water spuit naar binnen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Xearo, 31 mei 2005.

  1. Xearo

    Xearo Guest

    Ik ben sinds kort bezig aan mijn eerste boot, de robbe katja. Ik heb net een proefvaart gemaakt in de badkuip. hij is helemaal waterdicht. maar als ik de motor laat draaien dan spuit er allemaal water naar binnen door de schacht die om de motoras heen zit. hoe kan ik dit verhelpen?
     
  2. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het lijkt mij verstandig om dan vet in je schroefas te doen. :wink:
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Die Schacht die om de as zit, heet schroefaskoker.
    En als je daar alsnog een pijpje: op kan solderen dan kan je met een injectiespuit; uierzalf er in spuiten en dan is de boel wel dicht hoor.
    Moet tenslotte ook gesmeerd worden, dus twee vliegen in een klap zullen we dan maar zeggen.
    En verders veel lol beleven he met het bouwen!!!!!!!!!!!!!!
     
  4. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Van Graupner bestaan er plastic klemmetjes met een buisje op, die rond de koker passen. Eerst een klein gaatje boren, bovenaan de koker, klemmetje er rond met de 2 schroefjes, dan best speciaal vet ("wellenfet" ook van Graupner) erin met een injectiespuitje. Dit gaat ook schelen in lawaai en slijtage.
     
  5. Xearo

    Xearo Guest

    ok bedankt.

    vond het ookal herrie maken. :)

    vet heb ik er wel bijgekocht, maar ik dacht dat het alleen voor de afdichting was als je boot niet helemaal waterdicht is. :) weer iets geleerd.

    hoe vaak moet je het vet vervangen?
     
  6. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Het Graupnervet zit er bij mij al 3 jaar in, dat ga ik deze winter wel eens vervangen. Vroeger gebruikte ik vaseline, en dan begon het lager aan de schroefkant al na een paar maanden te schreeuwen. Soms zie je maar, goedkoop is soms dure koop.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Gebruik de zoekfunctie maar eens op de woorden 'schroefas', 'smeren' en 'vaseline'...
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Roel, ik heb je advies van de zoekfunktie opgevolgd, is leerzaam geweest. Vaseline wordt door velen tot volle tevredenheid gebruikt. Ik vond ook een link naar vaseline van Kroon-olie, zo'n drum van 50kg lijkt me wel wat. :roll:
     
  9. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    50 kilo... 8O Daar kun je een leven lang mee doen als je de schroefasd van je modelbootje wilt smeren
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: Een drum? 50 kilo? Ja, daar kan je heel modelvarend Nederland wel mee voorzien....
    Maar even serieus: Gebruik geen olie! Door de warmte die toch in je schroefaskoker opgewekt wordt, wordt de olie dunner, en zal snel uit je schroefaskoker lopen. En dan kan iedereen zien waar je gevaren hebt...
    :cry:
    Overigens wel een uitstekende manier om GEEN vrienden te maken...
    Speciaal schoefaskokervet (van Graupner, Robbe of welke modelfabrikant dan ook, werkt goed. Is alleen verhoudingsgewijs erg duur.
    Gele vaseline gebruik ik al een behoorlijk aantal jaren, nog steeds dezelfde Kruidvat-pot en waarschijnlijk kan ik daarmee tot m'n AMOW (Algemene Modelbouw Ouderdoms Wet) nog wel mee vooruit....
    1 x per jaar, aan het begin van seizoen, nieuw vet er in, en weer een zomer zonder schroefasproblemen... :lol:
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Er is dus verschil tussen witte en gele vaseline? Kruidvat dus, want Graupner is inderdaad duur. Ik dacht zoiets van +/-8€, en dat is nog van voor de euro, kan alleen maar duurder geworden zijn. Ik heb een groot project op stapel staan, met kokers van 16mm, een alternatief is dus welkom.
     
  12. Xearo

    Xearo Guest

    nog een probleem.

    als is vol gas geef dan gaat de aandrijfas kloppen. hoe is dit op te lossen? bij het rubberen slangetje gaat hij erg hard zwabberen. wat kan ik hieraan doen?
     
  13. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    1)Misschien komt de askoker te ver in de boot zonder steun. Oplossing enkele steunen plaatsen, in bv triplex, bijna op het uiteinde van de as. vastzetten met epoxy of Stabilit.
    2)Ofwel is de motor slecht opgelijnd met de as, dat geeft ook trillingen
    3) zit de motor wel goed vast?
    4) ipv het darmpje misschien beter een cardankoppeling zetten
    Hopelijk zit de oplossing hiertussen
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Aanvulling op de reactie van Zinnia:
    een ruim lager; sommige "schroefassen" hebben dichtgeknepen einden wat "lagers" voor moeten stellen. Deze zijn vaak ruimer dan een bronzen of kogel lager. Dit is een plaats waar de as ook kan rammelen.

    Wim
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo



    ik gebruik een mengeling van vet en olie


    het is een potje dat ik bij de apotheek laat mengen en kost haast niets

    het is een mengeling van lanoline en vaseline
    het is dus dunner als vaseline (minder weerstand) en dikker dan olie
    hoe meer olie hoe dunner de oplossing
    eventjes in warm water zetten met potje en al daarna spuit het veel makkelijker in je assen

    bij koud weer wil vaseline nogal eens stroef beginnen lopen
    4 in een klap
    de as is dicht
    loopt soepel
    laat geen ogen op het water achter
    en smeert de bussen/lagers


    groeten raf
     
  16. Xearo

    Xearo Guest

    rubber vouwt zich nog steeds dubbel. heb al van alles geprobeerd.

    kan het kwaad als ik het rubber en de as inkort en dan de motor dichterbij zet?
     
  17. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Als je vasthoud aan dat rubber slangetje moet de afstand tussen motor- en schroefas klein zijn (enkele mm). Dan heeft het rubber het minste kans op torsing. In principe moet er niks van de assen af, gewoon dicht bij elkaar zetten. Probeer je niet vast te zetten, door een ondoordachte konstruktie, moest je later toch kiezen voor een kardan.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    normaal kan je de scheeps as en de as van de motor door het rubbertje zo uitleinen dat de assen elkaar haast raken

    ik bedoel dus tussen de scheeps as en de motor as minder dan 1 mm spel

    er hoeft niet meer tussen te zitten
    het is voor niets nodig
    bij de speed boten gebruiken we een soort tonnetje
    met aan beide einden een gat waar de respectievelijke assen in passen en dan worden ze vast gezet door inbus maden schroefjes



    groeten raf
     
  19. Xearo

    Xearo Guest

    het is gelukt. bedankt voor de hulp.

    nu heb ik nog een 1 vraagje, waarmee moet je de romp met het dek lijmen. stabilit express of gewone contactlijm?
     
  20. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Is het kunststof op kunststof? Zo ja, eerst even de kontaktvlakken wat opschuren. Het beste, vind ik, is 2-komponentenlijm. Het is aan te raden om een dek te lijmen, de trage versie te nemen. Anders wordt het al hard, voor het dek erop zit. Ook de 2-komponenten van Bison voor metaal is langzamer dan de gewone snelle. De titel "metaal" is wat misleidend, want je kunt er alles mee plakken. Zorg wel dat je voldoende papierklemmen/wasknijpers/krokodillenklemmen bij de hand hebt om het dek te fixeren tot de lijm hard is. Sommige kunststoffen worden opgelost door Stabilit, voorzichtig dus, ook is het wat snel om veilig een dek in te lijmen. Succes.
     

Deel Deze Pagina