Waterdicht maken.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door edks, 15 aug 2017.

  1. edks

    edks

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leiden
    Hallo forumleden,

    ik ben al enige tijd bezig om een amfibievoertuig uit WW2 te maken. Aangezien er weinig of geen echte bouwtekeningen waren toen ik begon, heb ik een en ander zelf gebouwd met beperkte (gereedschaps-)middelen.
    Ondertussen is de boot/voertuig vrijwel klaar, maar ik zit toch met een probleempje.
    De aandrijfmotor voor de wielen staat in de romp en is van buitenaf (bodem) vastgezet met 4 rvs boutjes.
    De romp zelf is geheel afgesmeerd met epoxy en is waterdicht.
    Maar langs die boutjes blijft water naar binnen sijpelen.
    Ik heb al kleine rubber ringetjes gemaakt en onder de koppen gelegd, maar het blijft lekken.
    Toen heb ik een stukje krimpkous om de boutjes geschoven, (stukje is langer dan de dikte van de romp!) en toen de boutjes weer ingedraaid. Door het vastdraaien wordt de krimpkous iets in elkaar gedrukt en sluit zo het gaatje af (hoop ik).
    Heeft iemand tips om deze boutgaatjes echt en blijvend af te sluiten voor water?
    Het gaat om 3 mm boutjes.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Van welk materiaal is de romp gemaakt? Is het noodzakelijk om van buiten af de boutjes te kunnen blijven draaien? Of kunnen van binnen uit er moertjes op worden gedraaid zonder dat het boutje zelf draait. Probeer als afdichting eens een stukje fietsband waar je op de plaats van de boutjes gaatjes (iets kleiner dan het boutje) hebt geprikt. Beetje vaseline op de schroefdraad. Ringetje onder de kop van het boutje en dan aandraaien. De bedoeling is dat het rubber knel komt en in de ruimte tussen bodem en bout wordt gedrukt. Misschien heb je ergens wat sponsrubber, wat nog beter in de spleet wordt gedrukt. Anders kneedpads, een rubberachtige substantie om o.a. posters op te plakken. Kauwgum? Klinkt allemaal een beetje vreemd, maar als het werkt? Als het nooit meer los hoeft zou je ook wat 2 C-lijm tussen bodem en boutjes kunnen doen. Misschien zit er iets van je gading tussen, of (nog beter) heb je zelf iets bedacht. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
  3. edks

    edks

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leiden
    De romp is van gewoon (Gamma) triplex. En, nee van binnen kan ik geen moertjes kwijt. Kan er niet bij. Ik heb twee Alu plaatjes met M3 draad erin, in plaats van moertjes. Dus ik moet de boutjes van buiten af vast draaien.
    Zoals je kunt lezen heb ik al rubber ringetjes onder de boutkopjes liggen.
    En sponsrubber in de spleetjes?? Met M3 boutjes heb je een spleetje van hoogstens 0,5 mm. Daar krijg ik geen sponsrubber in!
    Helaas moeten de boutjes toch wel eens een keer los. Nieuwe motor of zo.
    Zelf heb ik ook nog in gedachten om een dummyboutje in het gaatje te steken en dan opvullen met PUR-lijm. De dummy er op tijd weer uitdraaien en dan de PUR laten uitharden. Dan zit er misschien schroefdraad in. En dicht het beter af.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Neem maar gewoon van die kneedpads, maak er een rolletje van en draai dat om het boutje, waar je eerst een ringetje onder de kop hebt gelegd. Drukt de naad tussen boutgat en boutje gegarandeerd dicht en gaat niet vast zitten. Kauwgum doet hetzelfde, maar wordt hard. Het lijkt moeilijker dan het is. Gr. Klaas.
     
  5. edks

    edks

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leiden
    Misschien een stomme vraag, maar wat zijn kneedpads. En waar haal ik die vandaan?
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Volgens mij moet dat bij Bruna wel lukken
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mag geen reclame maken, anders zette ik het merk erbij. Kocht ze bij de grootgrutter met bauw en geel in het logo. Heb ze ook van Tesa gehad. Die had een zaak met een naam, die begint als de voetbalclub uit Milaan. Is zelfde spul. Succes ermee! Gr. Klaas.

     
  8. edks

    edks

    Lid geworden:
    5 okt 2011
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leiden
    Oke, lijkt een goeie tip. Ik ga het proberen.
    Bedankt.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt ook nog blauwe Loctite o.i.d. gebruiken, dicht af, met (lichte) borging. Loctite rood moet je heet stoken om te lossen.
    Het hoeft niet persé Loctite te zijn natuurlijk. En borgmiddel is sowieso een goede aanschaf voor modelbouw.

    Je kunt gewoon man en paard noemen Klaas, geen probleem. Hoe zou je anders mensen kunnen adviseren/helpen?
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook de boutjes in Plastidip dopen en dan erin draaien.
    Als de Plastidip nog zacht is sluit het alles af.
    Als je het los wilt hebben dan kan je het er weer makkelijk af pullleken.
    Ik heb er zelfs waterleidingen mee gedicht, blijft prima zitten.
    En je kan het ook prima in electronica gebruiken, het is een mooie vervanger voor isolatietape of krimpkous.
    Je moet niet de spray hebben maar de dompel of kwast variant.

    https://www.plastidip.eu/vloeibaar/plastidip-dompelen-spuiten/plastidip-mat-429-ml/

    Als ik een klein flesje kan vinden dan zou ik je wel wat op kunnen sturen om uit te proberen als je interesse hebt.






    GJ
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Misschien kit om het boutje smeren en dan vastdraaien?
    Ik zou zelf dan eigenlijk ook als ze vast zitten er nog even wat overheen smeren dan
     
    Abraham vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina