Wat nu met F3J na het Peter Zweers, Pascal van Ool & Co tijdperk?

Discussie in 'F3J' gestart door Alpha21, 22 aug 2016.

  1. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Ja zo iets , heb al drie jaar een bubble dancer van Mark Drela !!
    En heel veel plezier mee !
    Thermal instinct van Hoellein ook een optie.
     
    A B vindt dit leuk.
  2. JLSoes

    JLSoes

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Noord Holland
    Als relatieve beginner paar observaties:

    - grote gap tussen wedstrijd nivo en nivo van "recreatie vliegers" . Bij de toppers is een snelle start cruciaal, terwijl de rest als struggled met thermieken en doellanden. Sterker nog, die wachten even totdat de toppers gestart zijn om mid air te voorkomen. Misschien idee wedstrijden te regelen voor lagere klasse F3j met aangepast reglement, eventueel stuk coaching erbij?
     
    A B vindt dit leuk.
  3. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Is naar mijn meining ook nodig , de modellen die wij noemden brengen dit al met zich mee!
     
    A B vindt dit leuk.
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    euh... F3J zit in moeilijk vaarwater, de oplossing hiervoor is om nog een sub-klasse in het leven te roepen?
    Daarnaast denk dat er een hoop mensen zijn die veel plezier hebben in een model maar moeten daarvoor allemaal sub-klassen komen?... lijkt me niet met het beperkt aantal deelnemers.

    Een aangepast reglement maakt het aanhaken bij de (sub) toppers die dan meedoen een stuk lastiger. Meevliegen en een goede coach zoeken lijkt me beter. Wanneer het seizoen vordert en je merkt dat je afstand aan het inlopen bent helpt voor je motivatie en dit mis je als je in 'een beginners klasje' vliegt. Op het moment dat je daar goed meedoet en je stapt over naar de 'grote jongens' krijg je weer een tik op je neus met het risico dat je dan afhaakt. Daarnaast lijkt me het opdelen van het beperkte aantal deelnemers ook niet zinvol. Daarentegen is er nu voor de middenmoot ineens wel een fly-off in zicht!

    De grote jongens en het beginners klasje is uiteraard niet zo bedoeld maar als voorbeeld. Ik hoop sowieso dat de intentie van deze post als bedoeld overkomt maar daar komen we vanzelf wel weer achter... :p

    Wanneer het argument dure kisten genoemd word als drempel.. F5J is zeker NIET goedkoper en er is redelijke kans dat er binnenkort wat F3J aanbod los komt wat het instappen vereenvoudigd en voordeliger maakt.

    Ik heb dit jaar vooral stijd met mezelf en mijn kist geleverd en voelde me in het geheel niet gehinderd door het feit dat er medevliegers waren die wel kunnen vliegen en hun spullen in orde hebben. Start ik toch lekker 2 seconden later? winnen doe ik toch niet.
    a) ik vind het rustiger later te starten
    b) hinder ik niemand die wel voor de overwinning bezig is.

    Voor mij is Losser de laatste keer F3J (gepland) ivm blijvende lichamelijke beperkingen na een ongeval. Anders had ik zeker volgend jaar mijn steentje bijgedragen om de klasse te laten voortbestaan. Wel met de kanttekening dat ik dit jaar met veel plezier slechts een invaller was...

    Tot komend weekend!
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
    soarer en Alpha21 vinden dit leuk.
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik vind de ideeën goedbedoeld en gezien de zeer waarschijnlijke afkalving van F3J zeker nodig om nog een redelijk aantal deelnemers te houden en liefst nieuwe deelnemers aan te trekken.
    Echter (eventjes in mijn rol van subcommissie), F3J is wat het is en de regels zijn internationaal vastgelegd. Daar kan in op puntjes van afgeweken worden, maar als je daar te ver ingaat dan verlies je het stempel F3J en dus tevens het predikaat "NK" en KNVvL erkenning/steun. En dan vermoed ik dat om die reden er nog wat meer piloten F3J verlaten.

    Een idee dat vorig jaar geopperd is op de jaarvergadering is om de ploegen beter te mengen: enkele ervaren rotten met minimaal 1 mindere topper/beginner. Deel uitmaken van een ploeg schept dan wel weer de nodige inzet & materiaal.
     
    soarer vindt dit leuk.
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Nu dit draadje zo'n twee weken loopt wil ik even mijn gedachten delen en de alternatieven benoemen, modelzweefvliegen is mijn ding en daar beleef ik plezier aan. De wedstrijden zijn meer een uitdaging om goed en nog steeds beter te leren omgaan met het model en alle elementen, enkel trainen (wat een rot woord) gericht op de wedstrijden is het dus niet en dat geldt voor (bijna) alle Nederlandse F3J vliegers. Daarom hebben in NL ook geen "echte" F3J toppers.

    F3K of DLG : is een aantrekkelijke "pure" vorm van modelzweefvliegen, echter ik vermoed persoonlijk snel fysieke (rug)problemen van al dat slingeren. Valt dus af voor mij.

    RES: idem een aantrekkelijke "pure" vorm van modelzweefvliegen en goedkoop. maar als je bij 5m/s wind niet meer fatsoenlijk kunt vliegen dan vallen er wel veel vliegdagen uit in Nederland. Is dus niet het alternatief voor mij.

    3meter RES: "Fladderbakken" met hetzelfde nadeel als RES, Is dus niet het alternatief voor mij.

    F3B : Heel interessant allemaal, maar voor mij een beetje "overdone" met die speed vluchten. Ik vlieg liever van lage hoogte een thermiekbel uit. Is dus niet het alternatief voor mij.

    F5J : komt het dichtst bij F3J, zonder de "scherpe" kantjes zoals de starts met veel power en de precisie van de landingen. Kosten liggen wel hoger per model en hoe hard gaan de ontwikkelingen komende jaren ? Het is een alternatief zeker !

    F3J : Voor mij nog steeds aantrekkelijk, als er geen ambitie meer is voor EK en WK kan ook het "format" F3J verder losgelaten worden, zeg maar F3J-light. Aan de andere kant is de dynamiek van het huidige F3J ook zeker uitdagend.

    Als je net zoals ik modelzweefvliegen als passie hebt, dan wil je uiteindelijk ook met het betere materiaal vliegen, kosten waar vaak over gesproken wordt vallen best mee als je het in de verhouding ziet tot het vliegplezier die je kunt hebben. Ervaringen delen ....... graag, maak een afspraak en kom gerust een dag of vaker meevliegen en we gaan je helpen.
     
    bobt, bgo en Alpha21 vinden dit leuk.
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Hi Bob - deze vind ik een reactie waar ik me helemaal in kan vinden! Ik vlieg nu zelf al 5 jaar mee met F3J en raak stilaan in de middenmoot. Als je als beginner die 10 min zeker weten nog niet kunt volmaken, dan start je idd maar 4 sec later - dat maakt op je vliegscore toch niets uit, maar het is wel een stuk veiliger. Maar ik heb jaar na jaar mijn niveau wel beetje bij beetje weten te verbeteren (van Zondagsvlieger tot Zaterdagvlieger ;)) en heb dankzij die competitie mijn grenzen verlegd. Stapje bij stapje kom je verder en ik haal ook al een pak voldoening als ik bijna een keer een duizend vlieg (maar nu nog net niet ...). De lol is er voor mij niet minder om
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
    bobt vindt dit leuk.
  8. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Graag gedaan, dit was ook een welgemeende en serieuze reactie, iets wat de klasse recht op heeft!
     
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Toch maar ff je signature veranderen dan voor komend weekend?
    Oh jee, ik doe mee met F3J :yes:
     
    bobt vindt dit leuk.
  10. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Wat mij betreft een goede optie Hans. Ik vind de RES klasse erg leuk, alleen is de 2 meter RES klasse wel ERG eenvoudig als je F3J/F5J gewend bent. Misschien ie een Bird of Time klasse met remkleppen wel een leuk idee. Iedereen het zelfde model, het komt op de kunsten van de piloot aan en niet op andere factoren. Ik wil niet zeggen dat de dikste portemonnaie wint, dat zou kwaad doen aan de kwaliteiten van de Peters en de Pascals, maar als je niet investeert in de betere/modernere kisten kan je het echt we schudden.

    Volgens mij zijn de verbindende factoren van de mensen die deze sport leuk vinden groter dan de onderscheidende. De sfeer onderling, de lol van t vliegen en het competitieve element, teamsfeer versus solo etc. Als we t betaalbaar kunnen houden zodat ook andere mensen kunnen en willen instappen heb je volgens mij een winnaar.

    Gewoon NK regels verzinnen op basis van consensus en maling hebben aan FAI. Hou t klein en Nederlands (Belgisch) anderen mogen best aanschuiven, maar waarom zouden we ons altijd naar anderen richten ?
     
    bgo vindt dit leuk.
  11. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Klopt Fred , ik ben het helemaal met je eens .
    Het hoeft niet hoog efficiënt te zijn om veel plezier aan het vliegen te hebben.
    Maar er moet wel een gelijkwaardige competitie zijn.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wanneer er nu zevenhonderdachtenvijftig belangstellenden waren (ik noem maar ff een getal) was het zonder meer een optie om de verschillende klassen verder op te delen. Wanneer je dit echter gaat doen met de dertig tot veertig man die nu een wedstrijdje willen vliegen betekent meer klassen, versnippering. En ik denk dat niemand zit te wachten op een wedstrijdje waar maar een man of tien aan deelnemen.
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  13. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Je hebt natuurlijk gelijk Arno. Het gaat er ook niet om een succesvolle klasse te "torpederen" en er mensen weg te snoepen, maar stil te staan bij de gedachte waarom een klasse niet (meer) succesvol is en daar een mogelijke oplossing aan te bieden. Volgens mij is alles begonnen bij de invoering van lieren versus lopen. OK veel mensen waren gewoon minder in staat om te rennen, maar de bindende factor van n team bij wedstrijden, nml het oprennen van toestellen was in een klap weg. Je kreeg er rust en relaxtheid voor terug, sommigen vonden dat erg fijn, anderen misten het teamgevoel. Wat je er ook van vond, het heeft er mede voor gezorgd dat een van oorsprong teamsport migreerde naar een min of meer solistische sport. Nu dit eenmaal enkele jaren blijkt te functioneren en er een alternatief gevonden is in het oplieren, nl een motortje, zie je nog meer mensen die weg op gaan. Het is dan ook niet dat mensen in mijn ogen het vliegen de rug toe keren, maar de eenmaal inslagen weg van gemak en solo versus team verder bewandelen.

    In den beginne was F5J, want je zal snappen dat ik het daarover heb, een leuke laagdrempelige klasse. Ribbenkistjes werden vaker gezien en ook met schuimvliegers waren er momenten dat je deukjes in een pak boter kon slaan. Inmiddels dreigt de fase van "professionalisering" ook toe te slaan in de F5J klasse en komen ook daar de erg kostbare kisten meer en meer voor. Ik heb zelf enige F5J vliegers gesproken die niet erg blij zijn met de intrede van deze professionalisering en bijna annexatie door ex F3J vliegers en zien de toekomst met lede ogen tegemoet.
    Doemdenken ? negativisme? voor n dubbeltje op de eerste rij willen zitten ? kan allemaal, ik kan het niet beoordelen. Ik weet alleen zeker dat er n aantal mensen is die graag een F5J "achtige" wedstrijd/competitie zou willen vliegen als de (financiële) drempel niet zo hoog zou zijn en het gewoon n gezellige vliegdag zou zijn waar iedereen min of meer gelijkwaardige kansen heeft op basis van het model.

    Volgens mij zijn er twee vormen mogelijk, die gewoon naast en met elkaar door kunnen.

    -1- De F5J klasse in zn huidige vorm, die ook de volledige F3J gaat opslurpen, Zoals ik al eerder voorspelde gaat F3J gewoon helemaal stoppen in Nederland of krijgt het at best een F3B achtige omvang.
    -2- Een soortement electro-RES klasse waar mensen aan mee kunnen doen die graag vliegen, ook in wedstrijdvorm, misschien als instapklasse voor F5J, misschien juist als afbouwklasse. De huidige RES zie ik hier niet toe in staat, maar je kan natuurlijk nadenken over een iets meer gesofisticeerd model van bv 3 meter die eenvoudig te maken is, met electronica die betaalbaar is, zonder carbongebruik, of dit met of zonder ailerons is laat ik in het midden. Ik wil er best in meedenken als er iets gemaakt moet worden, wil ook wel modellen maken tegen erg interessante tarieven waar iedereen iets mee kan.

    Je kan natuurlijk wachten tot andere landen of de FAI er iets van vindt. Je kan er ook gewoon maling aan hebben en met een 6 tal mensen beginnen, vindt iemand het leuk haakt hij aan, vind je t niet leuk, dan vooral niet doen. Ik vind alles best. Voor mezelf heb ik besloten alleen nog maar te gaan (wedstrijd)vliegen met zelf gemaakte kisten, ik koop niets meer. al had ik de hoofdprijs liggen, ik vind de financiële ratrace voor dit soort modellen bizar en doe er niet meer aan mee.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vlgs mij zit het probleempje nog heel ergens anders en dat is namelijk een aversie van de gemiddelde modelvlieger tav het woordje wedstrijd.
    en dat zit een beetje in de aard van de modelvlieger, vermoed ik zo, die het liefst vrij en blij zijn rondjes wil tuffen. Dat probleempje los je echt niet op met een (over)gesimplificeerde klasse.
    Kijk wat er gebeurd met de aanzet tot een RES wedstrijdje. Het begon met vrij veel enthoesiaste reacties, 20 man schreven in voor de eerste wedstrijd en nadat die eerste datum
    doorgestreep werd vanwege het slechte weer waren er nog een mannetje of 10 over............

    Wedstrijdvliegen om het even in welke klasse vraagt dus een speciaal soort modelvlieger; iemand die bereidt is het wedstrijdelement aan te gaan ! En dan maakt het echt niet uit of je het hebt over een gfk kist of een toestel uit puur natuur (balsa) :)
    Zelf ben ik met wedstrijden "groot geworden" en heb er altijd ontzettend veel plezier aan beleeft in competitie te zijn. Het vliegen met grote schaalbakken heb ik er zelfs weer voor opgegeven omdat ik het vliegen van rondjes rond de kerktoren (om maar een wielerterm te gebruiken) saai vond. Ik zoek de uitdaging !
    In F5J bijvoorbeeld iedere keer de 10 minuten volmaken vanaf "laag" en de kist op 9.59 voor mijn voeten neerleggen.
    Maar wie ben ik ?????
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2016
  15. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    @arno888 nu ga je wel beetje te ver om te zeggen dat de gemiddelde modelvlieg een aversie heeft tav het woordje wedstrijd. Dit ben ik niet van je gewent.

    Bij mij bekende clubs "vroegha", heb er aantal gehad, werden 3 tot 4 "club" kampioenschappe gevlogen per jaar. Wel met een hoog fun, bier enz gehalte maar absoluut geen tegen zin gezien van de andere club leden.

    Grootste probleem met de wedstrijden zijn gerelateerd aan aantal zaken, aantal mensen, velden, reisafstanden en vrijetijd (steeds meer gestresste werksituaties).

    De RES wedstrijd had ik graag meegevlogen maar wegens tijd gebrek (werk) heb ik geen kist kunnen bouwen en aantal vliegers hebben het uitwijk weekend een andere wedstrijd (f3j) dus dat door het uitwijken het aantal terugvalt was van te voren bekend kunnen zijn. Dus om daar nu zout op de slakken te gaan leggen lijkt mij ook beetje natrappen omdat het kan, sorry als het negatief overkomt.

    Als ik even terug kijk naar mijn "loopbaan" in de modelwereld kan ik beetje concluderen dat computers .... zijn veel modelzaken, (modelvlieg, treintjes enz) hebben het doekje in de hoek gegooid omdat er niks meer gekocht werd, jonge aanwas zat achter de computer en niet aan het hobbien aan modellekes, electronica enz. Daardoor is de aanwas natuurlijk bijna helemaal opgedroogt. Kijk om je heen hoeveel jonge vliegers zijn er op vliegclubs die niet door pappa of opa ( mamma, oma) zijn gaan vliegen. Ik zie mijzelf als een van de laatsten die deze hobby met eigen overtuiging ben begonnen. Ik verwacht dat wij binnen nu en 10 - 25 jaar dat deze hobby door slechts heel heel klein groepje op max 10 tal velden in NL nog gevlogen wordt.
    Dat heeft helemaal niks met gebrek aan wedstrijd interesse van modelvliegers te maken, het is gewoon een simpel feit, de hobby is aan het uitsterven, sorry. Ik hoop ieder geval nog tot mijn dood te kunnen blijven vliegen, maar zie het zwart in.

    Nu weer iets positiefs ... Zaterdag en zondag lijk top weer te worden voor de F3J vliegers !!! Hoop dat ze heel veel plezier hebben !
     
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  16. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Aan het weer lijkt het niet te gaan liggen in ieder geval! :friends:
     
    Blacquièrdinges en F3J-Karel vinden dit leuk.
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dit verschijnsel is mij ook bekend maar zodra er wat meer gevraagd wordt haken velen af.
    Een probleempje noem je niet en dat is dat het best wel handig kan zijn om een beetje te oefenen (het woordje "trainen" mijd ik bewust)
     
  18. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    @arno888, ooh tuurlijk trainen ... maar het lijstje was al zo lang en ik had niet zo veel tijd ehm woorden over :) :friends:
     
  19. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Fred ,

    Ik sluit mij helemaal bij jou aan .
    Zonder een woord toe te voegen !
     
  20. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Hi Arno, dit is IMHO een flinke onderschatting. Het feit dat er diverse wedstrijd initiatieven zijn (zie de opmars van F5J en nu de opkomst van RES) laat het tegendeel zien. De afkalving van F3J is slechts deels te verklaren door het stoppen met wedstrijdvliegen - integendeel, onze toppers schakelen over naar een andere klasse omwille van méér competitie.

    Mijn analyze van de oorzaak is dat slechts weinigen zich de inzet & kosten kunnen veroorloven om tot de top te behoren. Een 'eenvoudige/gezellige' competitie bestaat enkel tijdens zijn ontstaan - eenmaal een competitie volwassen wordt en een officieel (FAI/KNVvL) format heeft, wordt er gespecialiseerd (qua modellen en training) en lopen de kosten en inzet om bij de besten te horen op.
    De weinigen die zich in NL die inzet & kost kunnen veroorloven hebben zich geclusterd in sterke teams en die hebben de afgelopen jaren het NK gedomineerd. Dit is geen verwijt, is zelfs hun goed recht, maar een opinie van mijn kant en heeft IMHO de intrede van nieuwelingen in NK F3J afgeremd.

    Het inzet aspect kun je alleen maar toejuichen: de best getrainde piloot wint en dat is wat we feitelijk willen waarderen. De kostenkant daarentegen is enkel te beheersen door beperkend te reglementeren. Internationaal gezien hebben we daar weinig in de pap te brokken.

    Feit is wel dat de huidige top van de F3J afscheid neemt en dat het een stuk spannender kan worden wie in staat is hun op te volgen in 2017.
     

Deel Deze Pagina