Watervliegen op de IJssel, Gouda Waterstad 2016?

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Rick NL, 4 nov 2015.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hallo,

    Gouda heeft 17, 18 en 19 juni 2016 weer haar jaarlijks waterfestijn Gouda Waterstad.
    Dit om alle activiteiten die sinds mensenheugenis en nu op en rond het havengebied van Gouda plaats vinden te showen.
    Er zijn heel veel historische schepen in Gouda, op de grachten en in de oude haven en de museum haven. Op de (Hollandse) IJssel is er ook van alles te doen.

    Ik zit in het organisatie team en wil graag proberen of het mogelijk is watervliegtuigen te demonstreren op de IJssel, met publiek op de IJsselkade.
    De IJssel is er ~ 60 meter breed en ze loopt ZW-NO, dus gunstig op normale windrichtingen. Er is mogelijkheid om voldoende afstand tot het publiek te houden, maar daarom lijkt het me vooral geschikt voor vrij grote modellen, van 2 meter of meer. WatervliegenGouda.jpg

    Voordat ik het proces van vergunningen in ga wil ik hierbij polsen of er animo is om op de zaterdag en/of zondag watervlieg demo's te geven.

    Zelf zal ik niet meevliegen omdat mijn toestel met 1.2 meter te klein is om goed gezien te worden.

    Rick
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Leuk ! Het is mijn vrije weekend dus waarschijnlijk kan ik wel komen vliegen met de Goose en Empire.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Op die reactie zat ik te wachten. Had je ook kunnen PB'en maar eigen initiatief houd ik van.

    Zijn er meer potentiële liefhebbers?

    Rick
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Het watervliegforum is op de een of andere manier een miet vaak bekeken gedeelte van het mbf , wellicht even naar algemeen modelvliegen en/of meetings verplaatsen ?

    Mvg,

    Bart
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Idd en de meeste vliegruimte (in het westen):,is boven (op/in) water! Het zou best wat populairder kunnen zijn. Zeker met jouw geweldige schepen, Uhh vliegtuigen.
    Vlieg momenteel slechts met watertoys van 1 mtr. Afgelopen vrijdag net op Amelandse strand, dmv stuur foutje weer kosten gemaakt. Maar,.... een vette natte Cub i'nut verschiet!
    Laten we in amstelveen met soortgelijke plannen rond lopen?.(is nog heel prematuur).
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2015
  6. pieter h

    pieter h

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    5
    Locatie:
    gouda
    Hallo Rick,

    Leuk idee, misschien is het te combineren met goudasfalt, dat terrein vraagt aandacht dus misschien eens contact met ze opnemen, kan ik ook wel doen.
    ik woon hier aan de overkant van de ijssel.

    Heb je nog mensen gevonden die willen vliegen, zelf heb ik ook maar een klein cesnaatje, zie ik zelf amper :)

    groet, pieter
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De vergunning is geregeld om te vliegen, het is hoogwater tijdens de show dus extra ruimte.
    De demonstratie is gepland op zaterdag 18 juni. Er zijn 3 blokken van ongeveer een 40 minuten om te watervliegen. Ertussen zijn demo's van Wakeboarden en Flyboarden.
    Tijdens de demo's zal de IJssel voor scheepvaart gestremd worden.
    info: http://www.goudawaterstad.nl/programma/

    Graag zie ik nog wat aanmeldingen om te komen demonstreren, een bijdrage in de reiskosten kan worden geleverd.

    Vriendelijke groeten,

    Rick Ruijsink
     
    verfbrander en renetl50 vinden dit leuk.
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Zijn er misschien nog meer vliegers die willen komen vliegen ?

    Mvg,

    Bart
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het evenement Gouda Waterstad is ondanks zaterdag matig weer goed afgesloten.
    Bart heeft een paar dagen vóór de show het AD op bezoek gekregen voor een interview in de krant.
    Het is een mooie promotie voor Watervliegen en Modelvliegen in zijn algemeen geworden:

    http://www.ad.nl/dossier-groene-hart/met-het-vliegtuig-naar-gouda-waterstad~aa8f20bf/

    Op zaterdag was de wind NNW waardoor deze dwars op de IJssel stond. Zowel de IJsselkade als het water lagen daarmee net in de luwte, maar vlak boven het water was de turbulentie echt sterk.
    Bart werd met een ponton van waaraf hij kon starten en vliegen, naar de overzijde van de IJssel gevaren.
    Hij heeft één vlucht gemaakt die zeer in de smaak viel van het publiek, maar voor de kenner duidelijk sterk beïnvloed werd door de turbulentie.
    De vlucht werd daardoor niet enorm lang en Bart heeft terecht besloten geen touch and go's te doen.
    Ook is het ivm de wind bij deze ene demo gebleven.
    Later was er veel publiek die op de geplande andere vluchten afkwamen, maar zij konden begrip opbrengen voor de verdere afgelasting.

    Al met al is het toch een zeer geslaagd evenement geworden, waarbij het opviel dat het ons niet veel moeite kostte om zowel bij de gemeente als bij rijkswaterstaat, als beheerder van de waterwegen, alle toestemmingen te verkrijgen, inclusief het afsluiten van de IJssel voor doorgaand waterverkeer.

    Volgend jaar gaan we het weer doen, en groter dan deze keer.
    Houd je kalender vrij op het 3e weekend van juni 2017, en zorg dat jullie mooie watervliegtuigen klaar zijn.

    Rick
     
    Jonkje en Bart83 vinden dit leuk.
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Het was inderdaad jammer dat de weersomstandigheden roet in het eten hebben gegooid. Wellicht volgend jaar beter en met meer deelnemers.

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina