Wat is nou het verschil tussen ster/driehoek schakeling?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door maarten, 2 mrt 2006.

  1. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    He mensen,

    Ik zou graag willen weten wat nu precies het verschil is tussen een sterschakeling of een driehoeksschakeling bij een borstelloze motor.
    Dus:
    - schakeling x resulteerd in een grotere Torcke dan schakeling x2.
    - schakeling x2 zorgt voor een groter toerental dan schakeling x.
    - enz.....

    Ik heb namelijk wel gezocht, maar ik heb die feiten nooit echt netjes op een rijtje gezien. En zeker niet op een duidelijke manier (vind ik dan).

    Groeten Maarten,
    Alvast bedankt.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Er is al enkele keren over dit onderwerp geschreven. Met de zoekfunctie zou je die moeten kunnen vinden. Als je DIT draadje eens door leest zal je veel duidelijker worden. Als er dan nog vragen over zijn, gewoon hier stellen er komen vanzelf antwoorden op.
     
  3. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Dus hier kom ik op uit na het draadje gelezen te hebben.

    - Een driehoek-schakeling vergt meer stroom dan een ster-schakeling.
    - Een driehoek-schakeling leverd een groter koppel dan een ster-schakeling.
    - Dit stond er niet precies in, maar een van de twee moet meer toeren geven en dat zal dan wel de ster-schakeling zijn.

    Het verschil in verhoudingen, is dat bij allemaal de 'magische' wortel 3 (1.73)??

    Groeten Maarten
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    De namen zijn te verklaren als je het schematisch tekend.

    [​IMG]

    Het wordt ook wel delta en Y (of "wye") schakeling genoemd naar de griekse letter die er op lijken.

    Als je het pad bekijkt om van 1 aansluitpunt naar een andere te gaan, dan is de lengte van een been van de driehoek route ongeveer 1.7 keer zo lang (wortel(3) eigenlijk) als de route via 2 benen van een ster.

    Een motor met 10 wikkelingen in driehoek komt overeen met een motor met 17 wikkelingen in ster.
    het kan allebij, maar ster wordt het meest gebruikt.
    Bij driehoek heb je via de omweg eigenlijk ook nog een route die bij ons soort toepassingen resulteerd in een lager rendement (Soort "kortsluiting", maar dan niet zo dramatisch).

    Dit is dus de wimpele uitleg. Elektrich wordt het ingewikkeld met complex rekenen, spoelen, fluxen... Maar dat is alleen te volgen als je daarin een opleiding hebt gehad en voor modelbouw gebruik verder meestal niet van belang.

    Bijvoorbeeld:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Analysis_of_resistive_circuits#Delta-wye_transformation
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, uitgaande van dezelfde spanning en prop. Als je overschakelt van ster naar driehoek, wil de propellor √3 keer sneller lopen. Vermogen loopt op met 3e macht van toerental (of snelheid). Dus de prop vraagt √3*√3*√3 = 3√3 meer vermogen (ongeveer factor 5). Vermogen is spanning * stroom, de spanning is gelijk gebleven dus dat extra vermogen moet uit de toename in stroom komen, ongeveer een factor 5 hoger dus.

    Let op: ster of driehoek maakt niets uit voor het maximale vermogen dat de motor kan leveren, dat wordt bepaald door de afmetingen. Jawel, grootte doet er wel degelijk toe, ondanks dat mijn vriendin telkens troostend tegen mij zegt dat formaat niet belangrijk is.

    Algemeen bij elektromotoren:
    * Toerental is afhankelijk van spanning.
    * Koppel afhankelijk van stroom.

    Nee, levert een lager koppel per Ampère (= Kt) en hoger toerental per Volt (= Kv), in beide gevallen met factor √3. In 'ster' wordt de stroom 'langer/vaker' gebruikt (loopt door twee spoelen) daarom meer koppel. (Verzoek aan de elektrotechneuten hier om mij vanwege de laatste zin niet meteen aan de hoogste scheider op te knopen danwel in het betreffende schakelveld te elektrocuteren ;))

    Nee, sterschakeling geeft het laagste toerental per Volt. Zie hierboven. De spanning verdeelt zich over twee spoelen, per spoel dus een lagere spanning, spanning bepaalt toerental, dus lager toerental (Verzoek aan de elektrotechneuten .... enz.enz.)

    Ja. En √3 = tan(120) (we moffelen voor het gemak even een minteken onder de mat), hééé, da's wel erg toevallig ... maar niet heus. Kijk maar naar de takken van de sterschakeling, de hoek daartussen is 120 graden. Bij 'onze' BLDC motoren is de factor 1.80-1.85, waarschijnlijk omdat ze aangestuurd worden met een trapeziumvormig signaal in plaats van een zuiver sinus-vormig signaal. Eerder genoemde factor vijf is dus meer een factor zes.
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Kijk, dit is pas duidelijk. Was al benieuwd of het zover zou komen... Overal staat wel wat, maar dit is toch wel ff lekker duidelijk. TNX!!! :thumbsup:
     
  7. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Bedankt mensen,

    Duidelijke uitleg!
    Van de drie dingen die ik eruit gehaald had had ik er twee fout dat is dus onvoldoende :( .
    Maarja nu weet ik wel hoe het zit :D.
    Meer informatie is nog altijd fijn natuurlijk.

    Bedankt en groeten Maarten
     

Deel Deze Pagina