Wat nu met F3J na het Peter Zweers, Pascal van Ool & Co tijdperk?

Discussie in 'F3J' gestart door Alpha21, 22 aug 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik vlieg geen wedstrijden. Maar volg dit draadje met volledige interesse.
    Het lijkt mij mooi om aan wedstrijden mee te kunnen doen. Maar de financiële stap om mee te kunnen doen is me te hoog. Het klopt, je hoeft niet een kist te hebben met de laatste ontwikkeling om mee te doen. Maar als je meedoet en altijd maar laatste wordt, dat motiveert ook niet om wedstrijd vlieger te blijven.

    Mij trekt het principe van RES erg. Vrij eenvoudige kisten voor een betaalbaar tarief.
    Nu is RES misschien te simpel om de ervaren wedstrijdvlieger ook tevreden te houden. Maar het gaat om de basis principe, dat het een betaalbare klasse is met eenvoudige regels.

    Het huidige F3J, F5J etc. reglement ken ik niet. Ik heb me er niet in verdiept, aangezien de financiële stap te hoog is. Dan heeft verdiepen geen zin. Ik kan daarom niet alles volgen wat in dit draadje besproken wordt. Maar om dit punt te verzachten, dat er een paar meer wedstrijden zijn. En dat bijvoorbeeld de slechte 1 of 2 vluchten geschrapt worden. Kan je een keer niet, dan scoor je een 0, maar dat is dan niet direct een probleem. Ook als je een slechte dag hebt en je vluchten mislukken, dan heeft dit ook niet direct invloed. We hebben allemaal wel eens een dag dat het niet wil.

    Zomaar enkele gedachten van een niet wedstrijd vliegen. Ik lees aandachtig mee en zie wel waar de toekomst naar toe gaat.
     
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Eerlijk gezegd snap ik zo onderhand de bezwaren van de 'ambitieuze hobbyzwever' niet meer.

    Het allerlaatste topmodel heb je enkel nodig als je de laatste paar % performance er uit wil persen en echt gaat voor het klassement. Met een beetje (2de hands) glas-/carbonbak maar wel flink wat ervaring en kennis van zaken kun je zeker de hoge middenmoot halen. Daar heb je in een NK niet een starttijd van <5 sec en doellanding van <1m voor nodig. Een F3J kist van 5 jaar kan zeker nog mee, mits de piloot het kunstje wel kan (een nieuwe F3J kist in handen van een gewone piloot zal het ook niet redden in de bovenkant van het klassement).
    Betekent nu dat er geen fun meer te halen is uit F3J wedstrijdvliegen?
     
    Paul E en F3J-Karel vinden dit leuk.
  3. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Laat de kist niet de drempel zijn. Om in de F3J in te stappen hoef je niet gelijk met een GFK of CFK op te komen draven. Om het spelletje te leren is een eenvoudige zwever al voldoende. In het NK is al gevlogen met een Climaxx en zelfs met een Resolution. Of oude Valenta zwevers als de Thermik-C of de Thermik Excel zijn prima te gebruiken. Res klasse 2 meter of bijvoorbeeld Res 3 m (Bubble Dancer) kunnen en mogen gewoon gebruikt worden. En zelfs een easy glider als zwever uitgevoerd kan en mag. Moet alleen een beetje met beleid gelierd worden, Maar bij ons op de club gaan allerlei soorten zwevers gewoon aan een 1.1 kW lier (F3B lier/F3J lier) omhoog. Parkzone Ka-8, easy glider, Derschlug Briljant, Bird of Time, Pulsar. Gewoon een kwestie van met beleid lieren. Maar dat kunnen de meesten die F3J vliegen wel.

    Om te oefenen (doellandingen en of thermieken) heb je geen lier nodig. Met een elastiek kan dit prima. Met een timer app op je telefoon of een count down timer kun je prima alleen (zonder team) landings circuitjes en doellandingen oefenen. Een redelijke doellanding levert in de gevallen meer punten op dan een minuut vliegen.

    Dus als je interesse hebt, gewoon meedoen met wat je hebt. Gewoon een kwestie van aanmelden.
    Bevalt het je en wil je wat meer, dan kun je altijd met een gebruikte F3J kist beginnen,
    De rest van de spullen (lier, keerol, accu, startlijnen) zijn vaak binnen het team waar je aansluit aanwezig en hoef je niet zelf aan te schaffen. Wel kan dan een bijdrage gevraagd worden voor de startlijnen (slijten en gaan kapot)

    Laat dus het idee varen dat je zonder F3J kist geen F3J wedstijden kunt vliegen en laten we wennen aan het idee dat er ook met simpele modellen meegevlogen kan worden. Het hele traject van beginnen tot aan de top valt en staat met het ervaring opdoen.
    Een jaar F3J meevliegen met een simpele kist,mede teamgenoten en een coach leer je meer van als in je uppie wat aanklooien met een topkist.

    En hoe je het ook wendt of keert, F3J blijft leuk om te doen.
    Wat ik wel graag zou zien en wat F3J een nieuwe impuls zou kunnen geven, is gelijk F5J de starthoogte betrekken en verrekenen in de score. Maar dit is iets wat internationaal geregeld moet worden en worden bepaald hoe dit te meten.
     
    A B, Alpha21 en bgo vinden dit leuk.
  4. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat deze klasse teveel gedreven wordt door de bovenste zoveel procent. Er wordt teveel focus gelegd op hoe zij zich kunnen onderscheiden en te weinig gedacht aan de gemiddelde vlieger erachter. Schrijnend voorbeeld hiervan vind ik het vooruit schuiven of afschaffen van een schrap ronde. Zo heeft een gemiddelde vlieger op een goede dag ook eens kans op een mooie score. Een leuke motivatie lijkt me. Misschien niet voldoende onderscheiding bovenin maar het neemt waarschijnlijk wel wat scherpe randjes weg...

    Toestel prijs zie ik als een veel kleiner probleem. Als ik op de club rondkijk zie ik voldoende heli's, schaal en of electro modellen die zeker niet goedkoper zijn dan een gemiddeld F3J model. En dan hebben we het nog niet gehad over de wielren fiets van m'n buurman bij wijze van spreken. Een hobby kost nu eenmaal geld.

    Ik zie dat veel mensen zich blind staren op het allernieuwste materiaal. Mijn ervaring is dat het niet automatisch beter gaat met het laatste nieuwe high tech CFK model. Het heeft tijd nodig voordat je de behendigheid ontwikkeld om de maximale prestatie eruit te halen. Een ouder makkelijk vliegend model waar veel mensen je mee kunnen helpen is dan misschien wel een betere optie. Ooit al een keer over nagedacht waarom de meest succesvolle modellen eerder een iteratie van een bestaand model zijn dan een compleet nieuw model?
    Met een Pike Perfect (2004) heb je voldoende mogelijkheden op een podium plaats op het NK. Met een zelf gebouwde supra schat ik de kans niet lager in. Dus voor elke beurs een mogelijkheid om leuk mee te doen als men dat wil.

    Initiatieven voor laagdrempelige klassen zoals RES of wat Fred en Hans voorstellen lijkt me bijzonder wenselijk als er animo voor is omdat het de afstand verkleind. Het hoeft geeneens in wedstrijd verband. Als je maar met een groepje plezier hebt en probeert het maximale uit je zwever te halen. Want daar begint het tenslotte allemaal mee...
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2016
    bgo, Superior, Ariel en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Leuke aanbod gezien op MBF : http://www.modelbouwforum.nl/threads/ssl-f3j-compleet-met-lier-en-elektronica-€900.245122/

    Iets duurder maar wel perfect(ion) kwaliteit. http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/594713-Pike-Perfection-F3J-f5J

    Ook "Fredmens" heft een leuk aanbod, zie post #8 van : http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginnen-met-f5j-welk-model.245163/
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016
    renetl50 vindt dit leuk.
  6. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Bij de eerste link zie ik geen lier maar een bungee.

    Het aanbod van Peter is een prima prijs voor een state of the art F3J kist met servos en F5J romp.
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    En om een en ander weer in perspectief te plaatsen: Cor de Jong is op afgelopen NK F3J Losser 5de geworden met een Pike Perfect (ontwerp van deze kist is ca.10 jaar oud). In de eerste fly-off ronde had Cor 991 punten, in de 2de maakte ie een tactische fout en haalde ie slechts 767 punten. Hiermee is IMHO voldoende aangetoond dat de piloot en niet de kist het klassement bepaald.

    En om het nog meer in perspectief te plaatsen: ik ben met mijn Pike Perfect 21ste geworden op héél ruime afstand van Cor :(. Maar ik heb wel lol gehad - Losser was een heerlijke wedstrijd!
     
    bgo en bobt vinden dit leuk.
  8. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Even e.e.a. in het juiste perspectiefplaatsen. Het feit dat Cor in de 2e fly-off ronde eerder binnen kwam, was niet direct het gevolg van en tactische fout. Onwillige apparatuur was de hoofdoorzaak. Hij raakte tot 2x toe de controle kwijt door verlies van signaal. Waarvan zelfs 1 keer op relatief korte afstand. Dit grapje koste de nodige hoogte. Bovendien is apparauur die niet optimaal functioneert, dit niet goed voor je vertrouwen. Terecht koos Cor na de 2e keer storing ervoor om binnen te komen en te landen om erger te voorkomen.
     
    A B en funpeter7823 vinden dit leuk.
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Bedankt voor de correctie Paul en mijn excuses aan Cor voor de foute berichtgeving (iets te impulsief getikt). Feit is wel dat ie als vlieger uitstekend presteert met een zgn. 'oudere' kist.
     

Deel Deze Pagina