Webra motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door cajo, 5 jul 2017.

  1. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Wie kent deze motor met een ABC loopgarnituur en met een membraam inlaatgedeelte ??
    Ik kan op internet niets vinden dus als er mensen zijn die hierover iets weten hou ik mij aanbevolen.
    hierbij een paar foto's .
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kennen is een groot woord, ik heb er ooit eens een gezien, en die pipo had hem in een heli ingebouwd (waar het ding niet echt geschikt voor was).

    Voor zover ik me herinner was het bedoeld als een prestatie-motor (met de achterliggende gedachte dat die reedvalves automatisch hun "timing" aanpassen en dus altijd optimaal zouden functioneren over het hele toerenbereik), maar volgens mij nooit echt een succes. Waarom weet ik niet.

    Meer weet ik er niet van, is volgens mij minstens 20 jaar geleden...

    Volgens mij was het wel een tamelijk zeldzame motor...
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij onze club vlogen er een paar met zo`n motor in een Vario heli.
    Zo te zien heeft deze ook een lange 8 mm. krukas.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.231
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hee, da's bijzonder! Schitterend ding!
    Ook een bijzondere lagercup voorop.
    Is dat een originele motor? Of een smart-DIY aanpassing? Ook de schroefjes om de reed-valve te fixeren lijken te wijzen op vaardige huisvlijt.

    Heb een Webra 61 met rotatieklep achterop.1024 serie?
    Is een mooi apparaat... alleen de carb achterop is minder handig dan je zou verwachten...
    Casting is de zilver-glanzende versie. Kop is blanco.
    Voorop zit een niet gesloten lager, ook het binnenste lager is open. Het dicht af op de krukas.
    Wellicht is een aanpassing gemaakt voor een gesloten lager met betere afdichting, om valse lucht te vermijden? Oudere Webraatjes gingen door slijtage op den duur lekken op de afdichting en werden dan lastiger te starten en af te stellen...

    Wat me opvalt bij de mijne... gehannes met een motorsteun die in de weg zit voor afstellen. Ingebouwd kom je er eigenlijk niet goed meer bij. Een carb voorop is zo slecht nog niet.
    Motortype voor een fan-drive?

    Wellicht een grens aan de minimum grootje voor een reed-valve om nig goed te werken? (hoewel... ehhhh... cox motoren hadden die ook niet een reed valve? Zoiets?)

    Wat ik wel heb... proefdraaien! En kijken wat ie aan kan? Zou de dikte van de folie nog iets uitmaken? Dus de flex er van? Type materiaal?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
  5. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    De motor heeft nog nooit gelopen en is van binnen ook nog hagelnieuw , hij is ooit gekocht voor een heli maar omdat het een ABC motor is heb ik er een prop meenemer op gezet.
    De carb is niet origineel maar ik ga een extra flensje maken zodat ik er een paar kan proberen en zie dan wel met welke hij het beste is af te stellen.
    [​IMG]
    Het flensje is waarschijnlijk zelf gemaakt maar de rest is echt origineel zie foto.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.231
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niks DIY! Is een beauty! Gaaf zeg! :thumbsup:

    Maar of je hem aan de praat moet brengen? Als het allemaal nieuw is... dat is het overwegen waard. Beetje een museumstukje...

    Carterdekseltje is ook een bijzonder gietstukje. Dus dat deel wat nog in de motor steekt.
    Let op voor je pakkingen... die komen na zoveel jaar klemmen, vaak niet netjes los.
    Maar laten zitten wat je kan laten zitten. Heb je nog details van het voorste lager op de foto?
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2017
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Carburateur lijkt me een OS te zijn. Moest er geen Dynamix op?
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.231
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat hoeft niet altijd... ze hadden ook andere... jammer dat zoveel info verdwijnt... ook van het internet oplost in de vergetelheid...
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het is wel niet de blach head, maar gelijkwaardige Webra.

    Vlieg op mijn huidige Decathlon nog met een Webra 60, die is inmiddels al een jaartje of 25 oud.
    Johan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ja mooi filmpje maar die motor heeft achterin een roterend gedeelte voor de inlaat .
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.231
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Jo, fraai blokkie! Deze heb ik ook. Maar is wel een gebruikte. En ligt uit elkaar. De carb is incompleet, maar ik heb er een mooie mvvs voor gevonden met juiste doorlaat. Ik weet niet wat het voordeel van de black head is, wel interessant zouden de lange slag motoren moeten zijn... zouden meer vermogen moeten afgeven.
    Ik wil er nog een nieuwe zuigerveer en lagers in mikken, de bus is nog goed.
    Overigens is deze Webra 61 R wel een powerhouse. Ook naar huidige maatstaven!
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2017

Deel Deze Pagina