Wat voor verf op een piepschuim kissie?

Discussie in 'Beginners' gestart door Ron Beuger, 18 mrt 2003.

  1. Ron Beuger

    Ron Beuger Guest

    Hallo allemaal,
    Ik heb een piepschuim pipertje gekocht.
    Waarmee kan ik het ding het beste en goedkoopste geel maken?
    Kan dat eventueel met verdunde verf op basis van alkydhars (gewone huis tuin en keuken verf dus) of moet het iets speciaals zijn.
    Ik begrijp geen thinnerachtige of zo want dan hou je niet veel over van het vliegmasjientje :lol:

    Groetjes,
    Ron.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Moderne verf op waterbasis kan je proberen. Eerst op een proefstukje! Er wordt ook wel plakkaatverf of latexverf gebruikt.
    Verf op basis van thinner, terpentine en dergelijke kan je NIET gebruiken want dat lost het piepschuim op.
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Alkyd is met terpetine dacht ik. Acryl meestal op waterbasis.

    Goede resultaten met hema huis-tuin-en-keuken verf op waterbasis.
    Onverdund met roller opbrengen.

    Decorfin hobby verf gaat ook goed. Is per liter wat duurder.

    Een indoor schaal bouwer heb ik wel humbrol verf (die hele kleine potjes)zien gebruiken. Hele mooie dekking en daardoor licht.
    Humbrol is op basis van wasbenzine, maar dat gaat kennelijk goed. Geen garantie dat iets anders dan humbrol ook bruikbaar is.

    Graupner heeft spuitbusjes voor piepschuim. Handig voor een lichtgewicht basis kleur. Iets duurder en geeft meer rommel.

    Geen muurverf of zo. Dekt minder en zit vaak latex of ander zwaar vulmiddel in.
     
  4. Ron Beuger

    Ron Beuger Guest

    Bedankt voor de snelle reacties, ik denk dat ik voor de Hema acryl oplossing ga.

    Groetjes,
    Ron Beuger.
     
  5. Mr.DEPRON

    Mr.DEPRON Guest

  6. Ron Beuger

    Ron Beuger Guest

    Eerst nog ff naar Hema... :lol:
     
  7. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    zojuist mijn IMA Holiday mooi geel gespoten met de piepschuim spuit lak van Graupner. aleen 1 probleem. na deze behandeling plakt het scharniertape niet meer op het piep?!!??@# :blowup: :sniper:
    heeft iemand hier een tip voor of is iemand het probleem al een eerder tegen gekomen?? hoe optelossen?

    in de bouw beschrijving wordt toch duidelijk bescheven dat je het servo tape na het verven aanmoetbrengen..

    vinze
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Als je de boel hebt geschuurd en de verf is goed gedroogd zou het geen probleem moeten zijn.

    Beetje helpen met strijkboutje op lage temperatuur.
    Meeste verven smelten een beetje als het warm wordt.
    Uitproberen op proefstukje.
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    3-nov tijdens indoor Zeeland kreeg ik een tip van Willem (van IMA) om een paar druppels afwasmiddel door de (spuit)verf te doen, hierdoor zou deze goed OP het scharniertape blijven zitten...

    maar dat is nu dus te laat, en of het echt werkt weet ik ook niet ...
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Bovendien wat lastig bij spuitbusje...
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Afwasmiddel of ander (ph-neutraal :!:) detergent....heeft hier twee nuttige eigenschappen, het lost eventuele restjes vettigheid op en het 'ontspant' het oplosmiddel water....de verf zal nu dieper in het materiaal doordringen..en beter houden...

    Met een spuitbus is dit moeilijker..maar niet ondoenlijk....het te spuiten opervlak eerst met een kwastje met een 'water/afwasmiddel' oplossing voor te behandelen...als het nog net vochtig is...spuiten...

    P.S. witte houtlijm verdunt met water en een druppeltje afwasmiddel heeft bijna de zelfde kruipende werking als CA-lijm.
    Geeft je deze houtlijm-melk een paar drupjes verf mee, dan kan je 'onzichtbaar' b.v. piep (of kaal balsa) beter hechtbaar maken voor plakband werkt zo ongeveer als Balsa-loc (overigens kan je Balsa-loc ook zo behandelen...)

    Nog een mogelijkheid, waar het plakband moet komen het 'piep' voor-strijken met 'latex-melk-lijm' (stinkt behoorlijk naar amoniak...)...zelfs over geverfd opervlak...
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    op mijn holiday heb ik scharniertjes gemaakt van wat afval oracover.
    op lage temperatuur hecht het prima op piepschuim, geverfd of ongeverfd.

    zit er nog steeds prima op !
     

Deel Deze Pagina