Ik ben bezig dit toestel om te bouwen naar elektro, er zat een Saito 36cc 4 takt in, en vlgs het stickertje op de motorkap 9 kg gewicht. ik tijfel een beetje of ik er nu een rotomax 50 cc inzet met 2x 5s of een Rotomax 1.60 met 2x5s, qua prop zou het met de 1.60 moeten kunnen denk ik maar ja, ik wil niet dat hij naar boven moet "zwoegen" ,Top flite geeft aan dat met een 18x6-10 de stinson goed vliegt....ik vind hem wat klein voor het formaat kist.. kunnen jullie es meedenken?
Ik heb een rotomax 50 cc gehad met 12 cellen. Dat geeft enorm veel power. Wat kracht betreft was het te vergelijken met een 75 cc benzine motor. Met 10 cellen zou je een enorm grote prop moeten steken. Ik weet niet of je erg veel grondspeling hebt. Mijn kist woog ook rond de 9 kilo. Om gewoon te vliegen was 1/4 gas voldoende. Met 11 Ampere vermogen bleef hij boven. Max was rond de 90 A De propmaat weet ik niet meer. Ik dacht 20x12 8000 toeren. Het hangt natuurlijk wel af wat je met de kist van plan bent.
Massa en vliegtuigtype zijn bepalend voor elektro, is niet echt goed te vergelijken met cc's. Rules of thumb for electric power Magic numbers for e-flight - WFF Gibbs Guides → Articles → How to choose an electric power system The Ampeer → E-book: Everything you wanted to know about electric powered flight → Chapter Sizing Power Systems for Electric Airplanes How to choose a power system - RCG Beginners Guide to Motor and Prop Selection - RCG System power - RCG, several messages
Vergeleken met een 4 takt saito 36cc.: rotomax 1.6 is meeeeer dan genoeg, zet er 19x10 op of 20x8 met 10 cell en je hebt meer power dan de saito, prop zal nu ook zoiets zijn met je saito neem ik aan. Zou je zoiets in 2 takt benzine vliegen dan is 30cc met 20x8 leuke optie en krachtiger dan de saito. Maar als je meer naar 21 inch prop wil omdat het beter staat dan is de rotomax 1.6 wel te licht of je moet op 8 cell gaan vliegen maar je krijgt dan wel grote pakketten. Denk dat je eerst moet kijken naar hoeveel gewicht je in de neus echt nodig hebt. 10cell setup met 1.6 en esc zal waarschijnlijk zwaarder zijn dan je saito met tank inhoud. Tevens heeft die rotomax 50cc wel een grote prop nodig op 10cell of een 12 cell setup steken. Persoonlijk zou ik op zon schaalkist gaan voor de rotomax 1.6.
Als je gewoon wil vliegen is een rotomax 50 cc echt veel te veel. Ik sleepte met gemak 7 meter Zeegers van 17 kg omhoog. Heeft niets meer met schaal te maken
Ja, vlgs mij is de 50 rotomax ook te veel van het goede, ik ga vooralsnog voor de 1.60 en gebruik de 50 voor mijn Trojan, die is ook groot en zwaar bedankt maar weer!
Motor van 900 gram en ongeveer 3.5kw past perfect. Als accu's 12s 5000 oid en je hebt een mooie vliegtijd. Ik heb een Ryan STA van 2.3m en 7kg met 3kw en dat vliegt heerlijk. Deze kist lijkt net iets meer te mogen hebben. Meer dan 4kw is niet nodig. 10s 6000 oid 12s 5000 past super afhankelijk van de motor en prop combi.
@Tadango, Heb jij toevallig een voorbeeld van een dergelijke motor? Linkjes of zo. Binnenkort ook eigenaar van een tf stinson en wil hem graag electirficeren op 12s en beter goed gejat als slecht bedacht zeg maar
https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-aerodrive-sk3-6374-192kv-brushless-outrunner-motor.html Bv zo een.
Ik zit nu in het buitenland maar ik zal er volgende week even op terug komen, ik heb de stinson verkocht zonder de set up en heb ik nog liggen, ik zal dan even kijken wat het precies is!