Wat is een goed houtschaafje?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bdoets, 9 okt 2013.

  1. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
  2. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Met de foto naar de Gamma geweest en een stap verder gekomen. Met behulp van de code op de foto is het (lege) plekje in het gereedschapsrek gevonden.

    Het goede nieuws is dat er al 10 pakjes met mesjes zijn besteld. Deze worden over een paar dagen verwacht.

    Volgende week weer naar de Gamma.

    Wordt vervolgt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Vandaag bij de Gamma een paar doosjes mesjes gescoord!
    Voldoende voor mijn eigen voorraad.
    Volgens de klantenservice zitten ze nog in het assortiment, dus met het nummer op de foto zou je bij een willekeurige Gamma gewoon terecht moeten kunnen.
    De bijbehorende Gammaversie van het Davidschaafje staat als ''uit het assortiment'' vermeld, maar zou volgens mijn zegsman wel terug kunnen komen.
    Ik blijf er bij dat het orginele een-blads Davidschaafje (en Jimmy denk ik ook) veruit superieur is voor ons gebruik.
    het is misschien voor belangstellenden de moeite om bv af en toe op Marktplaats te speuren: ik heb er daar recent een gescoord, (die heeft in mijn gezin al een bestemming gevonden), maar ze komen dus wel af en toe te koop.
    Het blijft onnozel dat ze niet meer geproduceerd worden maar daar zal weinig aan te doen zijn.
    Ik herinner mij nog dat toen dit schaafje op de markt kwam ze letterlijk op de markt, naast de stands met wonderzeven en magische groentenraspen werden gedemonstreerd.
     
  5. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Das Bunte Huhn.

    Hallo Bart
    Komt er nog een bouwverslag van jouw hand?
    Ik ben erg benieuwd of je alles volgens de originele tekeningen bouwt
    of je hier en daar nog veranderingen, verbeteringen aanbrengt bv; iets langere romp, groter kielvlak, enz.
    Ik ben zelf langzaam gestart met de helling en andere onderdelen te maken.
    Zodat, als ik begin ook werkelijk goed door kan werken. :):)
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hee, leuk, nog een Bunte Huhn!
    Ja, heel langzaamaan komt ook bij mij het begin in zicht. Raar genoeg zijn er allerlei andere (deels ook modelbouwgerelateerde) zaken die bij mij de aanvang uitstellen. Ik wilde niet een heel uitgebreid bouwverslag maken (Hendrik heeft het allemaal al beschreven) maar wel af en toe wat vermelden of laten zien... ik dacht gewoon in Hendriks draadje aan te sluiten.
    De twee belangrijkste aanpassingen bij mij zullen zijn het aangepaste profiel (inmiddels uitgeprint maar nog niet uitgesneden), en een outrunner voorin. Ik heb niet zo erg vaak gelegenheid om een niet-gemotoriseerde zwever de lucht in te krijgen en ik denk dat het Huhn een beetje ballast in de vorm van een lipo wel aan kan...
    Ik wil het richtingsroer uitvoeren als origineel, dus als rem. Een richtingsroer voor een vliegende vleugel vind ik onzin, maar een beetje goede zwever is bij weinig wind op mijn clubveld lastig aan de grond te krijgen... dus lijkt die rem me wel zinvol.
    Een clubgenoot heeft inmiddels voor mij een hele bos latjes gezaagd op zijn precisie-cirkelzaag... dus dat staat al klaar. Ook diverse dikten triplex staan klaar.
    Hoe ben jij van plan om die latjes te buigen? Ik dacht zelf, nat maken en dan met hete lucht... alleen heb ik zo'n hetelucht-gun niet (wel een föhn maar die lijkt me niet heet genoeg). Ik hoop nog steeds dat Lidl of Aldi of Action nog een keer zoiets aanbieden voor ik er aan toe ben.
    Ach, we hebben er de hele winter voor want voorlopig is er toch geen thermiek.

    NB- ik dacht eigenlijk dat dit het Bunte Huhn draadje was. Laten we daar maar gauw verder gaan, als er wat te melden is, okee? bouwverslag-das-bunte-huhn-filmpjes-vanaf-pagina-27-a-13
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Na minstens 10 bezoeken aan de Gamma, en na het evenveel aanhoren van "is besteld"" en "komt vrijdag binnen" vandaag succes. Er waren 10 pakje met mesjes op voorraad.
    Kan nu weer een paar jaar vooruit...
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Heb je ze allemaal gekocht dan? :)
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee hoor, een mesje gaat lang mee.
    Twee pakjes gekocht voor mijzelf en twee voor iemand anders.
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb vandaag dit schaafje gevonden op zolder bij mijn Opa, en ik zou hem graag weer werkend maken.
    Niet speciaal voor balsa, maar gewoon voor algemeen werk, ik schaaf niet zo heel veel, dus dit is prima denk ik.
    Ik mis enkel het mesje, verder is hij nog in zeer goede staat.
    Weet iemand of de mesjes nog bij de gamma te krijgen zijn?
    Ik heb even gekeken, maar dit lijkt er het meest op, is er toevallig iemand die een foto heeft van het nummer waar het eerder in dit topic over gaat?

    https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-minischaaf-reservemesjes/p/B401103

    Ik kan ze uiteraard ook uit Duitsland bestellen, maar dat vind ik ook zo wat, om alleen een doosje te bestellen, maar als het niet anders is..
     

Deel Deze Pagina