waterpompje met hoge druk en 12Volt???

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Squadracorse, 24 jul 2003.

  1. Squadracorse

    Squadracorse Guest

    Hallo modelbouwers,

    Misschien kunnen jullie mij helpen: Ik zoek een waterpomp die continue water kan rondpompen met een hoge druk. De spuitkopjes vragen een behoorlijke druk van ca 6,0 bar en de pomp moet eigenlijk aangestuurd kunnen worden via 12V.

    Is er iemand die hier meer over weet wat en welke types er ongeveer leverbaar zijn en waar deze eventueel te koop zijn?

    Ik hoor graag van jullie!

    Groetjes, S.
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    6 bar

    hoi

    6 bar is bar veel als je begrijpt wat ik bedoel. waar wil je het voor gebruiken, ik bedoel een ruitenwisserpompje van een auto draait prima op 12 V maar zal waarschijnlijk niet meer als 2 a 3 bar druk leveren, moet je echt meer hebben dan zal je denk aan een tandwielpompje moeten gaan denken maar wat daar de prijs van is is mij ook niet direct bekend.

    Groeten Wiggie
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi raf hier

    ik werk voorlopig nog op :sniper: ford :eek:nweer: en daar hebben ze pompen die de koplampen schoonspuiten
    die werken op 12 volt en die hebben een ongeloofelijke druk
    maar voor continue gebruik kunnen die niet dienen denk ik
    of je moet ze water koelen maar of dat zo gemakkelijk kan in die waterdichte behuizing daar kan ik niet op antwoorden
    sorry voor de reclame

    sportieve groeten raf
     
  4. scoob

    scoob Guest

    heb eenzelfde probleem, ik ga proberen of het lukt met 2 ruitenwisserpompjes achter elkaar.
    ik weet niet of het gaat werken maar ik houd je op de hoogte
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    MEt tandwielpompjes kan je over het algemeen een behoorlijke druk krijgen. Hydrolische pompen in een trekker of een graafmachine zijn vaak tandwielpompen die een druk van wel 200 bar kunnen maken. Of dit met de kleine pompjes van een ruitewisser systeem haalbaar is betwijfel ik ten zeerste.
    Er bestaan miniatuur hydrolische systemen voor model vrachtwagens en graafmachines. Daar zit dus ook een kleine hydrolische pomp in. Maar wat is klein? ik heb er nooit één van dichtbij gezien maar de shofel waar het inzat was ongveer 50cm hoog 90cm lang en 40cm breed. De bak kon ongveer 40kg zand in één keer opscheppen en verplaatsen.
    Het is heel erg belangrijk dat alles in zo'n pompje zo precies mogelijk past met zo min mogelijk ruimte tussen de onderdelen. Misschien als je er zelf één maakt met een vreselijk preciese draai/freesbank dat je 6 bar kunt halen.
    Een andere mogelijkheid is een zuigerpompje. Daarmee is het makkelijker om een vrij hoge druk te halen. Er kleeft wel een nadeel aan en dat is dat de opbrengst niet zo hoog is en dat de druk niet constant is.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina