Wat is een goed houtschaafje?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bdoets, 9 okt 2013.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb al een paar maal een klein schaafje gekocht -de laatste keer dat kleintje van Stanley- maar kom iedere keer tot de conclusie dat het eigenlijk niet werkt. Vooral omdat het afstelmechaniek me te grof is.
    Hebben jullie een schaafje dat helemaal bevalt, en van welk merk?
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Hobbyking had net een mail rondgestuurd waarin mooie houten blokschaafjes staan van 86 mm tot 120 mm. Net zoals de grote houten blokschaven goed te verstellen. Of het iets is weet ik niet, maar ziet er op hun site goed uit en niet duur.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja had ik langs zien komen (en bedacht me daardoor dat mijn huidige schaafje troep was) maar kon het niet terugvinden op hun site en ik had de mail al gewist... ik zal nog eens zoeken.

    (edit) Gevonden: [​IMG]
    Ziet er goed uit, en ze hebben er zelfs twee: van 98 en van 120 mm. Jammergenoeg alleen in het HongKong warehouse... (er is net iets naar me onderweg daarvandaan). Kosten zijn te verwaarlozen, ruim 6 dollar... ga ik zeker bestellen bij mijn volgende bestelling voor het International Warehouse!
    Te vinden in hun afd. Hand tools > Files and sanding.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    David schaafje is top!!!

    Het origineel van het merk david is bij de betere profesionele ijzerwaren zaak te krijgen, ala ijzerhuis etc...

    Mijnvader heeft er een die dertig jaar oud is, ik heb net een nieuwe en zijn hun geld echt zes keer waard!!!
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    het beste is het orginele Davidschaafje met 1 enkel mesje: dus niet de uitgebreide met extra mogelijkheden zoals een kant en rondkant gedeelte.
    Volgens mij worden die niet meer gemaakt en als iemand ze nog ergens te koop weet zou het fijn zijn als dat hier bekend werd.
    Ik heb de mijne nu al 50 jaar en er kan niets tegen op.
    het type schaafje wat je gevonden hebt Bart heb je naar mening niets aan.
    Next best zijn de imitaties met ook een scheermesjes-achtig mesje (echte scheermestjes werken niet!) zoals uit de link van Robbe, maar ook de Gamma heeft die. Voldoet in ieder geval redelijk en is niet duur.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat had ik ook ontdekt, maar ik dacht nog dat het aan mij lag...
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb laatst nog wat echte davidschaafjes en mesjes besteld.
    Dat was bij Gerritse gereedschap.


    GJ
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Ik vind bij Gerritsen ook alleen maar de combi: die werkt wel, en is beter dan niks maar naar mijn mening gaat er niets boven het oude enkele mes simpele schaaf model.
    ten opzichte van de huidige Robbe/gamma modellen liggen ze veel beter in de hand en ik begrijp niet dat de productie van deze schaafjes ter ziele is.
    Ze waren simpel en goed.
    Weet iemand waar David als fabriek nog te vinden is?
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ja, goede tip.
    Kon er al geen mesjes meer bij krijgen hier in de omgeving.
    Heb nu bij Gerritse een bestelling gedaan voor mesjes voor de bekende Davidsschaaf(je). Kan ik er in ieder geval weer een aantal jaren tegen.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Zelfde ervaring hier. Begonnen met een schaafje van Graupner, waardeloos ding. Uiteindelijk ook bij Gerritse een David schaaf en een partij mesjes besteld en sindsdien kan ik heerlijk schaven!
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Laatst bewerkt: 15 okt 2013
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Bart,

    Dat gaat niet werken. Zoals eerder hier al gemeld: er is geen betere dan David. Ik ken dat oude ronde schaafje dat Peter noemt ook; heb deze helaas niet, maar wel twee kombi's die toch wel goed voldoen.
    Passende mesjes zijn overigens de Martor nr 35.
     
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik kan ook alleen maar zeggen David er is geen betere.
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Misschien eens kijken waar de gitaar en vioolbouwers hun schaafjes vandaan halen. Die zullen denk ik wel behoorlijk aan de prijs zijn. Ik heb daar al schaafjes gezien die net groot genoeg zijn om er met een vinger op te duwen en zo misschien maar net 1 cm breed zijn.......
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Links op de foto een al 10tallen jaren oude Davidschaaf die zijn werk prima doet. Rechts een wat jonger exemplaar. Ook van David. Hoewel deze volgens hetzelfde principe werkt, met een "scheermesachtig" mes, werkt deze veel minder goed.

    De mesjes van beide schaafjes zijn niet uitwisselbaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    De specifieke eigenschap is (denk ik): moet goed balsa schaven.
    Voor die eigenschap zijn de andere schaafjes altijd de mindere, hoe goed ook voor hun eigen toepassingsbereik.
    Daarom is het zo jammer dat een in wezen perfect en goedkoop product (op de foto links jawel!) niet te krijgen is.
    Zoals ik toch al naar voren gebracht heb: de enkelblads schaafjes van hetzelfde systeem van Robbe en de Gamma (en wellicht ook de andere bouwmarkten) komen in de buurt, maar liggen iets minder in de hand evenals de driebladsvariant van David.
    Ik kan je alleen maar aanraden een Gamma schaafje te gebruiken en niet moeilijker dan dat te doen.
    Als je ooit nog eens tegen een originele David aanloopt: keer je spaarpot om en koop tot elke prijs; het is de moeite waard!
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat schaafje links heb ik; stamt nog uit mijn ouderlijk huis... maar, kennelijk omdat ik nooit beter wist dan dat er een schermesje in moest (die ook al niet makkelijk meer te krijgen zijn trouwens) heb ik er nooit veel aan gehad. Waar zou ik een passend mesje kunnen vinden, dus vorm zoals een ouderwets scheermesje maar dan wat dikker?
     

Deel Deze Pagina