Wat kunnen we met het MBF

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 13 dec 2015.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Allereerst welkom aan al die (outdoor) Vrije Vlucht vliegers die tot nu toe nog geen gebruik gemaakt hebben van dit MBF.

    Hoe het MBF werkt, welke soorten topics er zijn, hoe je jezelf kunt aanmelden, hoe je een bericht plaatst en hoe je automatisch door het MBF gemaild kunt wordt indien er iets in een topic komt waar je in geïnteresseerd bent (een abonnement op hebt) heb ik reeds via de mail.en EMFF ( Electronisch Magazine Free Flight) toegelicht.

    Wat kunnen we met het MBF?
    Nou...wat vele duizenden modelbouwers al jaren doen:
    - een leuk stukkie schrijven opgeleukt met foto's etc over waar je mee bezig bent of wat je beleefd hebt.
    - gewoon lekker surfen op het MBF en lezen wat een ander geplaatst heeft en daar al of niet op reageren.

    Maar we kunnen meer doen:
    We kunnen enkele "vaste " topics gaan maken en die van een sticky laten voorzien zodat zo permanent bovenaan in de rubriek staan. Ook hebben we de mogelijkheid om een topic "op slot " te laten doen zodat het een soort "dienst mededeling" wordt waar je dan niet op kunt reageren.Heb je dan bv een "abonnement" genomen op dat topic (aanklikken "topic volgen") dan wordt je automatisch geïnformeerd zodra de opsteller iets toevoegt.

    Een paar voorbeelden:
    - stel dat de SCVV een topic maakt met "Evenementen Kalender" (en bv aangevuld met een verwijzing waar de Vrije Vlucht happening plaatsvinden dus even omschrijven waar het terrein is gesitueerd) dan vragen ze de Forum moderatoren er een sticky en een slotje aan te koppelen.
    Nu staat de Evenementen Kalender dus altijd bovenaan.

    - stel de SCVV maakt een topic : "Selectie en competitie uitslagen" ( weer met sticky en slotje) dan staat die altijd als tweede. Ook dit is dan een "dienst mededeling" wat je kunt lezen maar niet op kunt reageren.

    - een leuke derde topic ( met sticky maar GEEN slotje) zou bv kunnen zijn: " Evenement aankondigingen en uitslagen"
    x) Iedereen die wat organiseert kan er zijn bijdrage ( oproep/ reminder) in zetten
    x) de organisator kan vragen cq mogelijk maken dat je jezelf opgeeft voor de happening en er ontstaat dan een overzicht wie er mee gaan doen
    x) en na afloop van het evenement kan de organisator een verslagje ( natuurlijk met leuke foto's) plaatsen.
    x) maar een ieder dus ook jij kan in dit topic zijn evenement belevenissen schrijven.

    En vervolgens staan er dan alle "privé" topics zoals we dat nu reeds kennen.

    We hebben in de afgelopen maanden vaak gesproken over het specificeren van een "standaard" klassen voor zweef en rubbermotor modellen, de leuke E-36 inch klasse doet zijn intrede, hoe kunnen we vintage kisten en andere non FAI klasse modellen en bv RC assist Vrije Vlucht kisten integreren in de evenementen enz enz. Kom op jongens....start een topic en laat ons mee genieten.

    Maar er is nog meer denkbaar...stel dat we meer aan PR gaan doen en bv de Forumleiding vragen éénmalig in rubrieken waar mogelijk Vrije Vlucht geïnteresseerde modelvliegers opereren een verwijzing naar de Vrije Vlucht rubriek te plaatsen...in Modelvliegsport van de KNVvL een artikel plaatsen met link naar het MBF Vrije Vlucht deel...kortom the sky is the limit.





    Groet,

    Henk
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Heel goed dat dit geschreven is, ik verheug me nu al op de uitkomst!
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Henk,

    Wat ik gisteren al aangaf lijkt het me erg leerzaam om ook bouwverslagen te zien. De vrije vlucht vliegers zitten redelijk versplintert over nederland. Als ik aan de hand van wat foto's en uitleg, bepaalde technieken zie, zal het makkelijker zijn om dit ook te gaan proberen. Zelf heb ik voor indoor wat bouwverslagen geplaatst waar hopelijk mensen wat van opsteken.

    Vooral de basis lijkt me erg belangrijk.

    Bernard
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Helemaal mee eens, Bernard. Gelukkig ben je zeker niet de enige die hier bouwverslagen heeft geplaatst. Maar die van jouw zijn wel heel mooi stap voor stap.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ondanks tekst en uitleg over hoe in te stappen op dit MBF ( o.a. via EMFF) bleek gisteren weer ( op de KNVvL vliegers vergadering) dat er nog (te)veel VV vliegers zijn die koud water vrees hebben. Er zijn er al meer die een kijkje nemen maar daar ben je er nog niet mee....

    Een paar gehoorde opmerkingen:

    - Er staan zoveel rubrieken (forums en subforums)

    Antw.: Klopt!! Maar dat kun je naar eigen smaak inrichten wat je op de home page wilt zien.

    - Moet ik steeds kijken of er een bericht is?

    Antw.: Mag...kan...maar hoeft niet. Je kunt je "abonneren" op een hele rubriek ( bv Vrije Vlucht) En je kunt je "abonneren" op een bepaalde topic in een rubriek. Heb je dat gedaan ( en daar ook nog aangevinkt dat je een e-mail wilt ontvangen zodra er iets nieuws verschijnt) dan wordt je op je wenken bediend en ontvang je een e mail dat er nieuws is van het front en kun je een blik gaan werpen.

    Nu kan ik hier wel uit gaan leggen welke knopjes etc dat zijn maar wanneer je geen account hebt ( je aangemeld op het Forum) dan zie je die knoppies niet. Dus...eerst aanmelden!!.

    Heb je na het aanmelden nog wat hulp nodig stuur me gerust een bericht via de "start een conversatie" ( persoonlijk bericht) functie van het forum of ....wanneer je nog niet aangemeld bent cq je hebt de "conversatie functie" nog niet onder de knie...gewoon een ouderwets e- mailtje... hvhberkum (ad) alice.nl, en dan komen we er samen in no time uit.

    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2016
    waa01 en BastiaanD vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...we hebben een leuke vraag van een nieuwkomer:
    Hoe kan ik de homepage naar eigen smaak inrichten?

    Indien je aangemeld en ingelogd bent ( en je kunt altijd ingelogd blijven en hoeft dat dus niet bij ieder bezoek te doen) dan zie je rechts boven in je scherm:
    - je naam of pseudoniem
    - postvak in
    - meldingen

    Dirigeer de cursor naar je naam...
    Nu verschijn er een "pop up" scherm met persoonlijke instelmogelijkheden
    Rechts onder staat de tekst; "verberg (sub) forums" en klik er op

    Ahha...nu zie je een overzicht van alle forums en subforums en je kunt aanvinken welke je niet meer op de homepage wilt zien.
    Probeer het maar eens en je kunt het altijd weer aanpassen.

    Er zijn rond de 120 forums en misschien wil je er maar 10 of 20 of zo op de homepage zien...maakt het wel zo overzichtelijk!!

    Succes!!

    Groet,

    Henk

    Ps door op je naam te klikken ipv alleen er op te gaan staan zie je nog meer....
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2016
    BastiaanD vindt dit leuk.
  7. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hallo H enk(e),bedankt voor je uitleg.
    Heb nog een vraag : hoe kan ik bv. jouw topic Bleriot van 18 bladzijden in een keer opslaan op mijn Pc ? (http://www.modelbouwforum.nl/threads/those-magnificent-man-in-their-flying-machines.227565/page-18) page1-18 geeft fout melding.
    Is daar een truc of Instelling voor nodig ?
    Zou wel prettig zijn om later met deze backup , het Offline te kunnen lezen/genieten.
    Mvg. xat
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi,

    Off line bekijken lukt mij ook niet...
    of je slaat je hele zaak op als html maar daar schiet je niets mee op want dan heb je nog steeds internet nodig om het te bekijken...of je kopieert het en zet het op Word...maar dan neemt het kopiëren de afbeeldingen weer niet mee.

    Doe het volgende:

    Ga naar de laatste bijdrage van het MMatFM topic....druk de meld toets in ( links onder) zet in de pop up wat je wilt en verzend het. Je vraag komt nu bij de MBF forum leiding terecht en zij kunnen je ongetwijfeld het geheim verklappen.

    Groet,

    Henk

    Bedankt voor het lezen van de topic en nog veel leesplezier....
     
  9. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste Henk,
    Ondanks de 120 forums hier mis ik een beetje de Vintage/antiek categorie
    Voor oude modellen waar VV misschien ook wel iets mee heeft
    Er is geen SAM (http://www.antiquemodeler.org) chapter meer in Nederland, jammer
    Maar hier op het mbf zijn er verschillende toch mee bezig
    Ik heb Robert de moderator ook al zoiets gevraagd, maar weet niet of er aniemo voor is
    Dus hoe maak ik een subforum?
    gr
    Kees
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi initiatief!!!

    Voor het maken van een sub form heb je extra rechten nodig ( kan ik als verslagschrijver ook niet).

    Zal toch via Robert of misschien nog beter Martin ( Burp) moeten.

    Groet,

    Henk
     

Deel Deze Pagina