Wat voor lader voor NiCd/NiMH accu's?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Coen, 13 jul 2003.

  1. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Hm...dat ziet er erg interessant uit... Volgens mij voldoet die prima waarvoor ik een lader nodig heb:

    _Ontvanger Accu (NiMh)
    _Zender Accu (NiCd)
    _Loodaccu in startkist
    _Eventueel later 7-8 cellen packs oid voor een klein electro kistje..

    Ik heb nog een AFX Voeding, 13.8V 10A Constant 12A Surge..

    Zou wel gaan lijkt me? Of weet iemand nog andere alternatieven voor een vergelijkbare prijs?
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Lijkt mij helemaal geen probleem,
    omdat deze lader tot 10 cellen Nicad gaat op dezelfde uitgang..
    Dus zit spannings-verhalfdubbelaar in.

    Dirk, wil je aub niet zo stoken!?
     
  3. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Niemand suggesties? :( ;)
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heren,

    Inmiddels is hier een uitgebreide discussie ontstaan over laders voor NiMH.
    Heb ik met veel belangstelling gelezen. Gisteren heb ik een vracht penlites bij de Aldi gehaald (1700mAH)
    Die moeten natuurlijk geladen worden, maar ik wil daar niet zo'n duur monster voor kopen.
    Een collega had het over een lader van de Hema voor ongeveer 20 Euro.
    (Zou een HaPe lader zijn) Daar druk je de losse cellen in, geen pakketten. Gaat na een tijd over op druppel laden. (volgens hem)
    Iemand ervaring hiermee?

    Wim
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    rotzooi, beter een klein beetje meer uitgeven en zien hoeveel je erin stopt.
    de lader hierboven is een goed alternatief en je hebt er jaren plezier van.
    op ebay duitsland worden vaak ook goedkope laders aangeboden
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dank je Gerard, voor je snelle reactie,

    maar ik vind het verschil tussen 85 euro voor de jamara en 20 euro voor de hema lader wel een behoorlijk verschil.
    die hema lader zou over gaan op druppel laden, is dat niet goed dan?

    wim
     
  7. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Volgens mij is alle waarde naar z'n geld. Een HEMA lader kan prima voldoen, als je geen eisen stelt. Die jamara is een leuke lader, als tie aan je eisen voldoet. Ikzelf vind tot max. 10 cellen niet echt geweldig (En zeker niet als tie met 12 volt gevoed word, want dan haal je de laadspanning niet 1 2 3).
    Ik denk dat het met laders een beetje hetzelfde is als met zenders: Het duurste kopen wat je je kan veroorloven zonder echtscheiding ;) Krijg je alleen spijt van als je hem na aanschaf niet meer gebruikt. Mocht je dan ooit LiPo of meer dan 10 cellen moeten laden, dan kan dat gewoon.

    Ton


    ---------------------------------------------------------------
    Maar das natuurlijk heel persoonlijk
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    voordat je de Jamara koopt zou ik het artikel in de FMT eens lezen, er ware wat 'dingen' met de laadstroom bij een hoger aantal cellen geloof ik...
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Ton,
    Inderdaad zou zo'n jamara best wat meer kunnen, maar het gaat er mij voorlopig om dat de prik in de cellen komt. Even naar de hema dit weekend.
    Wim
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als er enkel em alleen prik in de cellen hoeft gaat het prima met de hema lader.
    ga je echter accus als aandijfcellen gebruiken, is het beter dat je wat ziet wat je aan het doen bent.
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ga ze gebruiken als zender en ontvanger accu's.
    Nu heb ik ong. 500mA cellen (die het na enkele jaren niet gebruikt te zijn bijna niet meer doen) dus ik ga d'r in elk geval op vooruit.
    Wim
     
  12. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Iemand de mogelijkheid om het artikel te scannen en hier te posten?
     
  13. Janssen

    Janssen Guest

    Bij de aldi hadden ze ook een lader voor €6, denk de zelfde kwaliteit als de hema. ook drubbel lader en een tijd instelling.

    Ik heb gisteren ook een zooi van die batterijen aangeshaft+de lader , nu wil ik voor mijn ontvanger een accu packje maken met 5 van die penlites, probleem is als ik ze aan elkaar soldeer, dat ik ze dan niet meer kan laden in de "normale" lader, is er een mogelijkheid dat ik die lader om bouw? moet ik een niewe lader kopen speciaal voor accu packs, ik heb een snel lader voor 7.2 V acu's (zonder tijd of drubbel gebeuren)maar ik weet niet of je daar ook Ni-MH cellen mee kan laden.

    Ik wil de cellen het liefste solderen, omdat ik al wat storing heb in mijn auto en geen risico wil lopen dat mijn wagen ineens op hol slaat.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Boys, even het verschil tussen een snel lader en een gewone (hema) lader.

    De snellader is (hopelijk) intelligent en zoekt zelf zijn stroom uit, om de accu's in ca 30 min vol te pompen, de goedkope ladertjes doen er een hele nacht over...
     
  15. Janssen

    Janssen Guest

    begrijp ik, het maakt mij niet uit of hij er een nacht over doet of een half uur. ik wil alleen weten wat de mogelijkheden zijn, ik bedoel die snel lader levert 7.2 volt hoeveel ampere weet ik niet precies.
    het accu pack wat ik wil maken is 5X1.2 dus 6 v. dus ik weet niet of de cellen dit gaan overleven als ik hem daar aan hang. en nog is het verschil dat de snellader gemaakt is voor nicd en ik weet nie of hij nimh ondersteunt dus wat is de beste oplossing?
     
  16. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    230-->12V adapter

    Heeft iemand misschien een adres/url waar je voor niet al te veel een 230--> 12V adapter kan krijgen (Met min. 5A) :?:

    Ik twijfel namelijk ipv de robbe 4 een Simprop intellicharge v2 aan te schaffen, aangezien de capaciteit hiervan een stuk hoger is en de prijs nagenoeg gelijk. Het probleem is echter dat ik hem eigenlijk alleen aan de netspanning zal hangen en niet ook nog eens 50 euro uit te moeten geven aan een adapter. :(
     
  17. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Jonathan, denk eens aan een oude computervoeding als 230 -> 12 V adapter..

    Robert
     
  18. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Tadango had daar al eens wat over gepost op het forum van onze club-website :)

    Linkje
     
  19. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Arghh...
    Natuurlijk! Een computervoeding is hier uitermate geschikt voor. Nu heb ik helaas geen oude pc meer liggen, maar een goedkope voeding is zo te vinden ;)

    Dank je wel voor de tip robert (en dualdude voor de link)!
     
  20. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg

Deel Deze Pagina