Ik ga 100% met Hans mee.
Scheepsbouwers bouwen langzaam.
Schippers varen langzaam.(behalve Lex dan

Resultaat: minder schade.
Daaruit volgt: commercieel minder interessant.
Resultaat: minder nieuw scheepsaanbod.
De laatste paar Beurzen in Neurenberg hebben Lex en ik flink moeten lopen om nog een paar nieuwe schepen te zien. (behalve chinese RTR-rommel)
2012 Graupner: Laatste "bouw" - schip was een loodsbootje met 2 hydrojets.
Verder een Racing Micro Magic RTR-set inclusief 2,4 gHz zender (ondertussen ook al helemaal uitgekauwd) en verder snel spul en een aantal hele mooie schepen van de Premium Line. Prachtig, dat laatste, maar er valt niks aan te bouwen! (Ja, voor zo'n gek als ik die een geluids- en stoommodule in een Titanic meubelt...)
Robbe: 2011 laatste nieuwe schip. De "Sylt". Prachtig model van een patrouillevaartuig! Prijs, inclusief beslagset, aandrijfset en brugdetails: meer dan 1400 euro. Voor de rest: Geen scheepsnieuws.
De enige die nog wat nieuws hadden staan in 2012 was Krick, maar ook die kopen een aantal van hun modellen in het Verre Oosten in. En dat leidde bij een collega-modelbouwer tot zeer grote frustratie, omdat er een aantal elementaire zaken ab-so-luut niet klopte...
En ja, ik heb ook gelezen dat Sinsheim geen scheepsmodelbouw toelaat, maar dat daar een apart evenement voor komt. Tja... Je kunt dat ook positief opvatten, natuurlijk. De schepen namen wellicht teveel ruimte in of zo...
Wat ik erg vind is het feit dat de "opvolgers" in de scheepsmodelbouw, onze kinderen (kleinkinderen) op deze manier absoluut niet gemotiveerd worden om nog een leuk scheepje te bouwen. Die moeten het straks leren via "the hard way" zoals een aantal ouderen onder ons het ook moesten leren.
Is dat kwalijk? Ja, omdat de moderne jeugd de zaken "gisteren" in huis wil hebben en morgen wil varen. Met een bouwpakket kun je de bouwtijd enigszins verkorten, "from scratch" bouwen duurt gewoon lang.
Aan de andere kant: op deze manier hou je wel de "die hards" over. Die modelbouwers die echt de tijd in hun model willen steken.
En als ik rondkijk op een Werkschependag zie ik genoeg mooie schepen die echt niet bij Graupner, Robbe, Krick vandaan komen, maar die gebouwd zijn uit het bekende sinaasappelkistenhout... Ze zijn er best wel, die scheepsmodelbouwers, ze zijn alleen te bescheiden.
En dat laatste geldt ook voor de "aan-de-verkeerde-kant-van-het-wateroppervlak-vaarders".
Véél te bescheiden. En dat laatste meen ik oprecht.