Weer een cessna 182

Geachte modelbouwers,
Ben in een vlaag geraakt een Cessna 182 voor de fun te bouwen na het zien wat Topflite op de markt heeft gebracht.
Het wordt wel iets kleiner, span van ~180cm.
Nu weet ik niet wat ik precies wil gaan doen betreft de beplanking.
Ik dacht aan 3mm depron of 1.5mm balsa....dus totaal gewicht kan anders uitpakken, want over de motorisering heb ik besloten voor elektro te gaan...(...tips!...)
Als er interesse is over de bouw, zal ik dit verslag zeker voortzetten.

Hier wat enkele fotos...

romp.jpg

winghalf.jpg

formers.jpg

fuselayout.jpg

Laatst bewerkt:
..nog even verder gegaan:

Voorste delen romp gelamineerd

c1.jpg

in mekaar geschoven

c2.jpg

firewall proef passen

c3.jpg

middenstuk versteviging voor LG

c4.jpg

..alles zo een beetje in mekaar geschoven klaar voor CA.
Past perfect en strak

c5.jpg

nu klaar voor beplanking,..zit nog te dubben over depron of balsa ondanks de voor- en nadelen van deze matrialen....(niet van plan epoxy overheen te doen)

Iemand een idee wat het zou moeten wegen als deze van depron of balsa beplankt wordt?
Ik had ook een 45xx serie buitenloper in gedachte...welke kan ik het beste nemen?, uiteraard adh vh gewicht.

Ik zou geen seconde twijfelen, en balsa pakken. Geen 1.5mm, dat is veel te dun, dat maakt het lastig te bewerken en mocht je wat willen schuren zit je er zó doorheen. Pak 2 of zelfs 2.5mm balsa voor de beplanking. Zorg wel dat je licht balsa krijgt, daar zit echt behoorlijk verschil tussen, even met je weegschaal naar de winkel dus.

Om het balsa te buigen kun je het verwarmen, maar wat bv. ook heel goed werkt is nat maken met glassex. Het amonia in de glasex zorgt ervoor dat het balsa heel goed te buigen wordt. Dus eerst een grote plank maken, dan inspuiten met glasex en om de romp heenspannen waar je 'm wilt hebben.. fixeren met bv. elastieken, knijpers, spelden, en dan laten drogen. Als het gedroogd is, verlijmen.

Streefgewicht voor een 1m80 cessna.. je zou het, geheel vliegklaar, rond de 4kg moeten proberen te houden. Dan vliegt ie goedmoedig en kun je er ook mooi schaal mee vliegen.

Hallo PetrolHead,

Ik heb idd wat experimenten met depron gedaan, maar dat beviel mij niet als het op afwerken komt.
Het wordt dus balsa, maar de LHS heeft alleen maar 2mm planken.
Morgen dus even wat spul daar zien te scoren.
Hoeveel moet een "goede" 2mm zowat wegen als het om stevigheid en buigen gaat?
Het viel mij ook op dat wat planken iets donkerder waren (zwaarder, compactere dichtheid, stijver om te buigen?)
Vliegklaar ~4kg, bedoel je elektro?

Aandrijving maakt daarbij niet uit.. ook brandstof zul je rond dat gewicht uitkomen.

Gewichten weet ik nooit precies uit mijn hoofd, ik geloof dat je voor 2mm balsa van zo'n 20 gram per plankje uit zou moeten gaan, maar controleer dat even met een goede winkelier.. of mss dat iemand op het forum daar iets meer over kan zeggen.

Het kan behoorlijk schelen. 10~20 gram per plankje kan het je zo kosten/opleveren, en dat kan aardig in de papieren lopen ;)

Zo een bouw verdiend inderdaad balsa beplanking. probeer de bals zo spanningsvrij mogelijk te lijmen voor het beste resultaat.
Is het nu gefreesd of gelaserd en zijn de tekeningen ook zelf gemaakt.

Het kan behoorlijk schelen. 10~20 gram per plankje kan het je zo kosten/opleveren, en dat kan aardig in de papieren lopen ;)

Ow!, ..ik dacht dat 2mm balsa een "vaste" prijs had.
Heb geen idee waat het kost, maar dat zie ik morgen wel.

@Droopy, tekening is van een kennis. Ik verander alleen waar nodig tbv de laser machine ivm snijsnede en gebruikte materiaal dikte.

eh, ik heb het over het gewicht, niet de prijs ;)

Ze kosten inderdaad hetzelfde per plankje, maar het gewicht per plankje kan dus behoorlijk verschillen. Bij een goede winkelier mag je zelf wegen en uitzoeken.

Er zijn ook leveranciers bij wie je ze wel op gewicht kunt bestellen, maar dan is lichter wél duurder.

'in de papieren lopen' was in dit geval de verkeerde uitdrukking, sorry :)

Ziet er goed uit hoor! Gut ik zou willen dat ik hier zo een lasercuttertje had staan...
Zaag me het schompes met de figuurzaag... en lang niet zo strak...
Ja! Mooi werk!

H.B. Dank voor je reaktie.
Ik heb ook gekeken naar jou project, moet wel zeggen dat het gedurfd is hoor!
Jou werkwijze is zeker goed als het om de kapotte onderdelen gaat en die gaat remaken.
Ik blijf het ook volgen!

PetrolHead, Ik heb 2mm plankjes gevonden rond de 25gram.
Had maar enkele kunnen scoren genoeg voor de romp alleen.
Heb een bestelling laten plaatsen voor de vleugeldelen, maar dat kan pas volgend week gebeuren. Niet zo erg, want ben over 10 dagen weer terug van vakantie.

Bij thuiskomst meteen begonnen aan de beplanking.
Hier uitgelijnd en de tip gevolgd van PetrolHead:

c6.jpg

Hier de wasknijpers verwijderd en je kunt de bolling heel goed zien, linkerkant (sorry voor de wazige foto)

c7.jpg

Na een tijdje huisvlijt:

c8.jpg

In de tussentijd de raamdelen en motor bevestiging gemaakt:

c9.jpg

c10.jpg

c11.jpg

Wat ik mij afvraag daar ik totaal geen idee heb.
Is 9mm niet aan de dikke kant voor de motormount? Ik heb het dan over de voorkant.
Volgens mij kan incl. de voorste spant wat lichter gemaakt worden.

c12.jpg

Maar goed, eerst bouwen en zien of dat ding gaat vliegen, want een huisgenoot maakte al de opmerking of ik de Bismarck aan het bouwen was...

Mijn hemel... dat gaat lekker snel zo :)
Gr Bas

Hmmm... vleugelbevestiging aan de voorlijst? Pennetjes door verticaal plankje? Maak het goed sterk...

Mijn hemel... dat gaat lekker snel zo :)
Gr Bas

Hmmm... vleugelbevestiging aan de voorlijst? Pennetjes door verticaal plankje? Maak het goed sterk...

Wat bedoel je precies Bas?
Er komen idd 6mm houten pennen aan de voorkant van de vleugel.
Mss zie ik iets over het hoofd?

Die pennen zijn sterker dan de dwarsschot-verbindingen met de rest van de romp...
De raamstijlen. Beetje ruwe landing en met de reactiekrachten slaat de boel los. Breuk.
Het is het punt wat bij mijn Rascal ook uitermate zwak is, bij veel Rascal schades terug ziet,
op de fora's als RC-Groups en RC-Universe...
Zie je eerste 3D schetsje. Het pengat plaatje heeft te weinig verband met de rest van de romp.
Dat 'moet' je doordacht versterken.
Bij veel Cessnaatjes is dat pen-gat spant echt een stevige plaat. Niet schaal ogend.
Aangezien je met twee bouwhelften werkt, kan je er nog aandacht aan besteden.

Gebruik vliegtuigtriplex voor dat onderdeel. Eigenlijk is dat een goed verlijmde multiplex. Stuk taaier dan 3-laags.
Maakt het al weer een stuk steviger!

Zo zat het bij de Rascal, stijlen finaal aan flarden. Wist van begin af aan dat het stuk zou gaan...
op een of andere manier...
Na de klapper... Linker was doormidden, de andere totaal versplinterd...
De diagonale buisjes zijn voor de sier en dragen structureel niet bij...
Leunen met thermische lijm aan een ARF-triplex spantje... ook dat was verpulverd...
Een O.H. constructie!

full

Hier een binnenopname van de Hegi Burda Piper... Een stevig spant.
Ook hier zijn de stangetjes voor de sier. Vergelijkbaar komt nu ook in m'n Rascal...

full

Hier het spant van m'n stok oude originele Westerly, links in het plaatje.
Hier leek me het verband altijd nog matig. Gaat hier immers om een trainer...
en die moet beginnersklappen kunnen vangen.
Dan lijkt me het wat zwak. Maar voor normaal gebruik zal het volstaan...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook bij die westerly is de verbinding zwak en verdiend dit echt wel wat aandacht.
zo zag ik op mijn 16e de vleugel van mijn westerly omlaag dwarrelen en kon ik de kist 80cm uit de klei trekken bleek inderdaad dat de pen verbinding uit het schot was gebroken

Ow ok,
Nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik vind het ook zo raar, als je op inet snuffelt, zulkeconstructies tegenkomt en dan heb ik het over mijn constructie.
't Is zeker de moeite waard om het dan aan te passen, maar hoe, aangezien jij het ookal aangaf, niet schaal technisch, maar RC functioneel toepasbaar.

Over 2 bouwhelften gesproken, nu ik het lees ben ik al begonnen met de andere helft, dus aanpassen van de stijlen moet ik dan iets gaan verzinnen.

c13.jpg

Hier de wing saddle:
Voor:

c14.jpg

Na:

c15.jpg

...hmzzz...exgtra latjes aan de voor- en achterkant van zegmaar de A-lijst aanbrengen en dan in lengte nerf richting?

Je bouwt prachtig! Wat ziet dat er goed uit... maar qua sterkte idd wat rank...
Zou het aan de snuitkant dubbelen...
Er moeten zeker 3 spanten stevig zijn. Voor, midden en ook de laatste van de cabine
Die drie samen met de wanden moeten een sterke doos vormen om je rc massa in te herbergen. Die doosconstructie geeft stijfheid.
Je landingsgestel hout moet dan weer goed verankert aan de romp zitten, opdat het bij de landing niet direct weg slaat.

Denk dat je toch even de figuurzaag uit de kast moet trekken...

Ik heb nog een tekening van een Pilot OK models Cessna. Gevonden op het internet.
Die kan ik je wel even sturen. Even om te bestuderen?

Het gaat om deze. Je moet lid worden van die gasten om de tekening te bemachtigen.
Heb een goed oplapbaar wrakje er van staan. Vandaar...
http://www.hippocketaeronautics.com...ionid=df4536cebb05448fc31d1e1a8f0738c5&page=3

Nou kijk ik net naar die plaat... staat het er ook niet echt duidelijk op...

Hier de verschillen tussen de 40 en de 110... de grote heeft duidelijk een sterker spant...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=825952

veelal is dit spant uit 1 stuk gemaakt wat de stevigheid ten gunste komt.
ik zou dit spant dubbelen met een uit eenstuk gesneden deel vliegtuig triplex.

Back