wat voor een setup calmato 60 sport (laagdekker) te gebruiken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door coen visser, 2 sep 2014.

  1. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    Hoi allemaal,
    Ik ben een vriend van Coen en tevens instructeur. Coen heeft al enige vlieg ervaring met een bixler en een zagi. Met beide kan hij goed vliegen en heeft er geen hulp meer bij nodig. Dus hij is wel toe aan een laagdekker trainer. Persoonlijk lijkt mij de setup van dries mij het meest geschikt, ook voor later.
    Mvg Thom
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als hij met die toestellen overweg kan is hij mijn insziens idd klaar voor een leuke laagdekker. Zal hij een fijn kistje aan hebben!
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die Calmato sport 40 is een bijzonder prettig vliegtuig. Vliegt eigenlijk beter dan de Calmato Trainer (hoogdekker), is iets minder vergevingsgezind. Ach en de door Dries voorgestelde motor combo zal ie prima op vliegen. Het enige minpunt is en blijft de bekleding. Ze hadden hem beter iets duurder kunnen maken met genuine Oracover erop.

    Veel plezier ermee!
     
  4. Face

    Face

    Lid geworden:
    25 jan 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    EHLW - Leeuwarden
    Ik heb ook een Calmato Sport 40 elektro met de volgende setup:

    Motor: 550 Watt / 45A max, Dymond HQ-3651
    Regelaar: 60A, Dymond Smart
    Prop: 11x7
    Accu: lipo 5s 5000mAh

    Dit vliegt super met ruim genoeg vermogen voor loopings etc.
     
  5. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Mijn calmato hoogdekker vliegt met een 3542 motor (700W 1000kv) en 11x5.5 prop. (42A volgas)
    Vliegt prima. met een 4s 5800mAh haal je leuke vliegtijden.
     
  6. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    @blaauwen bedoel jij nou de setup voor de Clamato sports 40 of de 60.?

    De 60 weegt zo'n 3500 gram.

    Ik heb geprobeerd het draadje hier een beetje te volgen, maar door de geringe duidelijkheid over het type ben ik het spoor een beetje bijster. Ik zou graag een mogelijke setup voor de Clamato sports 60 willen weten.
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die Calmato 60 is eigenlijk bedoeld voor een .60 Cubic Inch (CA 10 CC) nitromotor daarom heet ie de Calmato sports 60. De Calmato 40 is bedoeld voor een .40 Cubic Inch (CA 6,5 CC) nitromotor. Met deze motoren is het gewoon goed vliegen daar waar het model voor bedoeld is. Is een conversie van een dergelijk model ook mogelijk naar electro? Natuurlijk wel, als je eenzelfde propeller rond laat draaien met dezelfde toeren dan maakt het natuurlijk niets uit. Een omwenteling is een omwenteling nou eenmaal, of dat nu gedaan wordt met nitro of met elektro het blijft hetzelfde.

    De hamvraag blijft dan... wat heb ik nodig. Even terug naar die verbrandingsmotor. Op verschillende sites wordt gewoon aangegeven wat het vermogen is van de een motor. Ga je er van uit dat je een .60 motor nodig hebt dan zoek je die op en zie je de PK's wat een motor kan leveren. Er staat altijd het maximale, in de praktijk wordt dat nooit gehaald. Hou je dit getal aan voor je conversie naar elektro dan kom je bijna altijd goed uit, je hebt dan altijd vermogen over. Een .60 CU motor heeft om en nabij 1,6 PK vermogen. Ga je dit omrekenen naar watts (1 PK = 736 Watt), dus 1,6 PK is (1,6x736) 1177,6 Watt. Dat is dan ook het vermogen wat je nodig hebt om te kunnen vliegen met de Calmato 60. Nu is dat getal best leuk maar je zult het moeten vertalen naar een voltage en een amparage. Op school heb ik goed opgelet dus ik weet dat volt X Ampere = Wattage. Even de som invullen ?(volt) X ?(ampere) is 1177,6(watt). Uit de praktijk weet ik dat je qua lipo op 5s (18,5 volt) of op 6s (22,2) gaat uitkomen.
    Terug naar het sommetje uitgaande van 6S lipo, 22,2(volt)X ? (Ampere) = 1177,6 (watt), ga je dan rekenen, dan kom je aan een motor die (watt gedeeld door volt= ampere) afgerond 53 ampere moet kunnen verwerken. We zijn er bijna, je moet alleen nog het aantal toeren weten. Uit ervaring weet ik dat een viertakt van mij 9500 toeren doet met een 14X6 prop op een soortgelijk toestel het prima doet/sterk genoeg is. Dus 9500 toeren heb je ongeveer nodig. Dus per volt 428 toeren, nu worden de specs van een motor opgegeven in kv's onbelast. Daar is een regel voor en dat is de 3 kwart regel. Dit betekent dat je belast met een prop om en nabij 3 kwart aan toeren over houd van de opgegeven KV's. dus je zou aan toeren nodig hebben (428 toeren gedeeld door 3 maal 4 is 570 toeren).

    Nu weet je wat je wat je nodig hebt ongeveer en kun je zoeken naar een motor. een motor die je nodig hebt is een 550 - 600 kv motor die 53 ampere moet kunnen weerstaan. Verder is er ook een vuistregel voor het gewicht, die moet ongeveer 10% van het totaalgewicht zijn.

    Hierbij een link, Helemaal precies alle specs goed is moeilijk. Ik had graag wat meer toeren gehad. Om dit te compenseren zou ik hier ipv een 14X6 prop een 14X8 prop gaan gebruiken.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_5045_500kv_Brushless_Outrunner_Motor.html
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2016
    Bankzitter, OpaDick en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prima verhaal, lijkt me behoorlijk goed in de buurt te komen. Je kan altijd nog gaan finetunen in je berekening in ecalc.ch. Kan je eindeloos variaties maken en tenslotte een afgewogen keuze maken.
    Je zou ook nog naar 400 kv HK-motor kunnen afzakken op 6S en een nog hogere spoed. Kom je nog weer gunstiger uit in de A. bij 14 x 10. Testopstelling was in een Rascal met GensAce 6S 5300mA pakket. Model woog 3 kg en ging als de brandweer. Span is 1800 mm, maar is wel rank en slank gestoken. Via de telemetrie kon ik de waarden aflezen. Filmpje uit alweer 2011.

    Grotere vermogens haalbaar met 15 x 10, 16 x 10 en 17 x 8 voor sleepwerk. Waar je wel mee zit is de bodemvrijheid. Kan het dan handig zijn om er een tail-dragger van te maken...
    Maar dat het vliegt... is een zekerheid...



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2016
    blaauwen en OpaDick vinden dit leuk.
  9. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Brandstof... Elektro persoonlijke keuze gaan we niet over twisten. Ik heb jaren alleen maar elektro moeten vliegen vanwege een limiet in geluid. Nu na verhuizing aangesloten sinds jaren bij een club waar het wel mag. Vlieg nu uitsluitend nog brandstof. Ik was 4 jaar in het Vlaardingse hof, ze vlogen daar met lijnbesturing weet nu na 51 jaar nog hoe dat rook, als ik nu vlieg en ik ruik het.... dan komen die momenten weer naar boven, een dag later weer want dan ruikt mijn auto er naar, puur sentiment. Maar heb vooral veel lol met je Calmato!

    groet, Aad d. B.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2016
    OpaDick vindt dit leuk.
  11. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Voor mij is het misschien ook nog "Het onbekende" Het lijkt me ook wat een gedoe, brandstof op voorraad, moet ik ook weer ruimte voor hebben. Electro is allemaal net wat makkelijker en minder rompslomp lijkt me. Maar op de club zijn er ook heel veel brandstof motoren hoor en dan zijn daar van die harde sneppers bij die ik zelf nooit zou willen hebben, maar er zijn ook gemoedelijke brommers, waarvan ik mij zou kunnen voorstellen dat ik er ook wel een zou willen ;-)
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Elektro is inderdaad vaak in de omgang prettiger. Maar bij mij heeft het sentiment gewonnen. Ik ben altijd in strijd met vettigheid. Verder als ik mijn goed gedempte 4 takten hoor. Ik kan er niets aan doen... pure muziek. :D Maar heb vooral lol dat is de boodschap.

    grt, Aad d. B.
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of het ene nu lastiger is dan het andere? Bij mij pakt het voordeel in tijd, regelmatig, uit naar brandstof. (Tenzij er een plug de geest geeft... en voor je dat door hebt).
    Herrie, dat is een kwestie van dempen. En dat heb ik behoorlijk op orde. En die vettigheid? Vindt m'n MPX Evo-9 zender ook niet fijn, met vieze tengels lost de coating langzaam op... (wie dat ooit bedacht heeft?)
    M'n startbox staat altijd klaar en is voorzien van peut en stroom. Als ontvangerpakket een LifePo4. Dat trek ik bijna niet leeg, is ook snel weer geladen, en mag ook volgeladen bewaard worden... geeft geen lipostress...

    Maar idd, hoe ouder ik wordt, des te meer motorenherrie me tegen staat. Oordoppen mee moet nemen, om de bestaande permanente piep in m'n oren niet te verergeren... best oppassen.
    Maar dat geld ook voor m'n oude autootjes.

    Maar voor de Rascal 40 v2.0 heb ik weer drie pakketten. Kost me iets meer dan een uur met laden op 2C, en zijn nog sneller leeg getrokken (4S 4000mA). Zou ik eigenlijk een startkoffer met stevige voeding en lader moeten hebben om de pakketten op het veld weer snel vol te jassen.... zonder dat schiet het niet op... en is er ook een dure lader mee... en sjor je je dus een ongeluk aan materiaal mee.

    Maar ik heb ook te vaak de boel geladen, om ze een uur later weer op bewaarspanning terug te zetten, omdat het weer spelbreker is. En dat was dit jaar te vaak eigenlijk.

    Maar beide voorstuwers leveren gelijke bende plezier op... eigenlijk...

    In welke conditie verkeert die Kyosho 10cc brommert?
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2016
    OpaDick en blaauwen vinden dit leuk.
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is helemaal waar is mij dit seizoen helaas te vaak overkomen.
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
  16. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hij heeft niet meer toeren Dick, maar meer toeren per volt.
    Bedenk ook dat stroom wil stijgen met derde macht van Kv (en met kwadraat van spanning). De stroom stijgt disproportioneel. Die 'verrassing' heeft al voor menig verbrande regelaar en motor gezorgd.
    Steeds met dezelde prop natuurlijk, anders kun je niet vergelijken.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2016
    OpaDick vindt dit leuk.
  18. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK, thanks.
     
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    OpaDick vindt dit leuk.
  20. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK, had ik even over het hoofd gezien dat de ESC er ook bij was. Ik dacht dat hij wat duur was, maar met ESC erbij kan ie concurreren met die TurnigySK3 van HK.
     

Deel Deze Pagina