en ik heb het hier al eerder gevraagd en niemand wist het :( (En ja hij is juist afgesteld + swash plate waterpas + balanced)

Je woont in de Meern. Ben je daar aan het wildvliegen?

Onze vliegclub, MVC-MN zit daar vlakbij. Daar zou je dus wel eens last van kunnen hebben en, nog erger, het zou dus kunnen zijn dat er bij ons toestellen uit de lucht zijn komen kletteren door jouw wildgevlieg ;)

Welk kanaal op welke frequentie vlieg je?

Utrecht/de meern, ga eens bij de club praten, daar zijn
en heli leden met ervaring die je even kunnen helpen,
en utrecht is van plan komende winter wat aan indoor te gaan doen

Het probleem is een beetje dat we momenteel geen heli-instructeurs hebben. Natuurlijk kun je altijd in een weekend komen buurten, allicht dat er wel een helivlieger is die je een beetje op gang wil hebben.

Sjors kan m prima helpen, zeker met de faciliteiten die hij op zijn werk heeft, zoals je weet Henri..

De "echte" heli instructeurs zijn vaak zwaar alergies en afstandelijk dit FP micro spul,
Zij kunnen dit niet eens vliegen ;) (of les mee geven)

Die weten alleen wat van stabiel en groot brandstof of tenminste electro 450 CP spul

Laatst bewerkt:
Sjors is bij mijn weten geen instruteur bij ons en mag dus geen les geven, uiteraard wel iemand helpen met het afstellen van zijn heli. Ook als ie les wil geven zal daar vast wel een mouw aan te passen zijn.

Er loopt bij ons voldoende kennis rond om een FP-heli goed te laten vliegen, maar ik vermoed dat het probleem van deze specifieke heli al gevonden is in het wildvliegen te dicht bij een vliegclub. Ik vermoed niet dat wij veel last van hem gehad hebben (meestal hebben die zenders niet zoveel bereik) maar andersom is natuurlijk niet uit te sluiten.

Vandaar dat ik vraag naar frequentie/kanaal.. niet omdat ik met een honkbalknuppel op bezoek wil, maar om te kunnen kijken of het kan dat hij last van ons gehad heeft..

Hezik, even kort door de bocht, denk eens wat meer buiten de box.

Joch is 14 jr en heeft een FP heli.
Er is een groot verschil tussen een fp helietje van 300 gr alleen voor indoor geschikt
en een CP heli van 800 + die outdoor kan.

Zon FP ding kan niet buiten gevlogen worden,
en er is ook geen indoor FP brevet waar instructie voor gegeven zou moeten worden
(iets waar de knvvl met de huidige populariteit van bijv de coaxialen
[en indoor] toch eens over na zou kunnen gaan denken)

Het normale heli brevet is buiten, met wind.
Zon FP ding kan niet fatsoenlijk buiten vliegen en je kunt er dus
niet mee lessen en/of brevet mee halen.
Een officiele club heli instructeur komt daar dus niet eens zijn stoel voor uit.

Maar bij indoor kan joch zich daar prima (zelf) mee vermaken als iemand zoals Sjors,
die zelf wat ervaring met fp dingen heeft, m even nakijkt, en wat vliegtips geeft.
Waarschijnlijk zit er iets lulligs scheef of krom, heb je verder niks geen off instr voor nodig.

Joch is wel een evt toekomstig vast lid...

Laatst bewerkt:
Hezik, even kort door de bocht, denk eens buiten de box

Er is bij ons regelmatig met een FP buiten gevlogen, ook coaxiaaltjes. Net zoals er met indoor-shockies wel buiten gevlogen wordt. Je bent alleen afhankelijk van de wind, of beter, het ontbreken daarvan.

Misschien moet jij buiten de box denken. Dat iemand met bv. een R50 buiten vliegt, wil niet zeggen dat hij niet bv. thuis binnen vliegt met een FP heli en dus iemand daarmee kan helpen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, een heli-brevet voor dat soort heli's zou zeker niet raar zijn.

Ik zeg toch ook dat ie gewoon een keer moet komen buurten omdat de kans groot is dat er wel iemand is die 'm kan helpen. Sjors is lid bij ons en komt in weekends ook vliegen, maar er zijn dus meer mensen die er wat zinnigs over kunnen zeggen.

Overigens, uit de topicstart:
en daar lag hij daar dan plotseling, in het gras met alle onderdelen los

Tenzij zij in de huiskamer gras hebben liggen, denk ik dat topicstarter er buiten mee vliegt. Dat zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn voor het gedrag wat hij beschrijft.

Overigens, uit de topicstart:

Tenzij zij in de huiskamer gras hebben liggen, denk ik dat topicstarter er buiten mee vliegt. Dat zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn voor het gedrag wat hij beschrijft.

Maar ik geloof ook niet dat zijn heli hoger dan 1 a 2 meter is geweest wat dus betekend dat zijn ontvangst minimaal is geweest..
Storing van zenders op een kilometer of meer afstand lijkt me niet waarschijnlijk.. Meer een gevalletje storende TL of anderzins...

Verder Rhumor.. gewoon de uitnodiging aannemen.. Alles in een doos en zondag naar het veld.. De oplossing is dan gegarandeerd lees ik hier...
Benno

Hmmmmm, mijn boerenverstand zegt; ontkoppel de motor eens en hou de heli eens in de hand en loop dan met de heli waar je vloog.
Is er een vaste storing dan "meet" je die op deze manier omdat de heli zal reageren op de storing. Kan dus makkelijk met "kapotte" heli en bespaart je weer een eventueel ritje om onderdelen te scoren.

Die Ron weet ook elke club in iedere plaats te vinden!
Hoe komt dat? (gewoon intresse) ;)

Wat betreft storingen breek mijn bek er niet over open zodra er een 2.4GHZ module uitkomt voor mijn graupner MX-12 dan ben ik de eerste die hem besteld!!!

Die Ron weet ook elke club in iedere plaats te vinden!
Hoe komt dat? (gewoon intresse) ;)

Wat betreft storingen breek mijn bek er niet over open zodra er een 2.4GHZ module uitkomt voor mijn graupner MX-12 dan ben ik de eerste die hem besteld!!!

Zoals gisteren ook al gezegd, een pcm ontvanger is ook een oplossing. Kosten ca. 60 euro.

Back