Wat lees ik op de accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kez, 4 feb 2016.

  1. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Na de sticky's van Ernst, Bertus en Jorien zo ongeveer van buiten te kennen, blijf ik toch met een paar vraagjes zitten. En voor mijn eigen zekerheid omdat ik nu eenmaal twijfels houd..beter vragen dan, he...risico lopen of met onduidelijkheid blijven zitten.

    1. Hoe weet ik of een accu 1p is of 2p?
    Op mijn hyperions staat alleen maar 2S. Bij de produkten op hobbyking staat er soms alleen 2S, soms 2S2P en soms 2S1P. Allen zijn dan 7,4V.
    Nu weet ik wat "in serie" en "parallel" betekent. Tenminste, in de basis. Dus ik neem aan dat ik tijdens gebalanceerd laden kan zien of mijn lader 2 of 4 cellen registreert, klopt dat?
    Maar ik moet dat toch ook kunnen weten als ik een accu wil kopen...terwijl het niet er bij staat? Of moet ik ervan uit gaan dat als er niks bij staat (oftewel alleen maar 2S) het dan altijd 1P is?
    Dan vind ik het vreemd dat ze bij het zelfde merk toch vaker wel 1P erbij zetten!

    2. Indien er op een 2S (of beter gezegd 2S1P) accu 10C staat , dan is dat bedoeld voor beide cellen. Bijv. 2S 1000mAh betekent dan max 10A, klopt?
    Als ik dan een 2S2P 1000mAh accu heb en er staat op 10C, geldt dat dan ook of moet ik dan zelf "berekenen"
    dat het om 2 x 10C gaat, dus 20A?

    3. t Zelfde geldt voor het aantal mAh, moet ik ervan uitgaan dat dit dan ook voor het totaalpakket geldt en niet in het geval van een 2P nog eens 2 x zo veel wordt?

    4. ik heb mijn oog op deze accu laten vallen. Uiteraard vanwege t hoge aantal mAh en de prijs.
    Maakt het iets uit of ik nu deze koop of een gelijkwaardige maar dan een 2P? Afgezien dan van het gewicht en volume.
    Ik ga er dan vanuit dat de C-waarde en het aantal mAh voor het totaal pakket geldt zoals ik hierboven vroeg.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16224__ZIPPY_Flightmax_8000mAh_2S1P_30C.html

    Hoop dat alles duidelijk is
    En nu moet ik t hondje gaan verzorgen...

    Dioz...
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Als er alleen 2S op staat dan is het in feite 2S1P.

    10C wil zeggen dat er 10x de capaciteit aan maximale stroom mag lopen. In jou rekenvoorbeeld is dat; 10x 1000mA= 10Aaan maximale stroom dus.

    De lipo's van HK zijn redelijk te noemen. Maar verwacht geen nieuwe Ferrari voor de prijs van een Nissan Micra.
    Ik gebruik wel lipo's van HK maar de kwaliteit is voor in mijn duikboten niet belangrijk omdat ik geen mega-stromen uit mijn lipo's vraag.

    Hans
     
  3. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Klopt, ik heb wel ervaring met turnigy accu's. Ik verwacht ook niet top maar voor de prijs kun je dat wel riskeren. Bij mijn vorige 4 was er 1 die al snel niet meer goed balanceerde. maar toch nog lang plezier van gehad.
    Bij mij zijn ze nu bedoeld voor 2 jetbootjes..
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Zelf ga ik er van uit dat als er niets bij staat het een 1P (1 cel parallel) is. Als je dat zo schrijft is dat feitelijk onzin en daarom laten ze dat meestal weg.
    Daar komt bij dat het eigenlijk info is waar je weinig aan hebt. Als je twee cellen parallel zet is dat voor de gebruiker feitelijk één cel geworden met een grotere capaciteit.

    Dat klopt helemaal.

    Op zich klopt dat maar alleen als je zelf een accu in elkaar soldeert. Als je een kant en klare accu koopt en daar staat op dat de capaciteit 1000mAh is dan geldt dat voor de hele accu. Die accu kan opgebouwd zijn door twee 500mAh cellen parallel te zetten maar eventueel ook 4 cellen van 250mAh parallel.
    Tegenwoordig zal dat laatste zelden meer voor komen want men is heel goed in staat om cellen met een grote capaciteit te maken. Het nadeel is wel dat de inwendige weerstand van die cellen met een grote capaciteit meestal hoger is. Dus voor een accu die heel veel stroom moet gaan leveren kan je soms beter kiezen voor een accu met meerdere cellen parallel. De inwendige weerstand daarvan is duidelijk lager.

    Dat klopt helemaal, er staat 8000mAh 30C op en dat geldt voor de hele accu! Deze accu kan dus een spanning van 7,4V nominaal en een stroom van 240A leveren.
    Dat is ruim 1700Watt, bepaald niet misselijk. De vraag is of dat in de harde werkelijkheid ook gehaald zal worden. Persoonlijk zou ik die accu maximaal tot zo'n 15C, heel misschien 20C belasten.
     
  5. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Dankjewel Ernst,:worship:

    Helemaal duidelijk!!

    Dus bij een gelijkwaardige capaciteit wint een 2p het dus "altijd" van een 1p qua rendement?
    Ik zal nu niet verder vragen over het waarom, waarschijnlijk toch te ingewikkeld voor me, hoewel ik verdorie nu wel brand van nieuwsgierigheid. Je zou kunnen zeggen:" Dan koop je eens een boekje erover of zo!" maar helaas werkt dat niet voor me.. want daar kan ik geen vragen aan stellen.

    Maar die verlaagde weerstand moet je dan natuurlijk wel weer afwegen tegen het verhoogde gewicht neem ik aan, bv bij vliegen. Hoeven we verder niet op in te gaan..is voor mij nu niet zo belangrijk.

    Wat wel belangrijk is...ik heb altijd met setjes van oa. traxxas,axial en castle gereden, dus ik hoefde niet te weten hoeveel stroom de motor trok. Meestal was dat ook wel ergens terug te vinden.


    Nu....ben ik vaker motortjes tegen gekomen waar niks opstaat. Zou niet weten hoe ik dat dan moet berekenen, maar ik ga me daar dadelijk eens over buigen.

    Waar de C-waarde van de accu aan moet voldoen begrijp ik, Nu moet ik nog eens uitzoeken hoe dat werkt met motors en regelaars. Die 3 moeten ja op elkaar afgestemd zijn wat betreft stroomsterkte/verbruik...

    Ik kan nu niet eens de vraag formuleren, schrijfconcentratie op denk ik; volgende x dan maar weer proberen.
    Ik ga eens gegevens opzoeken bij hobbyking, daar heb ik tenminste wat te vergelijken en daar staat volgens mij wel de meeste info./..hoop ik/.

    :beer:
     
  6. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    gedeleted
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2016
  7. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Om een beetje rust te bewaren hier...heb ik de vorige post gedeleted. Ik ga eerst nog eens goed door mijn eigen vergelijkbare post uit 2010 struinen. Die had toen ook al genoeg onrust ed. opgeleverd, dus dat moeten we nu anders aanpakken...


    Laterzzzzz..
     
  8. roi.waters

    roi.waters

    Lid geworden:
    13 jan 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    DE
    2p accus zijn niet per se better. Mest zijn 2p accus met deselfde mAh zwarder. En 10c 1000mAh accu kan as 2p en as 1p 10A leveren en niet meer.

    Gesendet von meinem YOGA Tablet 2-1050F mit Tapatalk
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Een 2P accu is per definitie niet beter dan een 1P accu, dat klopt helemaal. Cellen van meer dan zo'n 3000mAh konden niet zo zwaar belast worden. Vaak hielt het bij 10C of zo iets al op. Daarom waren veel accu's met een hoge capaciteit vaak 2P accu's. Helaas zijn die inderdaad zwaarder maar nu zijn de fabrikanten in staat om cellen te maken met een grote capaciteit die heel zwaar belast kunnen worden. Cellen van 8000mAh en een belastbaarheid van 25C zijn echt niet bijzonder meer. Dat was een aantal jaren geleden wel anders.
    Nu zijn er al 1P accu's te koop met een capaciteit van 20000mAh welke belast kunnen worden met 10C. Dat lijkt niet veel maar het is toch 200A! De accu's meer meerdere cellen parallel zullen waarschijnlijk wel een lagere inwendige weerstand hebben maar als je uit die 1S accu al 200A mag trekken zal dat wel meevallen. Dan zal je met een 20000mAh 2P accu misschien 300A mogen trekken of zelfs 400A maar waar heb je dat nu voor nodig? Dat kunnen de meeste kabels en connectors niet eens aan!

    Zoals ik al schreef dat was een aantal jaren geleden anders, als je toen een 20000mAh accu had was dat nagenoeg altijd een 2P of zelfs een 3P accu. Die konden toen misschien inderdaad ook wel 300A leveren maar nogmaals, waar heb je dat voor nodig? Er zullen maar heel weinig modellen zijn die zo veel stroom nodig hebben. Misschien gedurende heel korte pieken maar niet voor minuten achtereen.
     

Deel Deze Pagina