Weer beginnen met vrije vlucht

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door robertjebartol, 24 aug 2010.

  1. Hallo,

    In de jaren 80 heb ik vrije vlucht modellen gebouwd, en na een zeer lange tijd wil ik deze hobby weer oppakken.
    Natuurlijk moet ik met iets eenvoudigs beginnen, maar de interesse ligt wel bij een rubber aangedreven model.
    Ik heb zo wat op internet zitten zoeken, en heb wel wat gevonden, maar misschien weten anderen met welk model ik het beste zou kunnen beginnen?
    In de jaren 80 was er het merk Veron, maar of dat nog bestaat weet ik niet.
    Tenminste ik heb geen site kunnen vinden.

    Groetjes Robert
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Robert,

    Van harte welkom bij de vrije vlucht!

    Helaas is Veron van de markt verdwenen. Wat zou je het liefst doen: bouwen uit een bouwdoos, bouwen van een bouwtekening of beginnen met een kant en klaar model?
    Ik heb een enerme collectie bouwtekeningen, dus daar kan ik je wel wat uit adviseren. Ook goed om even te kijken in het draadje Bouwtekeningen drie rubber-aangedreven modellen waar al wordt verwezen naar een aantal geschikte modellen.

    Verder is het goed om te weten waar je interresse ligt op gebied van modelkeuze: sport, wedstrijd, schaal (civiel of militair)?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. Nou het liefst doe ik zelfbouwen, het maakt niet uit, uit een doos of tekening.
    Kant en klaar is makkelijk, behalve als je schade hebt, weet je niet hoe het model in elkaar zit.
    Met zelfbouw, krijg je meer waardering van je werk.
    Zelf dacht ik aan de Akro, die bij een van de links wordt gegeven.
    Ik zit alleen met de vraag van spanlak en propellor en rubber.
    Ik las iets over pledge ipv spanlak, werkt dit hetzelfde?
    De propellor is deze te bestellen via internet?
    Owja bespannings papier, dat zal nu ook wel ondertussen veranderd zijn.
    Ik zal wel even het nodige onderzoek moeten doen naar balsa hout e.d. bij mij in de buurt (tilburg).
    Misschien is er een bouwer op dit forum die in de buurt woont.

    Groetjes,

    Robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die Akro is inderdaad een goede keus, ziet er uit als een echt vliegtuig maar vliegt als een goed ontworpen modelvliegtuig.
    [​IMG]

    Propellers, rubber en spanpapier zijn te bestellen via internet en ik doe dit bij Michael Woodhouse: www.freeflightsupplies.com
    Spanpapier mag niet worden verzonden, maar is wel te koop bij diverse modelbouwwinkels in Nederland. Pledge Parket Plus is inderdaad een goed alternatief en staat beschreven in een artikeltje op mijn site: Vloerlak als een alternatief voor spanlak. Spanlak werkt net wat makkelijker en prettiger, maar Pledge stinkt niet zo en is makkelijker verkrijgbaar.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2010

  5. Nou de spanlak is duidelijk, ik heb even nog gekeken hier in de buurt naar materialen, en walla........ ze hebben balsa hout waar ik normaal mijn spullen haal voor plastic modelbouw.
    Nog een vraag betreft het plastic wat je over de tekening gebruikt voor bescherming.
    Waar halen jullie dit soort plastic?
    Ik heb gekeken in verschillende bouwmarkten, maar wat ik ben tegen gekomen was meer vijverfolie, erg dik dus.
    Het moet niet te dun en niet te dik zijn.

    Groetjes Robert
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    ik gebruik gewone vershoudfolie uit de keuken.

    [​IMG]
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    En ik gebruik boterhamzakjes
     
  8. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Ja goede dag
    Hier is weer iemand die ook weer begonnen is met bouwen .
    dag wout ik heb je raad maar eens opgevolgd dus me aangemeld.
    ik hoop dat ik een hoop op dit forum mag lezen en schrijven
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja hoor, dat mag!

    Wout
     
  10. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    In tilburg en omstreken wonen wel de nodige vrijevlucht vliegers. In Goirle vind je de GLC (Goirlese Luchtvaart Club). Die jongens vliegen wel hoofdzakelijk met A2 (F1A, zweef) modellen en volgens mij niet met rubber aangedreven modellen. Wel weten ze heel veel over balsa :) En een hoop andere materialen die in de vrije vlucht worden gebruikt.

    Op de site van de KNVvL kun je contact info vinden van de GLC:
    KNVvL Modelvliegsport - Clubs

    En bij Hobby-in in Waalwijk kun je balsa kopen.

    Greetz,
    Jurgen
     
  11. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (Belgiƫ)
    Hier nog een mooie website over Veron! http://www.ffscale.co.uk/combi.htm

    zo te horen is het bij jullie wel populairder dan in Belgiƫ, ik hoop ooit eens op een meeting te komen in Nederland waar ik enkele van jullie eens kan ontmoeten.

    Enkele jaren geleden heb ik in Dortmund met Intermodellbau iemand gesproken die een A4 bundel aan het maken was over de vrije vlucht, is deze al uit ondertussen?
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2010

Deel Deze Pagina