Wat is een goed houtschaafje?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bdoets, 9 okt 2013.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Ik gebruik 'ersatzklingen balsahobel' van lindinger (mbl) in mijn David schaafje. Pasvorm komt overeen met de originele en ze zijn dikker dan scheermesjes van bv Gillette. Na verloop van tijd raken ze wel wat van hun scherpte kwijt. Balsa schaven gaat hier heel goed mee. Hardere houtsoorten moet je er niet te vaak mee willen schaven.

    Ook in mijn ervaring is dit een heel prettig en bruikbaar schaafje voor modelbouw.
     
  2. archer

    archer

    Lid geworden:
    21 aug 2013
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Leeuwarden
    mijn voorkeur gaat toch altijd uit naar een schaaf met een volledig ijzeren blad die je zelf kan slijpen. ben een hobbyist bogen maker en heb dus veel snij gereedschap haalmessen spookschaven en verschillende messen. die slijp ikallemaal zelf en dat bevalt mij 1000x beter dan elke keer losse mesjes voor schaven halen. kijk eens op baptist.nl die hebben ook viool schaafjes hele mooie kleine schaafjes met vaak een solide ijzeren snijblad. ze hebben nog veel meer soorten btw. :)

    Gr Thom Aka Archer
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Zou het mogelijk zijn een klein schaafje te scannen en dan te printen?

    Ton
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Plastic is inderdaad meestal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ;-)
    Toch ff een nieuwsgierige en waarschijnlijk overbodige vraag: :D
    Mij lijken die schroeven namelijk wel handig om het mesje precies te kunnen afstellen. Het ligt voor de hand dat dan eerst het middelste schroefje waarmee je het mesje vast zet losser gedraaid moet worden en nĂ¡ het afstellen dat middelste schroefje weer vast gedraaid moet worden.

    Gaan die schroeven om het mesje af te stellen dan nog steeds heeeeel zwaar? Als dat zo is dan zou het in de schroefdraad kunnen zitten.
    Verder denkend zal de kwaliteit van het plastic dan toch wel goed zijn omdat de schroefdraad in het schaafje anders allang lamgedraaid zou zijn.

    Dat zal best wel lukken. Alleen, tegen welke prijs? ;-)
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou kwam ik vandaag eindelijk weer bij de Gamma. Speuren naar de mesjes die Peter aanprees:

    Niet te vinden! Wel mesjes voor een Stanley schaafje dat ik ook heb (en nooit gebruik want pokkeding).

    Overigens, dat stokoude schaafje van mij dat ik altijd aanduid met "davidschaafje" blijkt eigenlijk "Jimmy" te heten, daaronder staat ook nog "foreign". Ziet er heel erg hetzelfde uit als het eerder in dit draadje getoonde Davidschaafje: (links)

    [​IMG]

    Dit is mijn Jimmyschaafje:

    [​IMG]

    Voorlopig heb ik er dus nog steeds geen mesje voor. Iemand nog een idee?
    In de Jimmy zit dus ook precies dezelfde doorlopende richel om het mes op z'n plek te houden, volgens mij zijn David en Jimmy tweelingbroers.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Bij de Gamma hier op het Forepark waren ze altijd te krijgen.
    Als er echt belangstelling voor is en ze echt niet verder te krijgen zijn wil ik wel bemiddelen.
    Ga eerst binnen een paar dagen eens kijken of ze ze nog hebben en zal extra info vragen.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik hou me aanbevolen... maar ik ga ook nog wel even bij de karwij kijken. Maar als je zo'n pakje voor me koopt neem ik het zowiezo over hoor! (plus verzendkosten natuurlijk...)
     
  8. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    Bart, voor het jimmy(david) schaafje zijn de mesjes echt bij de gamma te koop.
    Ik heb ze gisteren gekocht( bij de gamma).
    Grt, adrie.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik gebruik gewoon scheermesjes in mijn "Jimmy/david" schaafje.
    Zolang je alleen balsa schaaft, vind ik dat het perfect werkt
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Zo, ik moest ook maar eens mijn collectie David schaafjes en aanverwant gereedschap (schuren, snelklemtafel) tonen. Na enig zoekwerk kwamen er nog onverwacht diverse erfstukken van vader/schoonvader tevoorschijn!

    [​IMG]

    Diverse soorten mesjes:

    [​IMG]

    De meest rechtse is van onbekende origine, waarschijnlijk geen David. Ik heb mijn gebruiksschaafje (de zilverkleurige) gemodificeerd door de nokjes in de bladhouder wat af te vijlen, zodat deze blaadjes er toch in passen.

    [​IMG]

    Opvallend verschil tussen het groene en het zilveren exemplaar: de nokjes zitten bij de groene op de body, en bij de zilverkleurige op de bladhouder.

    Bart, als je nog belangstelling hebt voor de blaadjes met doorlopende sleuf; ik heb er nog twee (en een gebroken exemplaar), en ik gebruik ze niet.

    Max.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Eens op "hobbyschaaf" gegoogeld, levert o.a. dit op: [​IMG]
    Zou dit een goed alternatief zijn? Mij lijkt het dat het blad wat steiler staat dan bij de Davidschaafjes.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2013
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Even een zijspoortje, binnen het hoofdstuk Schaven en schuren...
    Niet lang geleden vermeldde Arjan (PH-AJH) in een bouwdraadje dat hij zo'n plezier heeft van zijn Perma-Grit schuurblok. Dat bracht mij ertoe om ook zo'n ding te willen kopen. Kostte wat moeite, want blijkt nergens in een winkel te liggen; maar even googlen wil wel helpen.
    Ik heb mijn Perma-Grit schuurklos nog maar een klein beetje gebruikt, maar... hij is echt heel erg goed, ik ben erg blij met mijn aankoop.

    [​IMG]
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb de scheve uitvoering daarvan al jaren in gebruik. Werkt nog steeds erg goed.
    [​IMG]
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Max, die schaaf die jij daar laat zien lijkt mij niet echt goed. Het mes staat volgens jou erg steil, maar dan is het gat voor het mes te groot, dus dat mes zou dan eigenlijk veel vlakker moeten staan.
    [​IMG]

    Ik denk dat ik nu eigenlijk wel begin te begrijpen waarom mensen met sommige schaafjes problemen hebben. Het stellen van het schaafmes is niet gemakkelijk en luistert heel precies. Ondanks de heel goede uitleg van mijn vader (zaliger) kan ik het zo niet uitleggen hoe dat moet. Hij was timmerman/meubelmaker en kon mij heel goed vertellen hoe het instellen moet. Helaas kan ik dat op papier niet uitleggen. Misschien dat Bertus dit wel kan, hij is immers ook een meubelmaker....

    Verder zie ik dat bij sommigen getoonde schaafjes je de diepte helemaal niet kan instellen, of maar heel minimaal.
    Deze zijn dus niet in te stellen.....
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Dat valt wel mee, voor balsa heb je sowieso maar weinig nodig. Het is een beetje gepiel om het mesje over de hele breedte evenveel te laten doorsteken, maar je krijgt er handigheid in. Ik voel altijd met mijn vinger of het goed is :eek::)
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Daarnet vielen er twee en een half David mesje in de brievenbus (ja wel verpakt hoor) van Max z. Hartstikke bedankt! Natuurlijk meteen even geprobeerd. Blijkt dat de mesjes een fraktie te breed zijn voor de opening in de zool van de Jimmy. Met een klein tangetje aan weerszijden 1 mm er af gebroken en het paste. Even geprobeerd op een stukje balsa.... dat schaaft echt helemaal tof!
    Ik verheug me erop om binnenkort de voorlijsten van das Bunte Huhn hiermee in model te schaven...
    Bedankt Max!
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vandaag weer bij een Gamma geweest. Mesjes zijn onbekend.

    Heeft iemand een foto van een verpakking van recent bij de Gamma gekochte mesjes?
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Inmiddels ook weer bij de gamma (Den Haag Forepark) geweest: (namaak)schaafjes en mesjes niet meer te vinden.:(
    Heb afgesproken met de oude verpakking voor de streepjescode weer langs te gaan zodat ze in hun bestand konden checken wat de huidige status voor dit artikel is.
    Zal dat volgende week eens doen: verslag volgt, suspence stijgt:rolleyes:
     
  19. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    143
    Locatie:
    's-Graveland
    [​IMG] Hier
    is de foto,afgelopen zaterdag gekocht bij de Gamma.
    Ik heb begrepen dat dit uit het assortiment gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bedankt voor de foto. Vanmiddag weer naar de Gamma...
     

Deel Deze Pagina