Weer een ervaring rijker, maar wat heb ik geleerd ?

Had van mijn Extra 88" het zwaarte punt 1-1.5 cm verder naar achter
gelegd, en ging daar vandaag mee vliegen, eerste vlucht ging echter
perfect, vliegt een stuk beter in high alpha. Mijn timer ging af en ik zit
direct de landing in, ik zag de kist in een slip liggen en dacht zo hard waait
het niet, maar gewoon door landen. Had het idee om eens een harrier
landing te doen dus liet ik de snelheid er uit gaan en lekker laten zakken.
In eens vliegtuig, behoorlijk rechts kleine correctie en wat gas, op de grond, had niet veel erger moeten zijn want dan had het wel een kartweel kunnen zijn. Ik probeer terug te taxiën, maar hele maal niks op richting. Mhhh ik op mijn dooie gemak naar de kist, hoogte en rol reageerde heel
langzaam en richting stond niet center. Heel de kabine vol met rook, auw,
ik blij dat ik geen schroeven gebruik voor de kap, maar magneet borging
met metalepennen. Eerst schakelaar van de ontvanger uit, maar die
werkte niet meer, gek gevoel als zo'n schakelaar niet meer werkt :-).

Dan maar de laad connector los, die ontkoppelt direct alle ontvanger accu's.

Auw wat een puinhoop,
full

Nieuwe ontvanger is een must hier
En hier de boosdoener een hitec 7955TG

full

Maar wat heb ik nu geleerd ?
- die magneet sluitingen zijn wel erg fijn op zo'n moment :-)
- ook de grote servo's van hitec kunnen de fout in gaan. Jammer

Vragen die open staan .

- Heeft de AR9100 nu zijn werk gedaan,
Voor mij net genoeg maar het ding is gewoon weg gesmolten, en omdat die twee A123 ontvanger accu's de stroom makkelijk konden leveren heb ik de besturing niet verloren. ( had niet veel langer moeten duren).

- Ga ik nu weer voor zo'n AR9100 of toch maar AR9000 met een power box ?

- voorkomt een powerbox/DPSI dit, ik heb het idee van niet, maar doe mij eens een lesje powerboxen :-) . Waarom denk ik dat dit niet help, als je bij de ontvanger kijkt is er niet 1 maar zijn er meerdere kabels gesmolten door dat ze langs de ander hebben gelegen die rood gloeiend is geweest.

ik sta dus nu in leer mode :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Oja de kist maakt het trouwens heel goed geen schade. Behalve dan de elektronica.

Bart,

Laatst bewerkt door een moderator:
meen ik dat nu of is die kabel van die boosdoende hitec servo wel erg getwist ?

die zijn standaard getwist.
Servo loopt nu ook heel stroef, was ik vergeten te vertellen.

7955TG.jpg

Bart,

deze is wel leuk dit was nog geen dag geleden een JR stekker + contra
nu een hoopje gesmolten plastic dat door de krimpkous samen geperst is.
Geen wonder dat Roy daar na wees als mogelijke bron van ellende :-) .
full

Hier de servo, servo snoer viel er zo uit.
full

en de AR9100
full

dat die AR9200 meer kost is logisch, worden er minder van verkocht dan de standaard versie die op alle ontvangers past. Voordeel is wel dat je geen losse kabeltjes nodig hebt, van ontvanger naar de powerbox.
Deze combinatie met drie satellieten is met een losse ontvanger niet mogelijk, de AR9100 kun je niet voeden via servo poortjes, en de AR9000 heeft tegenwoordig maar twee satellieten en een vast op de ontvanger.

das snel Jan.

Bart,

Laatst bewerkt door een moderator:
Probleem van het wegsmelten van de ontvanger zit in het doorlussen van de plus en min voor alle servo's via de ontvanger. De spoortjes op de printplaat zijn niet echt gemaakt om vele Ampères te verwerken dus gaan ze werken als gloeidraden, zeker als door sluiting een afnemer (servo) veel stroom gaat trekken.

Een goede powerbox ondervangt dit probleem door de voedingsspanning per servo met dikkere bedrading te voeden. Als de powerbox echt netjes gebouwd is (weet ik dus niet) dan zouden er voor de veiligheid/ter voorkoming van brand zogenaamde pico fuses of printzekeringen op kunnen zitten zodat de zekering eruit knalt en de rest blijft werken.

> Een goede powerbox ondervangt dit probleem door de voedingsspanning
> per servo met dikkere bedrading te voeden.

Als dit alleen het geval is maak je het alleen maar erger, want de regelaar
die in de powerbox zit kan die stroom nooit leveren en dan heb je dus ook
geen voeding meer voor de ontvanger. Door de zwakkere plekken in het
systeem zoals het er nu in zat( kabels, ontvanger, connectoren), blijft de
ontvanger werken. Als je alles heel dik maakt, worden de stromen alleen
maar hoger en krijgt de ontvanger op een begeven moment geen
spanning meer. Ik verwacht toch echt dat er een stroom begrenzer per
kanaal in zodat ook de draden niet gaan smelten, want smeltende draden
zijn ook gevaarlijk zoals je op de foto ziet, het brengt gewoon een ketting
reactie teweeg.

Bart,

Ben ik maar deels met je eens. De stroom die de servo trok was vele malen groter dan bijv. 2,5A. De zekering van de specifieke servo zou het dan begeven hebben en alle andere servo's en de ontvanger zouden vrolijk hun werk hebben kunnen blijven doen.

Ik mag aannemen dan een goede powerbox voorkomt dat de ontvanger hoe dan ook spanningsloos komt. Elektronisch is dat redelijk te ondervangen met stroombegrenzers (als alternatief voor zekeringen).

In jouw geval mag je van geluk spreken dat de boel is gaan smeulen door oververhitting en geen volle sluiting heeft veroorzaakt in de ontvanger. Dan was je kansloos de grond in gegaan. :(

Als ze dit met micro zekeringen doen vind ik het zeker geen goed systeem.

Waar kan ik lezen hoe die DPSI/powerboxen werken. had verwacht dat die kennis hier wel zou zijn, maar zelf lezen is ook een optie. Maar op beide sites heb ik geen duidelijk beschrijving kunnen vinden, over de interne werking van die boxen.

Bart,

Als ze dit met micro zekeringen doen vind ik het zeker geen goed systeem.
Ik heb ook niet gezegd dat het een goed systeem is. Wel goedkoop (€0,60 per kanaal) en redelijk eenvoudig zelf te realiseren. Als ik wat Google op wat EMCOTEC's doen dan blijkt al snel dat die het kanaal uitschakelen. Dus die maken ongetwijfeld gebruik van stroombegrenzers of elektronica om de spanningsvoorziening te blokkeren. Zelfde resultaat alleen een iets professionelere oplossing (met bijbehorende kosten ;)).

Wat is dat printje dat je in de voedings leiding hebt eigenlijk?

Lastige keus of je voor een 9100 moet gaan weer. Een doorbrandende servo kan altijd een kist kosten. Op hoogte of rol was het een groter probleem geweest denk ik. De powerbox unit heeft zijn werk gedaan, een normale ontvanger was weg geweest.

Je kan nog duurdere electronica erin zetten met meer beveiligingen maar dat kan ook uitvallen natuurlijk.

Mischien is het een beetje off topic, of vinden mensen het niet ter zake doend, maar volgens mij zijn de moderne technieken niet echt altijd een vooruitgang:

-Door alles te digitaliseren gaan servo's ook hogere stromen trekken.
-Door verdergaande miniaturisering word alles ook kritischer voor warmteontwikkeling (en dus hoge stromen)

Hoewel de servo's van tegenwoordig toegegeven vele malen krachtiger en preciezer zijn als pak 'm beet, 10 jaar geleden, zie ik toch meer van dit soort schades als diezelfde tien jaar geleden, al komt dat mogelijk ook doordat er steeds meer van dit soort veeleisende modellen gebouwd worden.

Zelf heb ik van Hitec geen hoge pet op. 10% uitval nieuw uit de doos, en nog eens 10% uitval tijdens het vliegen, ver vóór de te verwachten einde levensduur, wekt bij mij geen vertrouwen, wat anderen ook van Hitec mogen vinden.

Ik vlieg zelf gewoon met 4 analoge 10 kilo servo's rechtstreeks op een "ouderwetse" Futaba 35 mHz ontvanger, en zonder allerlei ingewikkelde vermogens/stroomregulerende electronica, en dat werkt gewoon feilloos en betrouwbaar. Door de voeding op de ontvanger aan weerszijden van de terminalstrip aan te sluiten voorkom je al te hoge lokale stroomdichtheden, en sowieso zijn de stroomvoerende banen van de oudere ontvangers lekker dik uitgevoerd. Analoogservo's trekken ook niet al te hoge stroompieken. Ik ben er wel tevreden mee, en ik zie de moderne apparatuur als iets waar ik het liefst zo lang mogelijk bij weg blijf. Als we zo door gaan, dan is er over tien jaar geen analoge servo of gewone "XX-mHz" ontvanger meer te krijgen. De vooruitgang hou je niet tegen, en dat is prima. Maar het is wel eens jammer, dat de oude bewezen technologie er niet gewoon naast blijft bestaan. In mijn ogen is die namelijk voor sommige toepassingen gewoon beter geschikt.

Groet, Bert

Dat printje heeft twee functies, het brengt de spanning 0,3 volt omlaag, om de iets hogere spanning van de A123 te compenseren, en via de MPX connector kan ik de twee 2S A123 in 4s laden. Ik was er van uit gegaan dat
de AR9100 de 2 accu's redelijk stabiel ten opzichte van elkaar zou ontladen.

Ik heb dus ondervonden dat dat niet waar is, de accu's liepen steeds verder uit elkaar, doordat de AR9100 meer vermogen uit de ene haalde dan de ander. Ik had ze twee weken geleden weer volledig gelijk gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen. Moet nog kijken of ik de ontvanger accu's parallel kan plaatsen met het laden via de MPX stekker, dan kan dit niet meer gebeuren.

Bart,

Ik heb dus net nog even informatie gezocht op internet en heel goed naar de specificaties gekeken. Maar zo'n powerbox evolution of DPSI RV serie
bied voor deze situatie geen extra bescherming omdat er dus echt geen
beveiliging per servo op zit in geen enkele vorm. De voeding voor de servo's is een zwakker punt ten op zichten van het AR9100 systeem, omdat deze de stromen die in zo'n situatie lopen niet kan leveren.

Voor de duidelijkheid de AR9100 kan 30 A continu leveren en 50A piek ( zelfde als DPSI ). De stroom die er dus gelopen heeft is dus boven de 30A geweest ( waarscheinlijk kortsluiting vlak bij de ontvanger ).

Ik heb dus net weer een AR9100 (150 Euro) besteld + HS-7954SH ( overload protection )

Een kleine zorg heb ik nog wel, en dat is dat de aan/uit schakelaar niet meer werkte, kan dit ook andersom gebeuren ( dat hij uit gaat ).
Dat zal de toekomst wel uitwijzen ( hoop het niet )

Voor een grotere kist zal ik wel een AR9200 nemen, omdat ik anders servoposities te kort kom op de ontvanger.

Bart,

Laatst bewerkt:
Zijn de draden van de schakelaar nog wel intact? Heb je getest met de oude ontvanger? De schakelunit kan doorgebrandt zijn natuurlijk.

Back