Wie kent deze motor met een ABC loopgarnituur en met een membraam inlaatgedeelte ?? Ik kan op internet niets vinden dus als er mensen zijn die hierover iets weten hou ik mij aanbevolen. hierbij een paar foto's .
Kennen is een groot woord, ik heb er ooit eens een gezien, en die pipo had hem in een heli ingebouwd (waar het ding niet echt geschikt voor was). Voor zover ik me herinner was het bedoeld als een prestatie-motor (met de achterliggende gedachte dat die reedvalves automatisch hun "timing" aanpassen en dus altijd optimaal zouden functioneren over het hele toerenbereik), maar volgens mij nooit echt een succes. Waarom weet ik niet. Meer weet ik er niet van, is volgens mij minstens 20 jaar geleden... Volgens mij was het wel een tamelijk zeldzame motor...
Bij onze club vlogen er een paar met zo`n motor in een Vario heli. Zo te zien heeft deze ook een lange 8 mm. krukas.
Hee, da's bijzonder! Schitterend ding! Ook een bijzondere lagercup voorop. Is dat een originele motor? Of een smart-DIY aanpassing? Ook de schroefjes om de reed-valve te fixeren lijken te wijzen op vaardige huisvlijt. Heb een Webra 61 met rotatieklep achterop.1024 serie? Is een mooi apparaat... alleen de carb achterop is minder handig dan je zou verwachten... Casting is de zilver-glanzende versie. Kop is blanco. Voorop zit een niet gesloten lager, ook het binnenste lager is open. Het dicht af op de krukas. Wellicht is een aanpassing gemaakt voor een gesloten lager met betere afdichting, om valse lucht te vermijden? Oudere Webraatjes gingen door slijtage op den duur lekken op de afdichting en werden dan lastiger te starten en af te stellen... Wat me opvalt bij de mijne... gehannes met een motorsteun die in de weg zit voor afstellen. Ingebouwd kom je er eigenlijk niet goed meer bij. Een carb voorop is zo slecht nog niet. Motortype voor een fan-drive? Wellicht een grens aan de minimum grootje voor een reed-valve om nig goed te werken? (hoewel... ehhhh... cox motoren hadden die ook niet een reed valve? Zoiets?) Wat ik wel heb... proefdraaien! En kijken wat ie aan kan? Zou de dikte van de folie nog iets uitmaken? Dus de flex er van? Type materiaal? Gr Bas
De motor heeft nog nooit gelopen en is van binnen ook nog hagelnieuw , hij is ooit gekocht voor een heli maar omdat het een ABC motor is heb ik er een prop meenemer op gezet. De carb is niet origineel maar ik ga een extra flensje maken zodat ik er een paar kan proberen en zie dan wel met welke hij het beste is af te stellen. Het flensje is waarschijnlijk zelf gemaakt maar de rest is echt origineel zie foto.
Niks DIY! Is een beauty! Gaaf zeg! Maar of je hem aan de praat moet brengen? Als het allemaal nieuw is... dat is het overwegen waard. Beetje een museumstukje... Carterdekseltje is ook een bijzonder gietstukje. Dus dat deel wat nog in de motor steekt. Let op voor je pakkingen... die komen na zoveel jaar klemmen, vaak niet netjes los. Maar laten zitten wat je kan laten zitten. Heb je nog details van het voorste lager op de foto?
Dat hoeft niet altijd... ze hadden ook andere... jammer dat zoveel info verdwijnt... ook van het internet oplost in de vergetelheid...
Het is wel niet de blach head, maar gelijkwaardige Webra. Vlieg op mijn huidige Decathlon nog met een Webra 60, die is inmiddels al een jaartje of 25 oud. Johan.
Ja Jo, fraai blokkie! Deze heb ik ook. Maar is wel een gebruikte. En ligt uit elkaar. De carb is incompleet, maar ik heb er een mooie mvvs voor gevonden met juiste doorlaat. Ik weet niet wat het voordeel van de black head is, wel interessant zouden de lange slag motoren moeten zijn... zouden meer vermogen moeten afgeven. Ik wil er nog een nieuwe zuigerveer en lagers in mikken, de bus is nog goed. Overigens is deze Webra 61 R wel een powerhouse. Ook naar huidige maatstaven!