Wat is er mis met mijn apparatuur?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PascalvO, 3 okt 2003.

  1. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Afgelopen weken heb ik nogal wat problemen met mijn apperatuur en weet niet waar het aan ligt. Ik hoop dat jullie me nuttige tips of aanwijzingen kunnen geven.
    Het probleem is dat de regelaars uit 2 vliegtuigen op een of andere manier niet regelen. Op de grond lijkt alles perfect te gaan, maar in de lucht niet. Vol gas is eigenlijk geen probleem (denk eerder dat dit meer geluk is..), maar als ik terug regel gaat de motor bijna altijd uit en krijg ik hem ook niet meer aan! Zelfs niet na een seconde of 20 uit "zweven" en dan nog een keer volgas geven.
    Als ik dan weer geland ben heb ik er op de grond geen last meer van. Dan kan ik weer "traploos" regelen.
    Als eerste trad het op bij mijn electro motor kist die een speed 600 direct heeft. De motor + ontstoring is vervangen en een nieuw accupakket. Nog geen oplossing.
    Hierna had ik een andere electro motor toestel klaar gemaakt met een speed 600 en vertraging en tot mijn verbazing trad het probleem ook hier op!
    Ik begin haast te denken dat het aan mijn zender/ontvanger combinatie ligt, dat er op een of andere manier de stuur puls niet goed wordt doorgegeven naar de regelaar/ontvager.
    Daarentegen heb ik een electro zwever met een speed 400 en die doet het gewoon prima???

    Even een gedetaileerde omschrijving mijn de hierboven genoemde 3 vliegtuigen:
    - Een electro zwever met een speed 400 + vertraging en 8 cellen 500 mAh, Multiplex pico 5/6 ontvanger, Robbe 20 A Regelaar, 2 Hitec HS 80 servo's
    Alles is een jaar of 3 a 4 oud.

    - Een electro motor vliegtuig met een speed 600 direct (8*4 slim prop) en 7 cellen 2400 mAh. Regelaar is een multiplex multicontrol 40. Multiplex pico 5/6 ontvanger, 2 Graupner C 206 servo's. Nieuwe motor + accu om het probleem op te lossen, maar geen soelaas.

    - Een electro motor vliegtuig met een speed 600 met vertraging (12*8 slim prop) en 10 cellen 2400 mAh. Regalaar is een kontronik 4001. Multiplex pico 5/6 ontvanger, 4 Hitec HS 80 servo's
    Kompleet nieuw vliegtuig. (alles, van servo's tot ontvanger)

    Zender is een Multiplex 3010.

    Alvast bedankt.
     
  2. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Als je dit probleem heb met twee setjes zou ik gaan zoeken in de zender. Probeer een en collega piloot zijn zender en of dan het probleem er ook is. Het lijk op een reikwijte probleem. Dus wat je ook kan doen is met je model weglopen en de zender met inschoven antenne testen.

    Ik denk niet dat het de regelaar is. wel heb je twee de zelfde ontvangers. Dus ook dit is nog een mogelijkheid. Maar heeft het in het verleden wel gewerkt (3 a 4 jaar zie ik).

    Succes Remco
     
  3. scoob

    scoob Guest

    zou het misschien kunnen dat de antenne van de zender of ontvanger geen goed contact meer heeft??
     
  4. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Een veel voorkomend probleem is, dat als de antenne regelmatig van de zender afgescgroefd ( en later er werr opgescgroefd wordt, het schroefje aan de binnenkant, waar mee het doorverbindingsdraadje wordt bevestigd, los raakt. Dus, even het inwendige bekijken, zo nodig de zaak weer goed bevestigen, en bijv. met Locktite of een beetje epoxy borgen. En natuurlijk je antenne niet te vast draaien en de zaak regelmatig inspecteren. Denk er aan, ëen ezel stoot zich in het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen!
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Een ezel stoot zich in 't gemeen niet tweemaal aan dezelfde steen. Maar een mens, dat stomme dier, stoot zich wel een keer of vier.
     
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Alvast iedereen bedankt voor de reacties!

    Ik begon ook al mijn zender te verdenken, maar er zijn enkele dingen die zich tegen spreken. De rijkwijdte tests met ingeschoven antenne zijn prima. De electro zwever heeft nergens last van (alledrie dezelfde ontvanger..), en als de motor afslaat is het model nog prima stuurbaar...

    Ik heb nog een 4 kanaals multiplex zender, waarmee ik 1 electro motor model mee kan vliegen omdat die geen mixers nodig heeft. Verder heb ik ook nog een futaba ontvanger, waarmee ik het ander model ga proberen met de huidige zender.

    Als dat niet werk kan ik als laatste nog een keer een zender proberen te lenen van een ander merk. Beetje vreemd, als dat de oplossing zou zijn.

    Elke aanvulling / gedachten spinsel is welkom.
    Binnenkort meer..
     
  7. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Misschien al een keer geopperd, maar heb hetzelfde gehad doordat de ontstoring niet helemaal goed werkte. Dichtbij ging het perfecto, maar op afstand werd de storing sterker dan de zender en dan nam de storing de overhand... schakelde ik dan de motor uit, dan stuurde hij nog perfect.

    Groetjes,

    Ton.
     
  8. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Storing is het per difinitie niet, omdat er alleen de motor uitvalt. De stuurfuncties en dergelijke doen het nog gewoon. Ook een afstand test laat blijken dat hij geen storing heeft.
     
  9. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Dat dacht ik dus ook. Alleen schakelt mijn regelaar uit als hij een signaal krijgt wat niet klopt, maar zal een gewone servo een beetje trillen als de storing niet echt heftig is. Dus het LIJKT of het goed gaat, maar dat gaat het dus niet... Verse ontstoring opgesoldeerd en toen vloog tie opeens ook een stuk strakker...

    Ton.
     
  10. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Een regelaar heeft een beveiliging die voorkomt dat de motot gaat lopen bij storing. Dus ik denk dat het juist storing is waardoor de regelaar in de beveiliging slaat.

    Gr Remco
     
  11. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ok, klinkt aannemelijk.

    Alhoewel allebei de condensators nieuw zijn, kan het zijn dat ze niet goed werken. Deze waren 100 micro farrat. Misschien een verkeerde keuzen bij een SPEED 600?

    Als iemand mij de "beste" oplossing geeft voor het goed ontstoren van een SPEED 600, ga ik ze beiden vervangen en dan nog een keer proberen.

    Alvast bedankt.
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    100 MICRO farad?
    Normaal is 2 x een 10 of 47 NANO farad keramisch
    Scheelt meer dan een factor 1000.

    Groter niet beter dan?
    Als je echt 100 microfarad bedoeld, dan zijn het mischien elco's en die werken niet voor ontstoring (te traag)

    Het staat vast al elders beschreven, maar voor te onstoren. 2 x 47nF van aansluiting naar huis. 100nF over de aansluitingen. Alle condensators keramisch.
    (Waardes mogen ook beetje meer of minder zijn)

    Zelf vind ik het dan prettig om er ook nog een 0.47 of 1microfarad (=1000 nF) foliecondensator over de polen te zetten.
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Vertel ik gelukkig geen ander verhaal. :)
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Zoals Harold al schreef, 100 micro Farat is heel erg veel. Op zich kan het geen kwaad omdat het in theorie beter zou moeten ontstoren. Er is echter een groot probleem met deze waardes.
    Dergelijke hoge waardes zijn (bijna) altijd elko's. Die elko's zijn van binnen opgerolde stripjes aluminium. Dat opgerolde aluminium werkt als een prachtige spoel. Een spoel en een condensator zijn elkaar tegenovergestelde. Een combinatie van een spoel en een condensator vormt een oscillatie kring. Hoe hoger de waardes hoe lager de frequentie. Op een gegeven moment kan het in de buurt komen van de frequentie van de storing van de motor als die met een bepaald toerental draait. Als dat gebeurt zal de combinatie de storingen VERSTERKEN in plaats van verzwakken.
    Conclusie NOOIT CONDENSATOREN GEBRUIKEN DIE INWENDIG OPGEROLD ZIJN! Dat betekend dat elko's dus altijd afvallen maar ook de meeste folie condensatoren.
    Harold schrijft dat hij keramische condensatoren gebruikt, dat zijn voor deze toepassingen dan ook de beste. Eventueel zijn MKT condensatoren ook bruikbaar maar die zijn meestal groter en de pootjes zitten er een beetje gammel aan.
    De waarde van de condensatoren is niet zo kritisch, 10nF tot 500nF (nano Farat) is goed bruikbaar. Een simpele vuistregel is hoe groter het stroomgebruik hoe hoger de waarde.
     
  16. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Zoals Ernst al schrijft: je hebt een mooie cascade schakeling gemaakt ;) Op zich leuk, maar niet als ontstoring. Gewoon 2x10pF van pool naar massa en dan 47pF tussen de polen is een leuk filtertje voor kleine motoren die tot 12000 toeren draaien. En dan wel de keramische nemen he... kosten bij de radiozaak max 40cent/stuk.
     
  17. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Sorry jongens, ik bedoelde eigenlijk wel NANO in plaats van Micro...

    Maar goed, vanavond is het koopavond dus even proberen bij het radiowinkeltje. Heb het liever allemaal perfect ontstoord.

    (alhoewel ik denk dat de multicontrol 40 van Multiplex aangezien zijn leeftijd niet zo'n storings beveiliging heeft.)
     
  18. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Das in principe ook niet nodig, omdat je maar aan 1 kant hoeft te ontstoren mits de kabellengte niet overdreven is...

    Ton.
     
  19. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Eindelijk is het probleempje opgelost!! Blijkbaar werkt zo'n mooie pico(5/6) ontvanger niet in combinatie met een SPEED 600 electro motor. Ik heb in 1 model een Webra en in de ander een oudere futaba ontvanger gestoken. Na een middagje vliegen en de nodige testen geen enkele problemen meer gehad. Erg vreemd. Maar gelukkig ligt het niet aan mijn zender :D
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    En het ligt ook niet aan je motoer in dit geval.

    Zal de combinatie ontvanger met regelaar zijn.
    Motor heeft daar weinig mee te maken.

    kan een stom toeval zijn, of alleen met spullen uit een bepaalde serie.

    Ik heb een pico 4/5 die met 1 jeti regelaar en 1 oude (analoge) schulze niet goed werkt (max 50 meter bereik).
    Met alle andere regelaars (ook jeti van zelfde type 8O ) wel goed.
    Een andere pico 4/5 geeft nergens problemen mee.

    Toleranties van onderdelen? Ontwerp beetje gewijzigd? Weet niet. Dit soort problemen komt gelukig steeds minder voor.
     

Deel Deze Pagina