Wat is schaal en wat niet?

Bertus zei:
Ik zit met de volgende vraag.
Wat is nu schaal en wat semischaal?
Is daar een regelement voor of zo?
Want ik merk grote verschillen van inzichten daarvan op het forum.

Hoi Bertus.

Als hier al een definitie over zou bestaan, ik zou het niet weten hoor :oops:
dan vermoedt ik dat dat aan alle kanten en door iedereen verschillend geinterpreteerd gaat/zal worden.
Mijn inzicht/mening? 100% schaal bestaat niet, het zal hoogstens de realiteit benaderen maar nooit evenaren, hoe mooi ook.
Even ter verduidelijking, ik kan dit niet opbrengen, wat de echte schaalbouwer's kunnen maken zou ik nooit kunnen :oops:
Maar ik zal wel alles uit de kast halen om zo schaal mogelijk te vliegen :wink: dat kan ik wel opbrengen :D

Groet Ger.

daar ben ik het mee eens schaal bouwen is 1 maar schaal vliegen is een verhaal appart, ik zie vaak dat de mooiste schaalkisten niet mooi gevlogen worden ,erg jammer.

ik zag laatst hier een draadje
van iemand die een DC3 in schaal aan het bouwen was , alles maar dan ook alles wordt in perfectie nagemaakt van het echte model , kijk maar even op :http://www.propellor.tv/index.html .

DIT is schaal vind ik ..

trouwens iets minder detail en het is voor mij nog steeds schaal , hoewel er dingen zijn die echt niet kunnen , zo las ik eerder al over te glimmende warbirds , beertjes als piloot (je kan beter een aap hebben) , of een grote tweetaktuitlaat die dwars door een motorkap steekt , bij bepaalde modellen het weglaten van wielkappen of wingstruts (diegene weet wel wie ik bedoel :lol: ) .

Hoi

semischaal, heeft dat ook niet wat te maken met het feit dat als je vleugels op schaal bouwt, ze voor ons te dun zijn? Dus we passen de profielen c.q. diktes aan???

Taco.

knikvleugeltje zei:
vleugels op schaal bouwt, ze voor ons te dun zijn?

Eerder te dik, maar je hebt wel een belangrijk punt dat geen (ik heb ze tenminste nog nooit gezien) model 100% schaal is.
Als we profielen op schaal gaan namaken vliegt er (bijna) geen schaalmodel.

Voor mij is een schaalmodel een model dat het origineel zo dicht mogelijk benaderd.
Een oordeel van meer of minder "schaal" kan je volgens mij alleen geven als je gaat vergelijken, bv bij een (F4C)wedstrijd.
Degene met de hoogste statische beoordeling is dan (in principe) het meeste schaal van de modellen die meedoen.

Het verhaal van de documentatie is wel weer een verhaal apart. Zo heb ik eens het verhaal gelezen van iemand die foto's van z'n model gebruikte voor z'n documentatie...

Bar zei:
ik zag laatst hier een draadje
DIT is schaal vind ik ..

Dat is dus geen schaal, want dat ding vliegt niet :P

Wel heeeeeeel erg mooi inderdaad.

Wat is schaal? Lastig te zeggen. Uiteraard vind ik mijn Cessna, als hij klaar is, wel schaal. Waarom? Omdat de Top Flite kit IMAA legal is, wat wil zeggen dat de afmetingen op schaal minder dan 5% afwijken van de daadwerkelijke afmetingen.

Toch.. het zou niet als schaal geclassificeerd worden. Omdat er nergens een echte Cessna rondvliegt met hetzelfde kleurenschema. Weliswaar wel eentje die in de buurt komt, maar geen een met exact hetzelfde schema.

Dus, volgens de regels, geen schaal.

Wat mij betreft is schaal als een toestel zo gebouwd is dat je, als je er op de juiste manier er foto's van maakt, geloofd dat het een echt toestel is.

Ik vind het echt jammer en zelfs onzin dat men bij schaalwedstrijden vereist dat het toestel ook qua kleuren etc moet overeenkomen met een echt rondvliegende.

Waar het wat mij betreft om zou moeten gaan, zijn afmetingen en details als retracts, motorkap, deuren, ramen, etc. De kleuren zouden voor mij totaal niet relevant zijn.

Regels zijn er inderdaad, die zijn te downloaden vanaf de KnVVL website.

http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/sectie6.pdf

Definitie van een schaalmodel:
Een schaalmodel moet een zo natuurgetrouw mogelijke kopie zijn van een bemand vaste-vleugel vliegtuig, zwaarder dan lucht, het welk daadwerkelijk gevlogen heeft. Het doel van een schaalwedstrijd is het herscheppen van het nauwkeurige uiterlijk en realisme van een vliegtuig op ware grootte. Dit wordt in evenredigheid toegepast bij de beoordeling van de statische- en de vliegprestaties.

Overigens staat nergens dat iets niet mag. Je moet drie foto's van het model hebben (de echte, wel te verstaan), schaaltekeningen, bewijs van kleur (oa). Als de kleuren en markeringen niet kloppen (zoals bij mij), raak je al grofweg 20 van de 100 punten kwijt bij de statische beoordeling.

Als de kleuren en markeringen niet kloppen (zoals bij mij), raak je al grofweg 20 van de 100 punten kwijt bij de statische beoordeling.
Op zich is dit natuurlijk een beetje onzin, want elke eigenaar van een vliegtuig kan zijn model van welke striping dan ook voorzien dus waarom zou jij niet een andere striping kiezen voor je model :?

Ik vindt dat ze eerder naar schaalgetrouwheid van het model moeten kijken, afmetingen en details etc. dan naar de striping cq. registratie.

De echte wedstrijd schaal-bouwers/vliegers hebben vaak al een bepaald toestel uitgekozen incl kleuren, antennes en evt modificaties voor ze beginnen met bouwen zodat je er rekening mee kunt houden met de bouw (er gaat al heel veel opzoek/verzamelwerk aan vooraf voor ze beginnen met tekenen/bouwen).

Een voorbeeld: wat mij (een niet "echte schaalbouwer") over kwam met mijn Beech18 op het laatste moment heb ik pas beslist welk toestel(kleurnschema) ik zou maken, toen bleek dat er in degene die ik mooi vond een hele andere deur stond (zonder raam en ik heb in die van mij wel een raam) foutje :? .
Aangezien ik het toestel niet echt voor wedstrijden gebouwd heb maar meer voor naar shows te gaan heb ik de raam er in laten zitten en bij een wedstrijd geef ik enkel foto's waar de deur niet op te zien is :oops: .
De kleur echtheid kan ik alleen aantonen met foto's en meer details als panel-lines staan er niet op, dus echt schaal is hij niet.

De gedacht van een schaalmodel is volgens mij als je een foto van het model en van de echte maakt (met de juiste verhoudingen) dat je niet kunt zien welke het model is.
Dus ook geen uitlaat ,RC-antenne of uitwendige roerhevel (tenzij aanwezig op de echte) etc.

Ik denk dat er in NL+B maar een tiental "ECHTE-schaalbouwers" zijn (kijk maar naar de wedstrijden)

Dat wil niet zeggen dat een ander schaalbouwers mindere prestaties leveren. Er zijn veel prachige schaalmodellen perfect afgewerkt maar als je dan kijkt naar de foto van echte en naar het model kloppen er vaak veel dingen niet.

Heerlijk zo'n discussie en het moet toch een keer lukken om jullie allemaal een keer naar een wedstrijd te krijgen en om daar eens aan mee te doen.

Want daar zouden eigenlijk alle discussies moeten stoppen en zou het wat duidelijker moeten gaan worden :roll: van het geen je nodig hebt om een schaalmodel te kunnen bouwen.

Daarvoor is maar een ding nodig en dat is uitgebreide documentatie van dat vliegtuig dat jij op schaal wil nabouwen.

En daar is dan ook geen ruimte voor eigen inbreng of fantasie schaal is schaal.

Maar ja :? het is maar net hoe ver je wil gaan :oops: want alleen jij kunt en moet dat bepalen :wink: 8) .

Hebben jullie deze link al eens doorgelopen misschien toch maar weer eens oppakken.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6128&highlight=statisch

Ton

Als ik het zo zie, hoe die beoordeling gaat, zou ik het zo willen stellen:
Als je van ongeveer 2 meter afstand, niet het onderscheid kunt maken tussen de echte en het model, is het een echt schaalmodel.

(ja, kom maar met die reacties :P)

Berto zei:
Als de kleuren en markeringen niet kloppen (zoals bij mij), raak je al grofweg 20 van de 100 punten kwijt bij de statische beoordeling.
Op zich is dit natuurlijk een beetje onzin, want elke eigenaar van een vliegtuig kan zijn model van welke striping dan ook voorzien dus waarom zou jij niet een andere striping kiezen voor je model :?

Dat is dus ook precies mijn mening, maar helaas niet hoe er bij wedstrijden tegenaan gekeken wordt.

Stel ik zou mijn Cessna verder schitterend en helemaal kloppend afwerken op hoog niveau, dan nog zou ik die 20 punten (1/5), zo niet meer, toch kwijtraken, waarmee iemand die weliswaar een minder mooi gebouwd toestel heeft, maar een kloppend schema, een forse voorsprong zou hebben. Dan kan mijn toestel nog zoveel mooier zijn en beter in elkaar zitten, echter lijken enzovoort, het doet er niet toe.

Ik vindt dat ze eerder naar schaalgetrouwheid van het model moeten kijken, afmetingen en details etc. dan naar de striping cq. registratie.

Dat vind ik dus ook, maar zo is het niet helaas. Ik vind het echt nonsense dat je pakken papier moet meezeulen om schaalechtheid aan te tonen, imo zouden schaaldwedstrijden over schaalbouwen moeten gaan en niet over stapels documenten verzamelen..

Ik begrijp je heel goed hoor Bertus, maar wat schaal is volgens de officiele definitie, staat precies uitgelegd in dat documentje wat ik linkte.

Dan zijn we erg snel uitgeluld, lees dat documentje en je weet wat schaal is.

Ik vind niet dat je volgens de officiele regels moet bouwen om te mogen zeggen dat je schaalbouwer bent. Ik noem mezelf rustig schaalbouwer, ondanks dat mijn toestel volgens de officiele definities geen schaal is.

Als hij klaar is zit alles er op en er aan, wat er op/aan de echte ook zit. Corrugations, interieur, de hele rambam. Daarnaast wijkt het model nergens meer dan 5% af van de daadwerkelijke afmetingen.

Sure, ik zal geen goede schaalbouwer zijn, is ook m'n eerste toestel. Maar schaal is hij wel, ook al is er een clubje die vinden dat je tientallen A4's moet hebben voordat je jezelf schaalbouwer mag noemen. Voor een leek vliegt er straks gewoon een Cessna rond en niet een ondefinieerbaar modelvliegtuigje..

voor de leek is elke hoogdekker een cessna :D

de definitie van schaal is toch uitgelegt ? een model waar een full size versie van is en die zoveel mogelijk tot in detail gelijk is aan de echte .

ik zou bijvoorbaat al niet meedoen aan een schaal wedstrijd , ik weet wat er mankeert aan mijn vliegtuigen , en op welk vlak ze afwijken van de echte fullsize vliegtuigen , ik vind het zelfs leuker als je toch ergens aan kunt zien dat het om een model vliegtuigje gaat :!:

Back