Waterdichte servo's????

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 22 apr 2003.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi,

    zijn er absoluut waterdichte servo's op de markt die ook een meter onder water nog niet lekken? Voor de bouw van mijn u-47 zou dit een uitkomst zijn.

    Bedankt.

    Jos.
     
  2. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Je ging toch het bouwpakket van Robbe bouwen?
    Daar zit alles in een "waterdichte"koker. Ben er zelf nl. mee bezig.
    Als je met een eigen ontwerp aan de slag gaat denk ik toch dat je een waterdicht compartiment moet bouwen aangezien motor en electronica toch ook droog moeten blijven.
    heb ook nog ergens interesante site's gezien over de U47, moet ik alleen even opzoeken waar ze staan.
    Jeroen
     
  3. toneburst,

    kijk op:

    http://www.schiffsmodelle-bs.de/

    Daar bij het bouwverslag kom je vanzelf een methode tegen om de voorste trimroeren aan te sturen. Dit gaat met een zelf gemaakt appartement op de WTC (Water Tight Container). Werkt goed! en is makkelijk zelf te maken. Zelf heb ik 'm direct op het standaard systeem gezet en het robbe prutsplaatje (de automatisch duikregeling) weggelaten.

    verder schijnt het mogelijk te zijn om een servo redelijk waterdicht te maken door hem in een goedje te gooien (bron: Subcommittee). Dit spul is zover ik weet niet in Nederland te krijgen, dus ik kan niet zeggen of het goed werkt. Misschien het zoeken waard. Maar ik zou zelf kiezen voor de bovenste methode voor de veiligheid

    Succes,

    Danny van dijk
    witchblade1@zon net.nl (verwijder spatie)
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ojeee,

    net op't forum en nu al herkend..... Volgens mij zijn Danny en ik elkaar ook al tegengekomen op 't forum van Subcommittee....
    Inderdaad bedoeld voor de U-47, en wel voor de voorste duikroeren. Na het lezen van diverse reviews was het besluit voor mij logisch om daar gewoon een servo aan te koppelen.
    Beide tips (inbouwen in waterdicht compartiment en 'dopen in speciaal goedje' heb ik ook gezien. Vandaar mijn vraag. Het waterdichte compartiment (extra) staat me niet zo aan i.v.m. mogelijke uitval van de servo en afstelling, onderbrengen in de originele WTC lijkt me niet zo wenselijk (weer een gat en ruimte) en dat goedje zei me ook niet veel.
    Vandaar dus de vraag....
    Zal de dealer morgen ook eens vragen.

    Jos.
     
  5. klopt

    klopt als een bus. ik zit inderdaad op meerdere forums. Ik ben vrij veel hier te vinden. Trouwens, misschien ook leuk voor jou. Ik heb Norbert bruggen gemaild over de geruchten over een bajonet sluiting voor de U47. Op deze manier krijg je een wat zekerdere sluiting, welke tevens ook mooier is af te werken. ik hou je op de hoogte.

    Over storingen en uitvallen. Ik heb eerst een randje gemaakt rond het appartementje. Hierop rijkelijk siliconen kit gespoten en terwijl die nog nat was het dekseltje erop gemonteerd en vastgeschroefd. Mocht ik nu nog problemen krijgen kan ik de schroefjes eruit draaien en met een dun breekmesje de siliconenlaag doorsnijden vanaf de zijkanten. voorwaarde is wel dat de toren vastgeschroefd is en niet verlijmd.

    Danny
     
  6. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Is er een reden dat je die spatie er inzet? Misschien ben je in de war met een ander forum over radiografisch modelbouw, waar wel heel voorzichtig met links, anders dan het forum URL zelf, moest worden omgegaan. 8O
    Daar werd zelfs het woord 'bouw' vervangen door '####'... :roll:


    Edit door Robert, mail adres weggehaald.
     
  7. spatie meer of minder

    De spatie staat erin om de zogenaamde datamining machines tegen te gaan. Deze zoeken forums en dergelijke af naar emailadressen. En ik ben eerlijk gezegd geen liefhebber van SPAM. Vandaar: "verwijder spatie voor het adres" of op "the english sites": remove space for mail.

    Danny

    sorry webmaster voor de off topic :wink:
     
  8. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Dat is waarschijnlijke tegen spam... anders kan zijn adres door zogenaamde " bots" van het forum worden geplukt en worden misbruikt door spammers...

    Robert
     
  9. tigermoth

    tigermoth Guest

    ff over die U-47 Gunther Prien....

    is er al een beetje haalbare optie om de u-47 met een static-dive systeem uit te rusten?

    dat 60kts moeten racen om maar onderwater te blijven vind ik voldoende om de kit nog niet te kopen..

    bvd
    Rico.
     
  10. static diver

    Het schijnt goed te gaan met 750 ml tanks van Engel. Dan komt alleen het model iets dieper in het water te liggen (ongeveer 1 cm.). Er zijn via de subcommittee genoeg sites te vinden die hier over handelen.

    Zelf prefereer ik half dynamisch. Realistische waterlijn, en met gevulde tanks steekt de boot nog net boven water (op de wintergarten houden ze het net droog). Het laatste stukje duikt de U47 met een realistische snelheid. reden hiervoor. Heel goed zelf te maken en redelijk goedkoop vergeleken met de "echte" duiktanks.

    een leuk linkje: www.unterseebootmodellbau.de

    Ik zou 'm alleen iets dieper laten liggen dan hier getoond, en voor de veiligheid een watersensor inbouwen die de pompen aanzet om de tank te legen in geval van nood.

    Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

    Danny van Dijk
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    U47 static diving

    Ik had eerst het idee om de zadeltanks van de U47 net als bij de echte boot te gebruiken als ballasttanks, maar als je deze wilt dichtplakken komt je behoorlijk in de knoei met de dekspanten. Daarnaast is er niet echt veel volume beschikbaar. Mijn huidige optie is twee ballasttanks (zelbouw m.v.b. glasvezel matten en polyhars) in boeg en achterschip in te bouwen die m.b.v. luchtdruksysteem te blazen zijn. Ik gebruik hiervoor een systeem voor landingsgestellen van modelvliegtigen. Voordeel van twee aparte tanks is dat de boot m.b.v. twee aparte ventielen onderwater te trimmen is. Of dit werkt en zinvol is moet ik nog uitproberen.....de kiel van mijn U47 (U96 in dit geval) is net gelegd.....
    Wist je trouwens dat dit type duikboot in werkelijkheid bijna zonder snelheid werd afgezonken, en pas bij 'bijna onder water' snelheid opbouwde? De snelheid die het model van Robbe nodig heeft om onder te gaan doet dan wel heel erg onrealistisch aan....

    Greetz,

    Jos
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Waterdichte servo's???

    Even terug naar de begin-topic van deze thread.
    Jaaaaa....er zijn waterdichte servo's op de markt.

    De goedkoopste kost je 120 Euro's.......

    Toch maar een waterdicht compartimentje plakken. Ik denk dat ik met die 120 Euro's wat mooiere dingen ga aanschaffen.

    Jos.
     
  13. tigermoth

    tigermoth Guest

    laatste x offtopic? ;)

    ja. van die duitse site, het zelfbouw semi-static duiksysteem met snorkel in de peroscoop vind ik erg mooi..

    ook relatief makkelijk te bouwen tegen niet al te hoge kosten..

    mvg
    Rico
     
  14. dekees

    dekees

    Lid geworden:
    12 mrt 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    hoorn
  15. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Driewegklep

    Hoi 'deKees',

    die driewegklep is precies het product dat in dat 'pneumatische landingsgestel-systeem' zit.
    Twee daarvan, ieder gekoppeld aan een ballasttank (1 in boeg, 1 in achtersteven) geeft je de mogelijkheid voor op-/duiken en eveneens voor aftrimmen op diepte in combinatie met b.v. de FX-18. Voordeel van deze zender is ook nog dat je een 'veiligheids-systeem' standaard krijgt meegeleverd. Op het moment dat de ontvanger die bij de FX-18 hoort merkt dat de batterij minder wordt of de verbinding met de zender wordt verbroken gaat hij nar een instelbaar aantal seconden in 'safety-mode' d.w.z. dat de servo's naar een vooraf geprogrammeerde stand gaan. Beste instelling voor een onderzeeer lijkt mij 1) duikroeren volledig omhoog 1) motoren uit 3) richtingsroer neutraal 4) ballasttanks blazen.
    Klinkt een beetje te ideaal om waar te zijn, maar ik ga het toch zo proberen.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo raf hier

    dat produkt om servo's waterdicht te maken is een heel dunne vloeistof die in de werktuigbouw wordt gebruikt
    daar dompel je de servo in en dan als alles hard is geworden dan is die waterdicht behalve daar waar je de stuurhevel op vast zet ??????????
    ik heb zelf een u47 van robben en ik heb de servo voor de voorste duikroeren langs achter door de wand gevoerd juist zoals de duikroeren
    daar heb ik een omkeer hevel gezet en dan gaat alles naar voren door een messing buisje
    op die stang heb ik zeerkrachtige magneten gezet ook in de stang die naar de roeren gaat dus die kopelen automatisch als ik de boot dicht schroef
    ik weet niet of ik foto's kan publiceren hier op het forum
    indien het zou gaan dan wil ik van het systeem er wel enkele plaatsen

    sportieve groeten raf
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik duik met een baksterzak van 500 cc en een pomp
    doe ik reeds jaren en het werkt steeds perfect
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    de u74 werkt perfect alleen ik krijg hem niet waterdicht.
    de boot blijft steeds lekken aan de dichting
    iemand een idee hoe of wat er aan te doen is
     
  19. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    stuur mij je foto's maar even, (robert@modelbouwforum.nl) plaats ik ze even op het net voor je.

    Robert
     
  20. KOEZE

    KOEZE Guest

Deel Deze Pagina