Wat is stoomolie?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Stinky, 8 apr 2007.

  1. Stinky

    Stinky Guest

    Ik heb me enigsins ingelezen in stoomolie, maar ik kan er helaas weinig over vinden. Ik weet dat er hier verschillende mensen zijn die dit gebruiken, dus misschien weten jullie het.

    Wat is stoomolie precies, en wat is er zo bijzonder aan dat je voor dit doel geen andere olie kan gebruiken?
    Het adres waar ik van plan was om het te kopen voor mijn machientje vroeg er 7,95 voor een klein flesje. Dat vind ik nogal veel, en ik vraag me daarom af of het niet een gewone soort hele dunne olie is oid.

    Ik zou graag wat meer informatie hebben over stoomolie.

    Alvast bedankt!
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Stink:

    Stoomolie is een DIKKE olie die de zuigers van je stoommachnie smeert. Zonder die olie draai je je machine in de soep. Vergelijk het met de olie in de mengsmering voor een brommer.
    Het gaat (in een beetje fatsoenlijke model stoommachnie) in het SMEERTOESTEL.
    Dit is een vat waar de stoomleiding vanaf de stoomketer doorheen loopt.
    In de stoomleiding zitten (in het smeertoestel) twee gaatjes.
    Door de druk in de stoomleiding wordt er wat stoom in het smeertoestel geperst. Die komt op dezelfde druk als de rest van de stoomleiding, dus door het andere gaatje wordt er wat olie in de stoomleiding geperst.
    Dat wordt (nu bloedheet en dus vloeibaar) meegenomen naar de cylinders en doet daar zijn smerende werk.
    DUNNE olie is hiervoor niet geschikt, omdat deze met de temperaturen in de stoomleiding niet goed werkt.
    Als het water in de ketel bijna op is, en je de machine moet stoppen, zit er dus meer water dan olie in je smeertoestel, wat je af moet tappen, en daarna je smeertoestel weer met olie moet vullen.
    Per ketel verbruik je slechts een paar druppels stoomolie, dus verhoudingsgewijs is het niet gek duur.

    Ik kocht mijn stoomolie altijd bij Modelbouwatelier in Apeldoorn. ( http://www.modelbouwatelier.nl/ )
    De website van deze winkel heeft zeer veel info over stoommachnines en is de moeite waard om te lezen. en de winkel is het waard om te bezoeken als je veel van stoom wil weten.

    En volgens mij de stoomolie daar wat goedkoper dan de prijs die jij noemde...
     
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Roel,
    Even ter aanvulling het smeertoestel (of lubricateur ) werkt als volgt;
    Het toestel bevindt zich in de stoomleiding van de ketel naar de machine.
    Middels een naaldafsluiter kan er een deel van de verse stoom in de lubricateur komen.
    Door condensatie wordt het water gevormd, dat dan naar beneden zakt en door het grotere soortelijk gewicht de olie verdringt.
    Het oliepeil stijgt daardoor en de olie komt dan via de naaldafsluiter in de verse stoomleiding.
    E.e.a. blijft werken tot alle olie op is, en dan dien je het geheel af te tappen.
    Maar eerst de hoofdleiding sluiten anders komt de druk vrij door het vuldopje van de lubricateur.

    er zijn meerdere varianten en smeertoestellen maar deze werkt altijd.

    mvg Rene
     
  4. Stinky

    Stinky Guest

    Ik heb een klein wilesco machientje waar ik wat mee wil gaan expirimenteren. De D10 heeft een speciaal soort van reservoirtje daarvoor. Zijn er ook andere (standaard) olie soorten die je ervoor kunt gebruiken, of is het iets heel aparts die stoomolie?

    Iig al erg bedankt voor de uitleg!
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    waarom bezuinigen op een paar euro met alle gevolgen aan schade wat in de honderden euros kan lopen.

    lijkt wel de brommer prutsers.. we voeren een brommer op met een setup van 600 euro. en dan gooien we er lidl olie in want dat is goedkoop.. met gevolg doei moterblok alles vastgenaait. en wat hebben we bespaard? -590 euro. Jippiej.

    Ik gooi er liever kwalitatief goede olie in zodat ik zeker weet dat alles goed is dan dat ik er troep in gooi. mijn brommer liep dan ook altijd op castrol tts en was alleen ontgrensd. heb er NOOIT andere olie in gehad ook al was die andere olie 5 euro goedkoper per fles.

    wat is 5 euro op een blok van een paar honderd euro?

    in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. dus ook niet voor u moter.

    safe the engine lifes use good stuff and no shit.

    zo dat lucht op :lol:

    mensen bespaar niet op het verkeerde....!
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Een flesje stoomolie voor de prijs van 3.20 Euro.
    is wat anders als wat u daar opgeef he :oops:
    En waarom zo moeilijk doen over olie :?:
    U gebruikt Stoom dus dan ook stoomolie dacht ik zo.
    Want gewone smeerolie word net een soort melk als er water cq vocht bij komt
    Waar mee de smeer eigenschappen totaal verdwijnen he
    mvg
    Frederik :D
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dank, René en Frederik voor de aanvullingen.

    En Stink: De olie op de foto van Frederik is precies de olie die ik bedoel.

    Op het verhaal van Cheetah kan ik alleen maar "Amen" zeggen... :wink:
     
  8. Stinky

    Stinky Guest

    Even een paar puntjes: Ik heb het machientje gekocht voor 20 euro, en zoveel mogelijk in orde gemaakt. Het is een beetje een sport om de totale prijs dan ook laag te houden. 7 euro nogwat voor een flesje stoomolie wat zo te zien nog kleiner is dan degene die hier net gepost is... Ik vroeg me af of mijn idee hierbij klopte namelijk: wilesco gebruikt een of andere standaard garage olie met de juiste eigenschappen, printen er 'wilesco' op en zetten een nul bij de prijs.
    Als je zou zien hoe het machientje er origineel uit zag is elke soort olie beter. In ieder geval is het dus geen blok van 100 euro, en was ik even benieuwd of er bepaalde 'standaard' garage olie soorten zijn met dezelfde eigenschappen, en of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

    Bedankt voor de hulp, ik ga eens kijken of er misschien zo'n flesje 'regner' stoomolie rondzwerft op het net. Modelbouw atelier geloof ik?
    Als er mensen zijn die hier nog ervaringen hebben met andere olien, nog steeds welkom, of het werkt of niet.
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het zou natuurlijk leuk zijn. :)
    Als je van dat goedkope machientje :er eens een foto ,van op het forum zou zetten. :roll:
    En wat de olie betreffende.
    Er is geen, vervangende olie voor dit doeleinde. :oops:
    Want je heb met hoge temperaturen te maken. :oops:
    Dus de olie :word vanzelf wel dun hoor maar het blijft zijn smeer eigenschappen wel behouden
    Wat je van de andere olieen niet kan zeggen .
    mvg
    Frederik :D :D
     
  10. Stinky

    Stinky Guest

    Hier 2 fototjes dan, ik wou wat close ups maken, maar ik heb niet zo'n vaste hand, beetje bewogen dus.
    Het apparaatje was enorm smerig toen ik em kocht, alles zat vast. De ketel was niet met gedestilleerd water gestookt en er zat nogal wat kalk in, en er was ook geen schone brandstof gebruikte, een enorme roetlaag onder de ketel dus. Helaas is de ketel aan de bovenkant iets ingedeukt, maar ik denk niet dat het echt een probleem zal zijn. Nu is het weer helemaal schoon, het machientje draait al redelijk als ik er wat luchtdruk op zet, ik heb nu nog gedestilleerd water nodig en stoomolie voordat ik em op wil stoken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik vraag me af of die prijs van 7 euri + wel klopt, ik zag ergens anders een potje met wilesco stoomolie voor 4,25. Ik denk dat ik nog eens ga kijken hoe het nou eigenlijk zit.

    Ik weet dat dit een scheepsmodelbouwforum (scrabble anyone? :D ) is, maar zoals ik verwacht had zijn er genoeg mensen die ook gewoon ervaring hebben met kleinere machientjes. Dit apparaat is natuurlijk niet geschikt om in een boot in te bouwen, maar zijn er mensen die er andere dingen mee doen dan behalve de (saaie...) speeltjes van wilesco mee aan drijven?
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Stinky
    Dan moet je maar eens kijken bij :roll:
    Verlijming en Konstruktie :!:
    Daar ben ik een stoommacjine aan het bouwen
    Op dit forum dus he
    mvg
    Frederik :D :D
     
  12. Stinky

    Stinky Guest

    Haha, mooi ding!
    Misschien maak ik ook ooit nog wel eens zo iets, eerst eens even spelen met mijn nieuwe aanwinst!
     
  13. Stinky

    Stinky Guest

    Ok, vandaag even stoomolie gekocht. Nu de 2e vraag (bij het machientje zat geen handleiding), hoeveel stoomolie, hoe vaak enz.?
     
  14. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Stinky,
    Lees mijn bericht nu eens daar heb je het antwoord.een paar berichten terug, zelfde bladzijde.

    rene
     
  15. Stinky

    Stinky Guest

    Hoi Rene,

    Omdat ik het principe nog niet helemaal duidelijk voor me had, kreeg ik het idee niet helemaal mee. Ik snap het. Bedankt voor je hulp!
     
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Stinky,
    Geen probleem hoor, misschien was ik niet helemaal duidelijk.
    Maar het voorraadvaatje kun je geheel vullen met olie en als het op is, is er nog niets aan de hand.
    Deze stoommachienes werken met zogenaamde natte stoom en niet met oververhitte (droge stoom).
    Het rendement doet er in dit geval niet toe.
    De natte stoom zorgt voor een "koelende smeerende" werking.
    E.e.a. zal echt niet zo gauw in de soep draaien hoor.
    Een paar drupjes olie op de draaiende delen en alles gaat goed.

    Er worden bij Wilesco twee typen machines gebruikt te weten:
    * het oscillerende type met de cilinder op een spiegelplaat.......deze kan door middel van een stelsel gaten en kanalen draaien
    zonder gebruik van een excentriek en schuif. In het ergste geval wordt de cilinder van de spiegel gedrukt middels de drukveer.

    * het type met een zuigerschuif (deze heb je dan zowel binnen als buitenladend) welke aangestuurd wordt middels een
    excentriek.
    Bij Wilesco is deze binnenladend d.w.z. de verse stoom komt aan de binnenzijde van de schuif middels de kanalen bij de zuiger.
    aan de buitenzijde van de schuif heerst de afgewerkte stoom.

    De excentriek zorgt voor de benodigde slag voor de schuif...........de schuif zorgt voor de stoomaanvoer voor en achter de zuiger.
    tevens zorgt hij in de tussentijd voor afvoer van de afgewerkte stoom.

    De excentriek bij Wilesco is van het slippende type.
    Deze is los (schuifend) op de as bevestigd en kan zo zorgen voor het voor en achteruit draaien.

    Wil je nog wat weten..ik hoor het wel.

    mvg Rene
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Reservoirtje volspuiten, machine laten draaien.
    Nu komt er uit de uitlaat stoom met een geel/bruin achtige smurrie, dat is de stoomolie vermengt met water.
    Zodra de uitlaat stoom schoon wordt, er komt dus geen smurrie meer mee dan wordt het tijd om opnieuw te smeren.

    Rene, kom je nog naar Leek dit jaar.

    van gezicht kennen we elkaar waarschijnlijk wel alleen nog nooit een praatje met elkaar gemaakt.
    Ik kom als het allemaal goed gaat met een clayton undertype steamwagon, rijdend.

    Gaat de locomotief of de trekker mee met jou ?

    Stoomolie, niet bij een garage te koop.
    Ik heb zelf een vat van 25 liter van Shell gekocht, Valvata J460.
    Goed spul en smeer mijn zuigers en schuiven prima, en de schoorsteen ook (vette uitlaatstoom).
     
  18. Stinky

    Stinky Guest

    Dankjewel voor de tips!

    Rene:
    Zoals ook op de foto te zien heb ik er eentje met een stoomschuif. Ik weet enigsins wat van stoommachines af, ik had deze gekozen omdat deze dubbelwerkend is, en daarom als ik het goed heb ook iets meer vermogen heeft.

    Ik wil nog wel wat meer weten: ik weet even niet helemaal wat het verschil is tussen binnenladend en buitenladend. Het zou kunnen zijn dat ik meteen denk 'o ja' als je het uitlegt, en zo niet, in beide gevallen weet ik weer wat meer.

    Is Valvata J460 een universeel nummer oid, of heet dat overal weer anders?
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Type op google maar eens in Vlvata J460, het is in ieder geval van Shell.

    maar ik zou een klein potje kopen bij het modelbouw atelier Apeldoorn of zo.
    Of op bezoek komen tijdens de stoomdagen in Leek - Groningen met Hemelvaart en daar een flesje aanschaffen.

    Daar rijd, vaart van alles op stoom, op de weg, op het spoor, stationair, noem maar op.

    Ik zou voor enkel een D10 geen vat van 25 liter kopen, maar gewoon de vakhandel opzoeken op het gebied van miniatuur stoommachines.

    De schuif van wilseco is nogal een speciale, maar deze vodoet volgesnmij aan de aanduiding " binnenladend".
    Wilsco gebruikt in hun schijf meerdere kanalen voor de aan/afvoer van de stoom, bij "normale" stoommachines is de schuif niet zo ingewikkeld.

    Als de stoom aan de buitenkant van de schuif naar de stoompoorten kan dan is deze buiteladend.
    Blijft de stoom aan de binnenkant van de schuif en loopt de uitlaat via de buitenkant dan wordt de schuif binnenladend genoemd.
    Wilesco gebruikt zuigerschuiven, dit zijn rond schuiven waar de stoomdoorlaten in zijn aangebracht, meestal zijn zuigerschuiven binnenladend, dan hoeft de pakkingbus van de schuifstang niet zo zwaar te zijn omdat hier alleen maar de afgewerkte sttom langs gaat. zie http://www.stoomsloep.nl/doorsnede_tekeningen/cilinder1.jpg
    De zuigerschuif kent geen problemen met wrijving door stoomdruk, zie bakschuif hier onder.
    Maar om af te stellen zijn ze wel vaak wat lastiger en zijn zuigerveren bijna altijd noodzakelijk (bij wilesco zorgt de olie met stoom voor de afdichting).

    Vaak hebben stoommachines een zogenaamde Bakschuif zie:http://members.home.nl/plimpens/tractor_bestanden/image027.gif

    De bakschuif is relatief makkelijk te maken en af te stellen, maar geeft nogal wat wrijving bij grotere schuiven en stoomdrukken.
    het is namelijk nogal een oppervlak per cm2 en als daar 6 bar druk op staat is dat 6x het oppervlak in cm2.

    Maar in het miniatuur is dit niet echt aan de orde.
    De bakschuif is eigenlijk altijd buitenladend.
     
  20. Stinky

    Stinky Guest

    Hoi John,

    Ik ga eerst eens kijken hoe snel dit kleine flesje wat ik heb op gaat, en te zijner tijd kan ik altijd nog besluiten om meer te kopen.
    Heel erg bedankt voor je uitleg, erg interessant! Ik woon hier vlakbij het Nederlands Stoommachine museum (Medemblik, groningen is dus ietwat ver weg), en heb een ledenpas dus kan binnenwippen wanneer ik wil. Ben afgelopen maand al 2x geweest, maar denk dat ik binnenkort nog eens een keer ga om te kijken hoe het binnen en buitenladend in het groot wordt toegepast.
    Ook zal ik de schuif uit m'n model er eens uithalen om te kijken hoe die zit.

    Groeten Micha
     

Deel Deze Pagina