Wat is het meest gebruikt in nederland, mode1 of mode2 ??

Discussie in 'Beginners' gestart door baksteen, 21 okt 2015.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jij wist van te voren tenminste nog dat je het ging proberen.
    In mijn geval (ik was mijn eerste besturingsset nog aan het bouwen) ging ik mee met een vriend die ik had geholpen bij de bouw (nou ja, ik had de kist zowat gebouwd). Zijn besturing was een Metz mecatron 1 kanaals, je weet wel, een keer de knop indrukken: vol links, een keer kort drukken en de tweede keer vasthouden: vol rechts. Knop los: altijd neutraal.
    Eerst een paar handstartjes om zwaartepunt en instelhoeken te checken/ bij te stellen.
    Daarna heb ik de motor gestart en langzaam afgesteld, zodat het geheel met een prutteltje licht zou klimmen.
    Klaar? Ja. Dus de kist met een rustige zwiep een handstartje gegeven. Het ding klom rustig en vloog kaarsrechtuit.
    Ik had hem bezworen niet te sturen als alles goed ging en tot zover deed hij het goed.
    Toen, hij had al tien seconden niets gezegd, 'Nou, ik weet het niet meer hoor, doe jij het maar'.
    En voor ik iets terug kon zeggen kreeg ik de zender in handen gedrukt.
    Lang verhaal > kort: Ik heb de vlucht afgemaakt en het model voor onze voeten geland.
    Toen mijn eigen model en besturing af waren een paar mislukte pogingen gedaan omdat de reikwijdte maar zo'n 50 meter was. In het aansluitende half jaar een volgende radioset in elkaar geknutseld, die op de grond wel meer dan 800 meter ver kwam.
    De volgende zomer dat model de echte luchtdoop gegeven en dat ging moeiteloos. Met een servo die de stick precies volgde was exact sturen veel makkelijker geworden....
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik heb het vliegen geleerd met hoog en rollen op de rechtse knuppel en richting en gas op de linkse knuppel.
    Het maakt natuurlijk helemaal niets uit met welke mode iemand vliegt.
    Als hij maar vliegt.

    Zoals ik de knuppels bedien komt het meeste overeen met een echt vliegtuig.
    Daar stuur je ook hoogte en rolroeren met samen een knuppel en geef je gas met je linkerhand.

    Ton
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Sorry hoor ,maar dit misverstand duikt iedere keer weer op:
    Ten eerste een modelvliegtuig is een ''echt'' vliegtuig dat echter vanuit een andere uitgangspositie wordt bestuurd dan een bemand vliegtuig. een modelvliegtuig verdiend daarom zijn eigen argumenten qua bedieningsvoorkeuren.
    Dat de besturing dan toch overeen moet komen met die van een bemand vliegtuig slaat in beginsel nergens op.
    Verder is het sturen met een stick op een doosje met elektronica voor je buik echt iets anders dan zittend achter een full grown stick.
    Verder zijn moderne sticks in het algemeen duidelijk gescheiden qua functie door de constructie stick met stuurwiel on top.
    Dit is een totaal ander manier van aanvoelen van de besturing.
    Laten we dan wel weer het voetenstuur buiten beschouwing dat dan weer tegengesteld aan de mandragende wereld op de andere stick wordt gezet.
    Gas met de linkerhand: gas wordt in een mandragend vliegtuig niet gegeven door een life handle maar door een gasstick die van stand wordt veranderd en dan vast blijft staan.
    Overigens is dit bij modelvliegtuigen nu net een bron van ellende dat we daar ineens gas als een auto willen geven.

    (ja ik weet wel: modelvliegtuigen worden dikwijls vermomd als vliegtuigen uit de mandragende wereld en dan schaalmodel genoemd, maar vliegtechnisch heeft dat geen enkele betekenis)
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, dat is ook niet altijd waar. Ken zat 1:1 vliegtuig waar je gas met rechts bediend ;-)
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Punt is: een RC vliegtuig en een 'echt vliegtuig' zijn gewoon niet te vergelijken.
    Twee dezelfde auto's kunnen toch zo verschillend zijn, links stuur of rechts stuur.
     
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Dit is een discussie waar je nooit uitkomt.
    Zelf vlieg ik mode 1.
    De meeste vliegeniers vliegen op de manier hoe het hun geleerd is op de vliegclub.
    En het is zeker aan te raden om op dezelfde manier te gaan vliegen zoals er gevlogen word.
    Anders kun je onnodig veel crashes tegemoet zien.
    Ben zelf 15 instructeur geweest en de meeste hebben best wel een tijdje les nodig voordat ze het onder de knie hebben.
    Nu is het lessen tegenwoordig wel een stuk makkelijker geworden met de moderne zenders.
    Maar het komt toch nog voor dat iemand vraagt van vlieg even een rondje wat vind jij ervan.
    Vaak moet diegene gewoon iets vertrouwen hebben in zijn eigen kist.
    En dan is het gewoon practisch als de meesten op dezelfde manier vliegen.
    Wat je wel ziet is dat diegene die met een heli vliegt vaker single stick vliegt.
    Dit omdat je dan de gehele tuimelschijf vliegt met 1 stick.
    Wat ik weleens gehoord hebt dat bepaalde figuren makkelijker te vliegen zijn in mode 2 bij een heli.
    Maar of dat echt waarheid is geen idee.
    Wat voor mij weleens lastig is is de timing voor de pitch en aileron tijdens de rol.
    Als je dan mode 2 vliegt dan heb je daar misschien wel minder last van.
    Vlieg zelf ook met heli en dat op dezelfde manier als met een vliegtuig.
    Lekker praktisch voor mij met 1 zender kan ik alles vliegen.
    Ben begonnen met vliegtuig en later ben ik heli erbij gaan doen.
    Bij ons zijn er ook die vliegen met heli en vliegtuig die in een andere stick mode vliegen.
    Heb dat zelf ook geprobeerd maar dat beviel mij niet.
    Als een heli eenmaal vliegt dan is naar mijn idee net een vliegtuig qua gedrag.
    Maar ook daar zijn de meningen over verdeelt.
    Ik kan me in ieder geval prima redden.
    Ben met een heli nou ook weer geen top vlieger maar hoef me niet te schamen.
    Iedereen heeft zijn eigen mening en is overtuigd dan zijn manier van het vliegen het beste is.
    En dat is natuurlijk ook prachtig we leven altijd nog in een vrij land.
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    En zo is het natuurlijk.

    Zelf vlieg ik mode-2 vanaf ca 1975.
    Bij modellen zonder rolroer dan wel weer richting op de rechter stick, anders op de linker.

    Heel veel later ben ik heli's gaan vliegen en dan is het wel zo makkelijk om nick & roll op één stick te hebben.
    Wat, gelukkig" overeenkomt met mode-2.

    Het valt mij wel op dat de niet mode-2-vliegers de overhand lijken te hebben in dit draadje en dat is een heel ander beeld dan wat ik heb mee gekregen in mijn "carrière". o_O
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Hier een 'mode 2' vlieger :) Nooit anders geweest in mijn geval.
    En waarom? Omdat ze er op 'mijn' club allemaal mee vliegen. No big deal hoor. Ben het gewend en wil niet anders meer ;)
     
  9. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Een heleboel argumenten, maar veruit de meeste die je gebruikt zijn óf niet correct, óf doen totaal niet ter zake. (ik zal ze niet allemaal ontkrachten, dat is me teveel typewerk)
    Feit is: wanneer een echt (in deze context wordt met "echt" een schaal van 1:1 bedoeld) vliegtuig bestuurd wordt dmv een stick of wel "stuurknuppel" (dus niet een yoke, wat de benaming is voor jouw omschrijving van '"een stick met een stuurwiel erop") dan zitten de 2 besturings assen Roll en Pitch daarop. Dus daarin lijkt mode 2 meer op een werkelijke (1:1) situatie. (En zo voelt het weldegelijk ook aan(!), ook al zit je niet "achter een full grown stick" (hierbij put ik uit eigen 1:1 én modelvlieg ervaring)

    Maar verder maakt het natuurlijk helemaal niets uit hoe JIJ je modelvliegtuig wilt besturen. Of dat dat nou mode 1 of 2 is. (of 86 of 98 als die er zouden zijn) Er zitten enige vóór én nadelen op BEIDE modes, het belangrijkste is al vaker geschetst, het is het makkelijkst om wanneer je bij een club zit op dezelfde manier te sturen als de rest. Maar als je het anders wilt doen, natuurlijk ook goed. (of het handig is is een ander vehaal)
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dan is:
    Wel heel erg makkelijk.
    Natuurlijk moet iedereen lekker zelf weten welke mode zijn voorkeur heeft .
    Dat er voor bepaalde manieren van vliegen en typen vliegtuigen er wel argumenten zijn voor de een of andere mode zonder dat dat nu de doorslag hoeft te geven mag iedereen ook voor zichzelf uitmaken.
    Ik geef alleen maar aan dat de referenties naar ''echt'' op meerdere fronten op een misperceptie berusten.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Een ander gezichtspunt:
    Ik vlieg vooral met electrozwevers, die worden meestal opgegooid. In de praktijk is het dan handig als je opgooihand en je hoogteroer/rolroerhand niet dezelfde zijn. Daar heb ik nooit over nagedacht toen ik begon (ik kocht een tweedehands zender mode 2 en vervolgens bleek bijna iedereen op mijn nieuwe club mode 1 te vliegen).
    Hoewel ik linkshandig ben voelt het voor mij het natuurlijkst om met rechts op te gooien. Maar dan moet ik vervolgens met mijn rechterhand snel naar de rechterstick van mijn zender. Vooral bij een nieuw model, of als ik net wat aan de programmering heb geprutst, is dat wel eens erg spannend. Vandaar dat ik voor mijn meeste zwevers altijd een clublid vraag om op te gooien. Zolang er maar andere leden zijn is dat natuurlijk geen probleem... (zolang het geen vliegende vleugel is met een duwprop).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116

    Ok goed dan, je vraagt er zelf om:

    "Sorry hoor ,maar dit misverstand duikt iedere keer weer op:"
    Is jouw reactie op "Zoals ik de knuppels bedien komt het meeste overeen met een echt vliegtuig.
    Daar stuur je ook hoogte en rolroeren met samen een knuppel en geef je gas met je linkerhand."
    Wat hij schrijft is volledig waar. Dus niks geen misverstand

    "Ten eerste een modelvliegtuig is een ''echt'' vliegtuig dat echter vanuit een andere uitgangspositie wordt bestuurd dan een bemand vliegtuig."
    Is niet waar. Uitgangs positie is in beide gevallen EXACT het zelfde: genoeg lift creëren om de zwaartekracht tegen te gaan en genoeg voortstuwingsvermogen om de weerstand tegen te gaan. Dezelfde natuurkundige wetten gelden voor model en "echt" vliegtuig. (Je zegt zelf terecht dat een model een "echt"vliegtuig is!) (het enige wat anders is: is de lokatie van de bestuurder, maar dit maakt voor de feitelijk besturing van het vliegtuig helemaal NIETS uit. (ook niet als het (model) vliegtuig naar je toe komt!!! Rechts rollen is ALTIJD rechts rollen, ook al komt het vliegtuig naar je toe of vlieg je inverted. (dat is goed luchtvaart Nederlands voor "onderste boven") (het "lijkt" er misschien anders uit te zien, maar is in WERKELIJKHEID toch echt niet zo!)

    "Dat de besturing dan toch overeen moet komen met die van een bemand vliegtuig slaat in beginsel nergens op."
    Dat beweert diegene op wie jij reageert ook helemaal nergens in zijn post! (lees er maar op na)

    "Verder zijn moderne sticks in het algemeen duidelijk gescheiden qua functie door de constructie stick met stuurwiel on top.
    Dit is een totaal ander manier van aanvoelen van de besturing."

    Hij had het over een (stuur)knuppel, en dan gaat het dus NIET over een yoke.

    "Laten we dan wel weer het voetenstuur buiten beschouwing dat dan weer tegengesteld aan de mandragende wereld op de andere stick wordt gezet."
    In de "mandragende wereld" zit je voetenstuur natuurlijk helemaal niet op dezelfde stick. Maar op de bodemplaat van je cockpit.

    "Gas met de linkerhand: gas wordt in een mandragend vliegtuig niet gegeven door een life handle maar door een gasstick die van stand wordt veranderd en dan vast blijft staan."
    Wat is een "life handle"? (zou overigens live handle moeten zijn, (1 letter verschil, maar is een totaal andere betekenis!) maar dan nog begrijp ik het niet). Gas stick op je zender wordt ook van stand veranderd, en blijft dan toch ook in die stand staan. (en niet dmv veer terug in middenstand wanneer je 'm los laat...)

    "Overigens is dit bij modelvliegtuigen nu net een bron van ellende dat we daar ineens gas als een auto willen geven."
    Wie zijn we? Ik ken werkelijk niemand die dat op die manier wil. Ik ken wél nieuwe model vliegers die juist de bocht besturing als bij een auto/boot willen doen. (namelijk na inrollen van het vliegtuig de stick niet terug naar neutraal omdat je bij een auto ook zolang je de bocht wil volhouden het stuur gedraaid laat...)


    "Ik geef alleen maar aan dat de referenties naar ''echt'' op meerdere fronten op een misperceptie berusten."
    Het berust helemaal niet op een misperceptie! Integendeel! (maar daar kan je waarschijnlijk pas aan relateren wanneer je zelf 1:1 vliegtuig ervaring hebt opgedaan...)

    Bottom line:
    Idd moet iedereen het lekker zelf weten, (dat had je helemaal goed! ;) )én er zitten aan beide modes zowel vóór- en nadelen.

    (Het is, ondanks dat het misschien wel zo overkomt, allemaal niet afzeikerig bedoeld, sorry daarvoor.)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Laten we het inderdaad klem even op de feiten houden, proberen irritatie uit de berichten te laten ;-)

    Kan handig zijn om toch de onderwerpen even aan te stippen. Even de verschillen van zienswijze laten zien.
    het is dan niet handig als we elkaar op de letter corrigeren..


    Maar, er steekt meer in de locatie van de bestuurder dan je denkt.
    een 1:1 toestel is links voor de piloot altijd links voor het toestel.
    omhoog is altijd omhoog, omlaag altijd omlaag. een 1:1 piloot hoeft zich geen zorgen te maken over zijn hand als hij zijn toestel opgooit.
    een modelvliegtuig is een echt vliegtuig.
    maar de dingen waar rekening mee gehouden moeten worden zijn wel degelijk anders.
    En aangezien je in jouw besturing totaal geen feedback hebt, dingen gewoon fundamenteel anders zitten dan in een echte cockpit, KUN je besturingswijze van "echt" vliegen niet vergelijken met hoe wij het ding besturen

    Wind om de vleugels hebben alle toestellen nodig.
    Alle basiszaken van het vliegen zijn hetzelfde.
    Alleen zien wij grondpiloten het ding vanaf de neus, als het ding bij landing naar links afdwaalt, moeten we wel de goede kant op corrigeren.
    Voor het toestel is dan altijd een rechtse actie nodig.. maar de piloot moet zijn beeld (toestel wijkt voor zijn zicht naar rechts) even vertalen naar zijn handen (wacht, toestel wijkt vanuit het ding gezien naar links, dus rechtse actie)

    Dat is waar gigantisch veel fout gaat in de spreektaal...
    Zelfde als iemand die in de garage verteld dat zn linkerkoplamp kapot is.
    en dat de monteur dan doodleuk vraagt of dat links is als je er voor staat, of wanneer je erin zit ;-)


    Wij hebben gewoon een paar andere dingen om op te letten, en wij als grondpiloot missen het "kontgevoel"
    Dat samen met het feit dat onze besturing zowieso altijd fundamenteel anders is dan het echte werk, geeft eigenlijk al aan dat er besturingstechnisch weinig tot geen vergelijking mogelijk is...
    Wij als grondpiloot moeten toch een complete vertaalslag maken vanaf wat we zien, tot wat we doen.
    en de mens is daarin een grappig ding.. leer hem 1 keer iets aan, al is het in het begin compleet tegennatuurlijk.. en toch komt het goed.

    zodoende is de discussie bij modellen voor mode 1 of mode 2 ook meer een gevoelskwestie, of een practische.
    wat vind je zelf prettig?
    Kunnen anderen je helpen, of heb jij een compleet andere mode uitgekozen dan je omgeving?
     
    Peter Den en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn stukje geeft kennelijk aanleiding tot misverstanden.
    Vreemd genoeg herhaal je het meeste van wat ik schrijf met instemming.
    Ik konstateer slechts dat het argument : net als in een ''echt vliegtuig'' een slechte raadgever is. en alleen maar een beetje opgaat voor de koppeling hoogte/rol op een stick. de vergelijking gaat direct mank voor de wijze van gas bedienen en het voetenstuur (contrabeweging bij 1:1).
    Je hebt wel volkomen gelijk in mijn schrijffout : het moet inderdaad live zijn in plaats van life en dat maakt het van mijn kant uit niet helderder.
    Sorry dus en bedankt voor je opmerking, en ook voor:
    QUOTE="MartinT, post: 3679745, member: 15611"](Het is, ondanks dat het misschien wel zo overkomt, allemaal niet afzeikerig bedoeld, sorry daarvoor.)[/QUOTE]
    ik denk dat het verder niet nuttig is om elkaar nog wat vliegen af te vangen, :
    Een ding echter:
    Mijn 1::1 ervaring bestaat uit duobesturing zweefvliegen, duobesturing Piper Cub en een substantieel aantal solo vluchten parapente. tevens deelopleiding cocpitsimulator (nee, geen computerprogramma maar zo een ouderwetse waar je in zit en door elkaar geschud wordt.)

    Belangrijker:
    @Student heeft een veel helderder samenvatting gepost waar ik het voor de verandering eens helemaal mee eens ben en die hopelijk minder misverstand oplevert.:)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bart! Spijker op de kop. Heb ik met de Hotliner, kippenslachterij naast het hoofd en je wil een goede afworp en direct het koppel opvangen. Motor is een schakelaar en zit bij links (hier geen verwarring)
    Mode 2 en werphand rechts... werkt niet prettig. Mijn linkerarm is geen 'werpse-arm'.
    Meer oefenen met een bezemsteel ('brooming') :confused: Of nieuw zender inleren... doe ik nu maar niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2016
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De motor aanzetten kan desnoods ook met de mond, dat is het punt niet... een ander probleempje zijn een paar vliegende vleugels met duwschroef, een kleine kan je nog (laten) opgooien zonder gas en dan pas gas geven, maar voor een 3-meter is dat niet okee. Een duwschroef op een startwagen is ook al niet fijn... Mijn electro-Flamingo red het qua power niet op de startwagen (tenzij het gras net gemaaid is).
    Vliegende vleugels brengen (bij mij) in de praktijk bijna altijd specifieke probleempjes met zich mee. Maar ik vind ze zo mooi... :)
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Inderdaad, bovenstaande vind ik altijd zo grappig klinken . Wind is natuurlijk niet het juiste begrip hier. Of kom je uit Drenthe en heb je de fietsbanden ook altijd vol met wind

    Bij een modelvliegtuig is rechts ook altijd rechts hoor! Als modelpiloot moet je jezelf altijd in de cockpit denken. Dan heb je nooit misverstanden. Dan is er qua oriëntatie geen enkel verschil met 1:1 vliegerij.

    Ik vloog vroeger altijd mode1. Toen ben ik 1:1 gaan zweefvliegen, en nu vlieg ik dus mode 2, en kan niet meer terugwennen. In mijn geval is er echt een sterke relatie 1:1 en modelvliegen. Maarja tis uiteindelijk allemaal
    Persoonlijk. En met opgooien heb ik nooit last, ook niet met duwprop kisten. Behalve bij een maidenflight, waar ik een helper laat gooien, hoef ik niet in de eerst halve seconde al aan de sticks te zitten hoor. Kist heeft genoeg energie uit de worp wat je plenty tijd geeft om je hand weer op de sticks te krijgen. Maar ook dat zal wel persoonlijk zijn

    Het niet hebben van 'force feedback' van je kist is wel een enorm verschil met de 1:1 vliegerij. Als ik in een thermiekbel netjes probeer te draaien met mijn modelzwever heb ik niet altijd de feeling hoeveel ik aan het hoogteroer aan het trekken ben. Volgens mij is die controle beter als ik die functie qua stick zou scheiden van de ailerons, mode1 dus. Maarja.. Zoals gezegd.. Ik kan niet meer terugwennen. Paar keer geprobeerd aan de kabel, maar te veel ingebakken automatismes..
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2016
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Laat dat nou net het moeilijkste automatisme zijn om bij mensen erin te krijgen :D
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoho... over een paar jaar hebben we autonoom vliegende modelvliegtuigen.
    Als het model vliegt kun je rustig modelbouwblaadjes gaan lezen, koffie drinken met clubgenoten. Knuppelen is dan niet meer nodig, veel veiliger en de modellen blijven altijd heel, minder werk voor de schadeherstel-bouwhokken en de modelbouwzaken.
    Verder controleren we het model via onze smartfeun op de neus, in VR relax-modus. Dus ook geen last meer van de zon, wind en natte neus, en als het koud is kan het sneeuwvliegen gewoon voor de pelletkachel, 'chillen' (klinkt modern) in het clubgebouw gebeuren, de vliegtuigjes al buitenspelend meer dan keurig hun F3A baantjes trekken. Als ze stevige elektra-trek hebben autonoom naar het laadstation tuffen, gelijk een stofzuiger of elektro-tuin-schaap (of Tesla). The 'new-mode'.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2016
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja zo waren er vroeger mensen die een radio in mekaar soldeerden. Die hobby bestaat ook niet meer...
    Dat vind ik zo frappant aan die quads waar je per GPS een vliegpad voor kan programmeren. Als dat werkt doe je dat een paar keer... en dan is de lol er af.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina