wat voor soort accucel is dit??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Berrie, 16 jul 2004.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi,

    hier een plaatje van een cel. Deze zit in mijn vario-ontvanger, XP-400.

    Ik heb geen idee of het een NiCad, NiMh dan wel iets anders is.

    En als het iets "anders" is, hoe laat je dat dan?

    Iemand een idee?

    Het formaat is overigens "penlight" formaat.

    [​IMG]
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hij is 1,2 Volt dus dan hou je NiCd of NiMh over. En aan de vrij hoge capaciteit (voor een penlite) te zien is het een NiMh cel.

    Deze cel ken ik verder niet dus wat de maximale laadstroom en dergelijke is durf ik niet te zeggen.

    Paul
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou hem laden met 1A max. Als hij niet warm wordt is het goed, anders naar 500mAh gaan. Mag wel iets warm worden als hij vol is maar niet tijdens het laden in het begin.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dank u!! :wink:
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Gezien de capaciteid denk ik ook dat het NiMH cellen zijn. Laden van die cellen is in wezen hetzelfde als NiCad cellen. Alleen kan je NiMH wat minder snel laden dan NiCad. Voor deze cellen zou ik de laadstroom niet hoger maken dan 1C dus 1,9A. Dit is behoorlijk hoog dus moet je erbij blijven en je cellen goed in de gaten houden.
    Tijdens het laden worden alle NiMH cellen wat warm, dit is in tegenspraak met wat Tadango schrijft wel normaal! Als de temperatuur snel op gaat lopen zijn de cellen vol. De delta piek ontstaat ook op dit moment en de lader moet dus stoppen.
    Als je zo snel gaat laden dan kunnen je cellen behoorlijk warm worden en daar schuilt een gevaar in. Je cellen mogen niet warmer worden dan ongeveer 60oC!!! Worden ze warmer dan kunnen ze waterstofgas af gaan blazen en verliezen ze snel capaciteid. Waterstofgas is ook nog eens heel erg explosief.
    Het is veel veiliger om te gaan laden met iets van 1/2C dus ongeveer 950mA. Ook dan moet je tijdens het laden je cellen in de gaten houden en er zeker van zijn dat je lader er op tijd mee stopt. De cellen zullen ook nu weer warm worden. Ook hier geldt weer dat de cellen vol zijn als de temperatuur plotseling snel op gaat lopen.
    Je kan nog lager gaan met de laadstroom maar ik zou niet lager gaan dan ongveer 0,3C dus ongveer 600mA. Als je wel lager gaat wordt de delta-piek steeds lastiger te detecteren en NiMH cellen worden graag een beetje snel geladen, daar "voelen" ze zich beter bij.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Daarom worden ze bij 1A (~0.5C) niet echt warm. Je voelt ze wel maar warm is anders. Tegen het einde worden ze pas echt warm.
     

Deel Deze Pagina